home
|
Vido's FilmZine
woensdag 16 april 2008 Amsterdam Fantastic Film Festival 24 (2)
Black House / Geomeun Jip (Terra Shin, 2007)
De domme verzekeringsagent is zo verontwaardigd over het immorele gedrag van de vader van het gedode jochie dat hij alle werkvoorschriften opzij zet. Hij bemoeit zich buiten werktijd met de zaak en probeert de politie ervan te overtuigen dat er moord in het spel is. Hij doet bovendien een poging de moeder over te halen bij haar man weg te gaan en de verzekering in te trekken, nog steeds in de veronderstelling dat de moeder onschuldig is en het gevaar loopt spoedig door haar man gedood te worden. Jun-oh had zich beter koest kunnen houden, want nu worden hij en zijn vriendin Mi-na (Seo-hyeong Kim) thuis lastig gevallen. Een van de vroege onschuldige slachtoffers is Becky, het hondje van Jun-oh en Mi-na. Het afgerukte hoofdje van het diertje rolt 's nachts over de galerij van Jun-oh's woning. Het is jammer dat regisseur Terra Shin vergeten is het hondje eerder in het verhaal te introduceren. We horen de vriendin paniekerig door de telefoon de naam van het hondje schreeuwen en denken: Becky? Welke Becky? Waar heeft ze over? Als Jun-oh 's avonds buiten bij zijn huis merkt dat de psychopaat zijn woning is binnengedrongen, doet hij niet wat jij en ik zouden doen (bijvoorbeeld 1-1-2 bellen), maar spoedt hij zich naar de dichtstbijzijnde telefooncel om zichzelf (!) te bellen. Het gaat te ver om alle domme acties van Jun-oh op te sommen, maar zijn gestuntel met een brandblusser mag toch niet onvermeld blijven. Een verstandig mens weet dat als je een brandblusser als verdedigingsmiddel tegen een bewapende psychopaat wilt gebruiken, je vooral goed gemikt en flink hard moet meppen. Zo niet Jun-oh. Hij denkt zijn belager van het lijf te houden door haar te blussen (!), met als gevolg dat hij in zijn eigen mist komt te staan en zo de vijand uit het oog verliest. Grote hilariteit in Tuschinski 4 is dan het onvermijdelijke gevolg. Nou vooruit, nog een laatste domme actie van Jun-oh. Om het af te leren. Na een bloederig slotgevecht op leven en dood, waarbij Jun-oh onder meer flink in zijn ribbenkas wordt gestoken met een glimmend slagersmes en ternauwernood aan de dood ontsnapt, gooit hij de levensgevaarlijke psychopaat van het ziekenhuisdak om haar vervolgens alsnog, precies op tijd en op het laatste moment bij de pols te grijpen in een poging haar te redden. Een psychopaat is ook maar een mens, verdedigt Jun-oh zijn malle handeling, terwijl overbodige flashbacks de montage tarten en tranen zich vermengen met de hoosbui die fotogeniek over het gebouw is losgebarsten. Met zo'n structureel onverstandige man wil je echt niet 104 minuten opgescheept zitten in een bioscoopzaal. Moedeloos word je ervan. Moedeloos. |