home
|
Vido's FilmZine
maandag 2 juli 2007
Reprise (Joachim Trier, 2006) bioscoop Humor en tragedie worden in Reprise op vlotte wijze bijkans per scène afgewisseld en ook in deze afwisseling speelt muziek, of een verwijzing daarnaar, een belangrijke rol. De alwetende verteller heeft in zijn voice-over de naam van The Clash nog maar net uitgesproken of Phillip wordt geschept door een auto (=humor). Hij krabbelt heelhuids op, maar na de botsing is zijn psyche in de daaropvolgende scène danig in de war (=tragedie). Na het succes van zijn debuutroman is hij de weg kwijt. De liefde voor zijn vriendin Kari (een op Björk lijkende Viktoria Winge) is zo obsessief dat hij in een psychose belandt en een tijdje opgenomen wordt in een psychiatrische inrichting. Tijdens de dramatische episoden wordt de ontredderd klinkende ambient van componist Ola Fløttum ingezet, als Phillip zijn grip op de realiteit probeert terug te krijgen en hij de relatie met Kari probeert te herstarten. Als de film het dichtst bij de jongen is, nemen de beelden zijn gedesoriënteerde kijk op het leven over en lopen heden en verleden, werkelijkheid en fantasie, montage en dialoog niet meer synchroon. Voor Phillip is het schrijven van een volgend boek en de alomtegenwoordige literatuur niet meer belangrijk en hij vervreemdt van zijn beste vriend Erik wiens carrière plotseling in een stroomversnelling komt als ook zijn manuscript opgepikt wordt door een uitgever. De alwetende en tevens onbetrouwbare verteller in Reprise laat aan de kijker over of het verhaal van de twee jonge mannen goed of slecht afloopt. Als je tijdens het rap gemonteerde intro van de film goed hebt opgelet, weet je dat aan het slot de negatieve optie de meest voor de hand liggende is, want de rooskleurige variant is te fantasievol om waar te zijn. De twee hoofdpersonages zijn, ondanks enkele minder goede karaktertrekken, dusdanig sympathiek dat het prettig is ook voor een positieve wending in hun levensverhaal te mogen kiezen. Reprise is als een boek met twee open eindes. |