home
|
Vido Liber
Maandoverzicht april en mei 2013 Het beste in de bioscoop
Tegenvallers in de bios
Overdaad schaadt. Films van Luhrmann zijn van nature exuberant, spectaculair en duizelingwekkend genoeg, en daar houd ik best wel van, behalve in 3D. Bij The Grandmaster en L'Écume Des Jours staat het spektakel het verhaal in de weg. De gekostumeerde kungfufilm van Wong Kar-wai begint met een nachtelijk gevecht in de regen. De scène is zo druk gemonteerd dat het lijkt alsof elk moment Optimus Prime zich met de schermutselingen gaat bemoeien. Trouwens, waarom regent of sneeuwt het in deze film altijd wanneer er gevochten wordt en waarom moet echt elk persoon dat door een raam valt in slow motion in beeld gebracht? Wie tegen wie en waarom staat te vechten wordt in de openingsfase niet verteld en eerlijk gezegd interesseerde me dat na drie minuten al niet meer. En toen hadden we nog minstens twee uur te gaan. De drukte in de openingsscène maakte ook L'Écume Des Jours voor mij ondoordringbaar. Ik waardeer de ongebreidelde creativiteit van Michel Gondry zeer, maar bij deze film vroeg ik me de hele tijd af of de personages niet hoorndol worden van de onpraktische gekkigheid waarmee ze zichzelf omringen. Zo te zien hadden ze er zelf heel veel lol in. Het lukte me maar niet dat gevoel met ze delen. L'Écume Des Jours had de meeste weglopers van het jaar en ook van de onrust die dat in de zaal veroorzaakte, raakte ik danig uit mijn concentratie. Stoker is zeker een fraai gefilmde, donkere, lichtelijk perverse thriller, maar ik moest tijdens het kijken de hele tijd denken aan Shadow Of A Doubt van Alfred Hitchcock en toen ik thuis alle recensies las, zag ik dat iedereen de hele tijd moest denken aan Shadow Of A Doubt van Alfred Hitchcock. Het beste in de thuisbioscoop
Interessante heruitgaven op DVD/Blu-ray
Muziek (live)
Muziek (albums) (met links naar video's en streaming audio)
Spilt Milk - Tea at the Palaz of Hoon from Subbacultcha! on Vimeo.
|