home
|
Vido's FilmZinewoensdag 4 november 2009
Antichrist (Lars von Trier, 2009) bioscoop
Horrorfilms zijn de moderne variant van klassieke sprookjes. Ook Roodkapje, Hans & Grietje en Klein Duimpje gingen het donkere bos in om daar geconfronteerd te worden met duistere krachten. Von Trier benadrukt het sprookjesachtige door het bos op onnatuurlijke wijze te belichten en zijn personages in slow motion door het struikgewas te laten lopen. Net als in de fabel van de Vos Reynaerde kan de vos praten. Een ander groots sprookje waar nadrukkelijk naar wordt verwezen is De Bijbel en voornamelijk het verhaal over het Paradijs. De man en de vrouw keren terug naar Eden, hopend in de ongerepte natuur rust te vinden en de geest te zuiveren. In het Paradijs blijkt echter niet het goede te huizen, maar ligt de basis van het kwaad. Het goede is een illusie, een bedenksel. Het kwaad zit van nature in mens en dier. De mens probeert het kwaad te temperen door regelmaat en structuur aan te brengen in het leven, maar wordt overrompeld door de chaos die in de natuur heerst. De vrouw kiest eenzijdig een drastische en vooral bloedige oplossing om het menselijke kwaad geen kans meer te geven zich voort te planten. Lars von Trier deelt zijn negatieve gedachten over de aard van de natuur met Werner Herzog. Het grootste verschil tussen deze twee cineasten is dat als Von Trier de basisopnamen van Grizzly Man in handen had gekregen hij, in tegenstelling tot Herzog, de toeschouwer juist wel de geluidsopname had laten horen van het moment waarop berenliefhebber Timothy Treadwell verscheurd wordt door zijn geliefde wilde dieren. Antichrist voelt aan als de geluidsopname die Herzog ons wilde besparen. |