home
|
Vido's FilmZinevrijdag 12 november 2010
Egg (Yumurta) (Semih Kaplanoglu, 2007) bioscoop (8)
Het landschap speelt een prominente rol in het werk van Kaplanoglu. De oude bomen in het woud in Honey zijn zowel beschermend als bedreigend - kleine Yusuf voelt zich veilig bij boomwortels, terwijl zijn vader het gevaar zoekt door hoog in een boom een honingraat te plaatsen. In Milk ontmoeten mannen en vrouwen elkaar bij ruïnes - in het begin van de film neemt Yusuf afstand van het telefonerende meisje door zich te verstoppen in een de overblijfselen van een Romeins badhuis en later ontmoet zijn moeder haar potentiële nieuwe echtgenoot bij de moderne ruïnes van een onvoltooid bouwproject (de Turkse regisseur Nuri Bilge Ceylan opent zijn relatiedrama Iklimler (2006) ook in een ruïnedecor). In Egg benadrukt Kaplanoglu het contrast tussen de volle grote stad, waar de volwassen Yusuf zich verbergt achter boeken, en de leegte van een weideveld in zijn geboortegebied. In het open veld wordt hij door een waakhond gedwongen de nacht door te brengen en kan hij eindelijk zijn emoties de vrije loop laten gaan. Egg en Milk hebben beide een verrassende openingsscène die tot lang na de aftiteling door blijft echoën (ik laat ze onbeschreven, want je moet ze zelf beleefd hebben). Milk is de film met de meeste droombeelden, wat geen wonder is, want we bekijken de wereld door de ogen van Yusuf als jonge dichter. Hij wil het liefst ontsnappen aan zijn geboortegrond, maar zal moeten erkennen dat de inspiratie voor zijn poëzie toch echt ligt in het gebied van zijn vader en moeder, en nergens anders. |