home

live

platen

artikelen

film

vido?

archief

email

Vido's LogZine

LIVE


24 februari 2002

Invasion from Kero Kero: eX-Girl in Amstelveen

Bij binnenkomst weet ik dat het een goede keuze is geweest naar het kille Amstelveen af te reizen. De goed gevulde en knusse foyer van P60 ruikt naar gebakken vis. Een van paardenstaartjes voorziene en in schooluniform gestoken DJ Hito draait vrolijke sushipop. Een groot deel van de 1800 in Amstelveen wonende en werkende Japanners heeft zich over het pand verspreid. De autochtone bleekscheten zijn verre in de minderheid. Hele Japanse families zijn hier een avondje uit. Vader, moeder en de kinderen, waarvan de jongste nog lang geen tien jaar oud is. Het is redelijk vol voor de eerste editie van Sushi Sounds. Het scheelt waarschijnlijk dat de eerste band geheel uit lokale Japanse jeugd bestaat en eigen publiek heeft meegenomen. Momiji heten ze. Vergeet die naam direct, want het clubje doet vanavond het eerste en tevens laatste optreden in hun carrière. De jonge studenten storten zich vol goede moed op de, zo te horen, zelfgeschreven liedjes. Twee kleine meisje staan achter een keyboard te wachten tot het hun beurt is, terwijl ondertussen de vier jongens een kleine twintig minuten lang mogen voelen hoe het is een popster te zijn. De zanger/gitarist heeft een extreem fuzz-effect over zijn instrument gegooid en zingt als een krolse kater die achterstevoren miauwt, vele tonen verwijderd van de geplande toonsoort. De bassist speelt partijen die een eigen leven leiden, de tweede gitarist pakt per ongeluk enkele zeer gewaagde akkoorden. Op onnavolgbare wijze komen ze alle vier precies op hetzelfde moment uit bij de laatste tel. De Japanner in ons gezelschap kan niet ontcijferen in welke taal de jongens zingen.

De charmante, uit Berlijn overgevlogen DJ Hito presenteert als tussendoortje een video van Cocolo TV waarin ze ons westerlingen laat kennismaken met de eigenaardigheden van haar landgenoten. Verdeeld over de thema's voedsel, mensen en techniek zien we komische filmpjes over schrokkende vrachtwagenchauffeurs, verlegen voor de camera wegduikende studenten en drie mannen met helmen op die een bordje in een station komen opmeten.

Hoofdact eX-Girl zou de Japanse band geweest kunnen zijn in Invasion Of The Body Snatchers, als daar tenminste ruimte voor was vrijgemaakt in het script. De drie meiden kijken met lege ogen voor zich uit terwijl hun lichamen hoekige, nauwkeurig ingestudeerde bewegingen maken. Bij hun opkomst gaan ze getooid met fluorescerende hoofddeksels die lijken op opgeblazen plastic octopussen. Ze openen met Waving Scientist @ Frog King, de openingstrack van hun vijfde album Back To The Mono Kero, een volkomen absurd liedje over een kikker die op zoek is naar een oplossing om zijn ruimteschip terug te krijgen op planeet Kikker. De remedie is heel simpel: Let's get excrements of dog/Marshmallow stuck to the sole of red shoe/High purity heroin and the atom heart mother. Ze zingen het gedrieën met de meest ernstige gezichten denkbaar.

eX-Girl komt van planeet Kero Kero. Drumster Fuzu Ki, bassiste Kirilo en nieuwe gitariste Keiko hebben vanuit hun satelliet zoveel mogelijk aardse muzikale uitingen opgevangen en daar hun eigen draai aan gegeven. Na en dwars door elkaar spelen ze garagerock, bubblegum pop, symfo, noise, disco, avant-garde, opera, Le Mystères des Voix Bulgares en Diamanda Galás. Fuzu Ki staat stokstijf stil achter haar drumstel, alleen haar armen bewegen machinaal op tom, snare en bekkens. Kirilo schiet af en toe met een laserpistool op publiek en bandleden en pakt een kikkerpop bij de keel om er kort en krachtig tekens mee in de lucht te schrijven.

Veel liedjes hebben verwijzingen naar gezond voedsel zoals tofu en komkommer (Before you slice him up and make him a meal/Stroke your cucumber/Let him know how you feel). Het klinkt uitermate onzinnig en de meiden, geholpen door meesterbrein en man achter de schermen Hoppy Kamiyama, zijn de eerste om dat te onderkennen. Het is niet meer dan pop pop pop muzik, zoals ze in koor zingen tijdens de cover van one-hit-wonder M. eX-Girl eindigt de set met het hysterische gekir in Disco 3000 van hun album Kero! Kero! Kero! uit 1999. Budding beauty's pit-a-patting. Geen idee wat ze ermee bedoelen. Het Japanse publiek heeft er best wel moeite mee. Het staat apathisch en vol verwondering naar de band te staren. Een vader houdt zijn handen voor de oren van zijn kleine zoontje. Naarmate de set vordert gaan steeds meer Japanners enkele passen naar achteren. De Amstelveners en Amsterdammers nemen hun plek in en bestormen het podium wanneer de drie muzikanten na afloop van het optreden daar hun merchandise uitstallen. De cd's, picture discs, T-shirts, tasjes en onderbroeken (!) gaan grif van de hand. De drie kunnen de aanloop bijna niet aan.

Sushi Sounds is gelukkig geen eenmalige aangelegenheid. Met dank aan ondermeer medeorganisatoren Ryochi en DJ Uniplet van de OK-Show vindt op 30 mei in P60 de tweede editie plaats met als hoofdattractie Mummy The Peepshow. Geen idee van welke planeet zij afkomstig zijn.

Tekst: Vido Liber


Oude live-recensies staan in het archief.
[home] - [live] - [platen] - [artikelen] - [film] - [vido?] - [archief] - [email]