home
|
Vido's FilmZinedonderdag 29 april 2010
De Liefhebber (Hester Carvalho, 2010) boek
De route van hoofdpersoon Morris Haasbroek, van zijn huis naar de dichtstbijzijnde dealer en weer terug, is een routinetocht waar geen dichterlijke opsmuk bij past. Brug over, steeg door, hoek om, stoep op. Recht op het doel af. De zinnen hebben de haast van een wanhopige junkie die hongerig snelwandelt over de Zeedijk. Na een paar pagina’s weet de lezer zelf blindelings de weg over de Wallen. Elke handeling is een korte aaneenschakeling van routineuze bewegingen: Kluis dicht, licht uit, deur open, deur dicht, alarm aan, hek naar beneden. Vergelijk een dergelijke sequentie met de drugsscènes in Requiem For A Dream: naald gaat in ader, heroïne stroomt door bloed, pupillen vergroten. Knip, knip, knip. Geen tijd voor afleiding. De personages worden gedefinieerd aan de hand van hun mechanisch ogende daden. Van de ene roes naar de volgende. Ook tijdens de paar keer dat Carvalho de trip van de verslaafde beschrijft, laat ze zich niet verleiden tot purple prose. Pas als Haasbroek in een cel in Guadeloupe belandt, en tijd heeft om zijn liefhebberij voor de literatuur voorzichtig te hervatten, is er plaats voor beeldspraak, zij het met mate. In tegenstelling tot Requiem For A Dream heeft De Liefhebber geen last van de hyperbool. Het boek is wat dat betreft een stilistisch ingehouden, uiterst beheerst geschreven debuut. |