home
|
Vido's FilmZinedinsdag 26 mei 2009
Casanegra (Nour Eddine Lakhmari, 2008) bioscoop Fighting (Dito Montiel, 2009) bioscoop De enige remedie tegen de economische misère is het opstropen van de mouwen en letterlijk knokken voor het bestaan, althans, als we het scenario volgen van Fighting. Regisseur Dito Montiel is vanuit geografisch oogpunt bezien op bekend terrein, maar vergeleken met zijn debuut A Guide To Recognizing Your Saints (2006) mist hij ditmaal autobiografische urgentie en een origineel script. Fighting is zeker geen Fight Club. Linha De Passe (Walter Salles & Daniela Thomas, 2008) bioscoop Nog meer armoede, ditmaal verpakt in een vertelstructuur als de opsomming in een meerkeuzevraag: wie van de vier broers gaat het redden in het armlastige São Paulo en wordt die strafschop uiteindelijk wel of niet benut? Meerdere goede antwoorden zijn mogelijk. De Amerikaanse cultuur, zoals bewaard in de archieven van het Smithsonian, bestaat toch voornamelijk uit Hollywood-iconen. Al Capone is de zwart-wit filmversie uit Scarface (Howard Hawks, 1932), een modelvliegtuigje omcirkelt een weerschijnende globe zoals in het oude logo van Universal, Ben Stiller doet een Three Stooges-nummer met twee Kapucijnapen en de kwaadwillende farao is een scherpe imitatie (inclusief spraakgebrek) van Boris Karloff in The Mummy. Night At The Museum 2 is zo weinig meer dan een vermakelijk zoekplaatje. Sunshine Cleaning (Christine Jeffs, 2008) bioscoop Een film met binnen dezelfde scène zowel Mary Lynn Rajskub als Electrelane op de soundtrack verdient twee bonuspunten. Babaji, An Indian Love Story (Jiska Rickels, 2009) bioscoop Een slonzig echtpaar arriveert tien minuten te laat in de onderzaal van Rialto. Hij komt als eerste binnen en gaat uitgerekend naast mij zitten, zijn rug naar me gekeerd, geagiteerd op zijn stoel draaiend, een mobieltje blinkend in zijn rechterhand. Dan komt zij binnen, schuifelend onder het scherm langs, zich met moeite in evenwicht houdend aan twee theekopjes. Hij begint te zwaaien en naar haar te wijzen alsof het mij niet duidelijk genoeg is dat zij voorlangs wil passeren. Ik wacht de brandvlekken niet af en kies, binnensmonds foeterend, voor een veiligere plaats, een rij lager. Gelukkig is er plek zat. Wat ik vreesde wordt bewaarheid: het stel meent de hele voorstelling lang hardop hun commentaar over het vertoonde te moeten verkondigen.
Babaji, An Indian Love Story gaat over een hele oude Indiase medicijnman met een doodswens, heb ik me laten vertellen. Het enige mooie dat me is bijgebleven is een zonsondergang, waarbij tegen een oranje gloed in de verte links een oude boom afsteekt en rechts enkele mensen in silhouet een overledene ritueel verbranden. Een tafereel waarvan de poëzie in schril contrast staat met het gruwelverhaal dat de dochter van Babaji ondertussen vertelt. |