home

vido?

filmarchief

archief

email

Vido's FilmZine

(archief)

week 45, 2006

Babel (2006) van Alejandro González Iñárritu (bioscoop)

Babel heeft een van de mooiste slotscènes van dit jaar. Het is nacht in de grote stad. De camera glijdt in een horizontale beweging geleidelijk weg van de bovenste verdieping van een wolkenkrabber in een van de vier verhalen die in de film tot een geheel zijn gesmeed. Het licht dat vanuit de huiskamer silhouetten maakt van de personages wordt een van de vele lichten die schijnen in de duizenden en duizenden flatgebouwen en kantoorpanden waar zich duizenden en duizenden andere kleine en grote drama's afspelen. Achter elk raam een nieuw verhaal.

De nar
Borat van Larry Charles (bioscoop)
Borat!: Cultural Learnings of America for Make Benefit Glorious Nation of Kazakhstan is een road movie over de frontier in de Verenigde Staten, een frontier die slechts blijkt te bestaan uit de opgeblazen boezem van Pamela Anderson. De Amerikaanse droom is een nachtmerrie vol haat, vooroordelen, racisme, xenofobie en homofobie. De route van Oostkust naar Westkust rijt de rotte plekken in the home of the brave nog verder open. Dankzij een schaamteloze nepreporter uit een zogenaamd achtergesteld land laten de gegoede burgerij, de vredig tabak kauwende cowboys en Godvrezende christenen zich ontmaskeren als duivelse griezels. Ze juichen massaal als iemand roept dat Bush het bloed van de terroristen zal drinken en geven zonder met de ogen te blinken advies met welk geweer je het best een Jood kunt afschieten. Zo politiek incorrect als Borat zie je het niet zo snel in de bioscoop. En zo grappig als Borat heb ik het dit jaar in de bioscoop ook niet gezien.

Het kamp
Passenger (1963) van Andrzej Munk (dvd op Second Run)
De Poolse regisseur Andrzej Munk verongelukte in september 1961 tijdens de productie van Passenger. De film was nog lang niet af. De scènes op een cruiseschip moesten allemaal nog overgedaan worden en de postproductie was nog niet in gang gezet. Op het schip herkent de Duitse Liza een vrouw als de gevangene Marta die ze onder haar hoede had in Auschwitz. In flashbacks wordt hun kampverhaal verteld. In eerste instantie vanuit een onbetrouwbaar perspectief waardoor het lijkt alsof de Duitse haar gevangene probeerde te beschermen en daarna meer naar waarheid waarbij we zien hoe de bewaakster twee geliefden uit elkaar jaagt. Passenger is door de tragische omstandigheden niet de film die het had kunnen zijn, maar een reconstructie van wat door kenners wordt beschouwd als een meesterwerk.

Heen en weer
Hellevator (2004) van Hiroki Yamaguchi (dvd)

De op video geschoten Japanse film Hellevator probeert met beperkte middelen een claustrofobische stemming te creëren. De benauwende ruimte van een lift als ideale locatie voor horror is bekend uit De Lift en een bewegende afgesloten ruimte vol onbekende gevaren wordt doeltreffend toegepast in Cube. Hellevator leent ook uit THX 1138 met eveneens een futuristische ondergrondse wereld waar het oppervlak een mysterieuze ontsnappingsmogelijkheid biedt. De wereld van Hellevator kan echter ook een verbeelding zijn van de labiele geest van hoofdpersonage Luchino, een scholiere met een troebel psychiatrisch verleden. Samen met enkele andere slachtoffers wordt ze in de lift opgezadeld met twee overacterende psychopaten die hun bewaker overmeesteren en zich tot bloedens toe vergrijpen aan hun medepassagiers. In vergelijking met andere Japanse genrefilms houdt regisseur het verhaal relatief helder, maar het geschmier begint snel op de zenuwen te werken.


[home] - [vido?] - [filmarchief] - [archief] - [email]