home
|
Vido's FilmZinewoensdag 10 november 2010
Amer (Hélène Cattet & Bruno Forzani, 2009) bioscoop (8)
Het tweede, kortste deel van Amer is een momentopname uit Anna’s pubertijd en speelt zich af in het nabij het huis gelegen kustplaatsje. Ondanks de alomtegenwoordige brandende zon gaat ook van dit middendeel dreiging uit, onder meer in de vorm van een groep jonge mannen op motoren. Verspreid over de film verwijst de kleur rood (een voorbij rijdende auto, een koffer) naar het bloedige slotdeel. De volwassen Anna keert terug naar het landhuis voor een laatste confrontatie met haar demonen. Per filmdeel wordt minder gesproken, totdat in deel drie alle woorden zijn verdwenen en Amer een pure filmbeleving wordt. De symboliek laat weinig aan de verbeelding over. De kracht van Amer zit vooral in de beelden. Bewust overdreven kadering, extreme close-ups van onder meer ogen en andere lichaamsdelen, horizontalen die gedraaid zijn naar verticalen, beeldvervorming (zoals het spiegelbeeld van Anna gereflecteerd vanaf een glinsterende motor) en verkleuring (primaire kleuren ontrukken zich van elkaar in een bedscène). Amer is gefilmd als een klassieke giallo in extremis, gelukkig nergens in de weg gezeten door een dwingend plot. Zwarte handschoenen ontbreken zeker niet. |