home
|
Vido's FilmZine
maandag 16 juli 2007
Everything Put Together (Marc Forster, 2000) dvd Radha Mitchell (ook te zien in Finding Neverland en in de titelrol in Melinda And Melinda van Woody Allen uit 2004) speelt als Angie een van haar beste rollen. Door haar isolatie is ze helemaal op zichzelf aangewezen en dus staat of valt de film met het talent van de hoofdrolspeelster. Nog voordat haar kind geboren is, heeft ze een onuitgesproken voorgevoel dat er iets mis is. De zorgen broeden zichtbaar achter Mitchells ogen. De film is opgenomen op dezelfde soort videoapparatuur als gebruikt in films als Festen (Thomas Vinterberg, 1998) en The Idiots (Lars von Trier, 1998). Een vroeg verjaardagsfeestje bij een van de vriendinnen van Angie oogt alsof een van de gasten de camera tijdelijk ter hand heeft genomen zonder eerst de gebruiksaanwijzing te hebben geraadpleegd. Dat Everything Put Together geen Dogma-film is bewijzen de momenten waarop Forster de innerlijke beleving van Angie verbeeldt, zoals haar dromen en angsten. Als je goed kijkt zijn binnen de realistisch ogende momenten objecten waar te nemen waarvan maar de vraag is in hoeverre ze werkelijk deel uitmaken van de omgeving. Zo fietst vlak voor de anonieme modelwoning van Angie en haar man telkens een jochie op een fiets, in zijn eentje korte rondjes draaiend op een klein oppervlak. Hij lijkt zich net zo min bewust van zijn omgeving als de mensen zich van zijn aanwezigheid bewust zijn. Het jongetje lijkt de materialisatie van het idee hoe het geweest had kunnen zijn als de baby van Angie was blijven leven. Net zo symbolisch is hij aan het eind van de film verdwenen en blijft enkel zijn fietsje achter, liggend tegen het trottoir. Angie dreigt de grip op haar leven te verliezen. Wanneer we haar angsten en paniekaanvallen beleven, beweegt de camera onrustig subjectief met haar mee. Kleuren worden geaccentueerd en de omgeving dreigt een waas te worden. De tijd weigert op zulke momenten synchroon te lopen. In combinatie met een suggestieve soundtrack verandert het anders zo naturalistisch verbeelde drama in een psychologische horrorfilm. De suburban horror doet het meest denken aan aanstaande moeder Rosemary in Rosemary's Baby (Roman Polanski, 1968), eveneens een geïsoleerde jonge vrouw wiens angsten over het aanstaande moederschap leiden tot paranoia. De gestileerde scènes zijn nodig om Everything Put Together boven het gemiddelde degelijke televisiedrama uit te halen. Ze laten ook zien dat het fantasierijke al vroeg in het werk van Marc Forster aanwezig is. |