home
|
Vido's FilmZine
dinsdag 22 mei 2007
Daratt (Mahamat-Saleh Haroun, 2006) bioscoop Tijdens het zien van het Italiaanse Anche Libero Va Bene moest ik heel erg aan To Kill A Mockingbird (Robert Mulligan, 1962) denken, ondanks het feit dat beide films maar één overeenkomst hebben: het vertelperspectief. De verhalen worden consequent verteld vanuit het oogpunt van een kind. De camera wijkt geen enkel moment van hen af. De kijker krijgt enkel een blik in de volwassenenwereld gegund als de kinderen in die wereld aanwezig zijn. Scout ziet haar vader in To Kill A Mockingbird als advocaat een zwarte man in de rechtszaal verdedigen. Het meisje beschouwt haar vader als een heilige. De jonge Tommi (een voortreffelijk debuut van Alessandro Morace) heeft in de Italiaanse film een tegenovergesteld beeld van zijn vader (gespeeld door debuterend regisseur Kim Rossi Stuart). De man is voor zichzelf begonnen als steadicamoperateur. Hij neemt zijn gezin mee voor een zonnig dagje op de filmset en maakt zich daar totaal onmogelijk door eigenwijs tegen de aanwijzingen van de regisseur in te gaan. Hij loopt verongelijkt van de set af. De vader van Tommi is verre van heilig, ook al zijn er in Anche Libero Va Bene voldoende scènes waarin duidelijk is dat hij ook een liefhebbende vader is. De frustraties van de man komen voor een groot deel voort uit de moeizame relatie met zijn vrouw Stefania (Barbora Bobulova), een emotioneel zwakke, onrustige kindvrouw die met grote regelmaat lange tijd zomaar verdwijnt en Tommi en zijn oudere zus Viola (Marta Nobili) in de steek laat. Vader is vaak geneigd zich af te reageren op zijn kinderen en ze te dwingen dingen te doen die hij zelf belangrijk vindt. Zo moet Tommi op zwemles terwijl de jongen het liefst wil voetballen. De complexe thuissituatie maakt een binnenvetter van het jochie. Hij heeft geen idee hoe met zijn emoties om te gaan, waardoor hij moeite heeft zijn prille liefdesgevoelens voor een klasgenootje te uiten. Tommi zondert zich graag af door via een geheime doorgang het dak van zijn flat te beklimmen om daar de omgeving via een verrekijker te bespieden en met een katapult op buren te schieten. Een verkeerde beweging en de jongen valt de diepte in zijn dood tegemoet. Door net als in To Kill A Mockingbird de wereld vanuit de ogen van het kind te laten zien is het makkelijk om je in Anche Libero Va Bene te verplaatsen in de kinderwereld van Tommi en je grote zorgen over hem te maken. |