home

vido?

filmarchief

archief

email

Vido's FilmZine

(archief)

week 12

dinsdag 20 maart 2007

El Laberinto del Fauno / Pan's Labyrinth (Guillermo del Toro, 2006) dvd
Het wrede sprookje Pan's Labyrinth voert de kijker naar Spanje in 1944. De Tweede Wereldoorlog is bijna ten einde en de verzetsstrijders hopen dat dictator Franco en zijn leger verslagen zullen worden met hulp van de zojuist in Normandië neergestreken geallieerden. De wrede kapitein Vidal (Sergi López, bekend van Harry, Un Ami Qui Vous Veut Du Bien) heeft zich met zijn manschappen verschanst in de Spaanse bossen waar ze het laatste verzet komen uitschakelen en de locale bevolking voor zich proberen te winnen met een voedselprogramma. Een zwangere weduwe (Ariadna Gil) is onlangs met de kapitein getrouwd en komt haar nieuwe echtgenoot met haar jonge dochter Ofelia (Ivana Baquero) opzoeken in het afgelegen gebied. Ofelia is nog maar net de auto uitgestapt of ze ontdekt dat vlakbij het huis van haar nieuwe vader een door het bos overwoekerd labyrint ligt. Een magisch universum ligt op haar komst te wachten. Geleid door een elfinsect ontmoet ze 's nachts een grote faun die haar vertelt dat ze de teruggekeerde prinses is van de verborgen wereld en dat ze die wereld tot leven kan wekken als ze drie opdrachten weet te voltooien voordat het volle maan wordt. De faun vertelt haar ook hoe ze haar moeder kan genezen. De reis naar het bos is namelijk voor de vrouw niet zonder gevolgen gebleven. Het is de vraag of ze de geboorte zal overleven.

De hachelijke nachtelijke avonturen van Ofelia lopen parallel aan de strijd tussen de soldaten en het naderende verzet. Met hulp van infiltranten in het huis van de kapitein lijkt het erop dat de verzetsstrijders aan de winnende hand zijn. In het sprookje van de Mexicaanse regisseur Guillermo del Toro is het verzet de jager in het bos, is de kapitein de grote boze wolf en Ofelia Roodkapje. De in sprookjes vaak geldende regel van drie wordt ook in Pan's Labyrinth toegepast, niet alleen in de drie opdrachten die Ofelia moet uitvoeren. De regisseur is zeer consequent in het toepassen van de sprookjeswetten, zowel in de prachtig vormgegeven verbeelding als in de harde werkelijkheid. Als je goed oplet zie het getal drie op vele plekken opduiken, zowel helder in beeld als in het kader verborgen. De mengeling van fantasiewereld en de nietsontziende realiteit in Pan's Labyrinth, verteld vanuit het perspectief van een kind, doet denken aan het verhaal van het jonge Jeliza-Rose in Tideland (Terry Gilliam, 2005). De context van Tideland is echter bij lange na niet zo interessant als het Spaanse decor tijdens de Tweede Wereldoorlog, het vergeefse verzet tegen de handlangers van Franco en de opdrachten die Ofelia in zulke moeilijke tijden moet zien op te lossen. In Tideland is de vlucht in de fantasie uiteindelijk een redding. De maker van Pan's Labyrinth en zijn vaak ambivalente personages (op de kwaadaardige kapitein na) maakt er zich niet zo gemakkelijk vanaf wat uitmondt in een aangrijpend dramatisch slot waarin het kwaad bestraft wordt maar zeker niet uitgeroeid.

Pan's Labyrinth is onlangs in Engeland op dubbel-dvd uitgebracht door Optimum. De film opent 18 april het Amsterdam Fantastic Film Festival en draait eind april in de Nederlandse bioscoop.


[home] - [vido?] - [filmarchief] - [archief] - [email]