home

vido?

filmarchief

archief

email

Vido's FilmZine

(archief)

week 27

donderdag 5 juli 2007

Hell And High Water (Samuel Fuller, 1954) dvd
De helden in films van Samuel Fuller zijn meestal rouwdouwers, bonkig van postuur en karakter. Het duurt even voordat vanachter deze façade een persoon tevoorschijn komt waar de kijker zich makkelijk me kan identificeren. Richard Widmark is zo'n held. Na de boef met een gouden hart in de klassieke noir Pickup On South Street (Samuel Fuller, 1953) speelt hij een jaar later de rol van kapitein Adam Jones in Hell And High Water. Jones is een oorlogsveteraan met een geheime opdracht. Hij is sceptisch, cynisch en kortaf - niet de beste karaktereigenschappen, maar wellicht handig als verweer tijdens de onderhandelingen over een duistere missie in opdracht van een internationaal gezelschap onafhankelijke industriëlen en wetenschappers. Een van hen is de officieel vermist verklaarde professor Montel (Victor Francen, met wetenschappelijk verantwoorde sik en pijp). De professor leidt het onderzoek naar een groep oceaaneilandjes buiten de territoriale wateren waar vermoedelijk atoombommen worden opgeslagen door het Rode Gevaar. Jones wordt aangenomen als kapitein van de onderzeeër waarmee de reis naar het afgelegen gebied wordt ondernomen. Hij mag zelf de samenstelling van zijn bemanning bepalen. Deze ruwe zeebonken (waarvan eentje permanent met een sigaar in de mond) kijken verbaasd op als de assistente van professor Montel aan boord stapt, maar Denise Gerard (Bella Darvi) weet hen te overtuigen dat ze haar mannetje als wetenschapper weet te staan en imponeert de machomannen met haar zeer uitgebreide talenkennis. De acceptatie gaat niet geheel zonder slag of stoot en zorgt in het begin van de reis voor spanningen.

Hell And High Water is een ouderwets spannend spionageavontuur op een onderzeeër in tijden van Koude Oorlog, gefilmd in het voor die tijd vrij nieuwe brede CinemaScopeformaat (aspect ratio 2.55:1) en opgenomen in vier kanalen stereo. Op het televisiescherm worden dankzij het smalle beeld de ruimtes in de onderzeeër nog krapper dan ze al zijn, wat het gevoel van claustrofobie versterkt tijdens de benauwde momenten in benauwde compartimenten. De eerste van de twee belangrijkste actiescènes is een kat en muisspel tussen het schip van kapitein Jones en een achtervolgende Chinese onderzeeër. De modellen zien er behoorlijk goed uit voor de periode waarin de film is geschoten. De kwaliteit van de trucages voorkomt dat de strijdt tussen de twee boten er in onze digitaal verwende ogen lullig uitziet. Ik kan me voorstellen dat het bioscooppubliek in 1954 tijdens het benarde onderwateravontuur van de spanning flink met de bemanning zal hebben meegezweet, net zoals het publiek dat in 1981 deed bij Das Boot, de beste onderzeebootfilm ooit gemaakt. De tweede actiescène speelt zich af aan land in het eilandengebied. Dat daar een atoomexplosie gaat plaatsvinden weet de kijker al van de openingsbeelden, maar hoe het zover is gekomen wordt pas laat in de film geopenbaard. Dan wordt duidelijk wie zich aangesproken voelt door de tweede helft van het meerdere keren genoemde motto van de film: Each man has his own reasons for living and his own price for dying.

Hell And High Water is weinig meer dan een redelijk enerverende belevenis en lang niet zo goed of belangrijk in het oeuvre van Samuel Fuller als het eerder genoemde Pickup On South Street of zijn controversiële drama's Shock Corridor en The Naked Kiss uit de jaren zestig. De film is recent in Amerika op dvd gezet met als belangrijkste extra een documentaire van drie kwartier over acteur Richard Widmark. Liefhebbers van Samuel Fuller mogen zeer tevreden zijn over de kwaliteit van deze uitgave.


[home] - [vido?] - [filmarchief] - [archief] - [email]