de Volkskrant, 18 november 1995
HOMO LUDENS: THUNDER IN PARADISE
De meeste computerspelletjes gaan ten onder aan hun eigen veelbelovendheid.
Thunder in Paradise doet daar niet voor onder. `Dit is geen videogame.
Het is interactieve televisie en JIJ bent de ster,` roept de verpakking.
Alleen de eerste zin bevat een kern van waarheid. Het spelkarakter van
deze cd-i uitgave is zo minimaal dat er nauwelijks van game gesproken kan
worden. De rest is gelogen.
Thunder in Paradise is de titel van een televisieserie die een
kruising is tussen Bay Watch en The A-Team. Een flinke dosis geweld wordt
afgewisseld met jonge dames in bikini. De ster van de serie is Terry `Hulk`
Hogan, een acteur die bekendheid verwierf met vrij worstelen en wiens omvang
van de biceps gemeten in centimeters hoogstwaarschijnlijk gelijk is aan
zijn IQ. Om onverklaarbare redenen heeft deze serie model gestaan voor
een kostbaar uitgevoerd spel. In het doosje zitten twee cd`s. Een ervan
bevat een complete aflevering uit de serie. In het nog op te richten museum
van digitale media zou dit schijfje een mooi plaatsje kunnen krijgen als
toonbeeld van verspilde opslagruimte. Welke idioot zet zo`n serie, die
onder dekking van de vluchtigheid van de gewone televisie al niet de moeite
van het aankijken waard is, nog eens op cd? Het enig nut dat de disc kan
vervullen is de rest van zijn onverwoestbare leven te fungeren als onderzetter
op een salontafel.
Op de andere disc bevindt zich alles waar het om draait: de interactieve
televisie! Op het scherm flitst de actie de huiskamer binnen. Een futuristische
speedboot scheert met zo`n snelheid over het water dat duidelijk valt waar
te nemen hoe in de montagekamer iemand met de fast forward-knop heeft zitten
spelen. Hulk Hogan en twee andere acteurs met een even inspirerende uitstraling
moeten een klein meisje zien te redden uit handen van een cyborg, een kruising
tussen mens en machine. Ze springen in hun speedboot en scheuren het gevaar
tegemoet. De dialogen, of wat daar voor door moet gaan, worden soms onderbroken
door een merkwaardig verschijnsel. De acteurs richten zich naar de camera
en roepen wat peptalk. `Nu moet jij het doen!` Of woorden van gelijke strekking.
`Jij` is in dit geval de speler want het gaat hier natuurlijk om interactieve
televisie.
Vervolgens verschijnt in beeld de vertrouwde omgeving van een
computerspel. Raketten worden door de boosaardige vijand op de speedboot
afgevuurd en de speler dient die met de afstandsbediening neer te halen.
Als dit deel is afgelopen verschijnt er een merkwaardige `database` in
beeld waar nadere informatie over de vijand in opgezocht kan worden. In
een poging het spel vaart te geven hebben de makers kennelijk over het
hoofd gezien dat het handig is om dergelijke informatie tevoren aangeleverd
te krijgen. Een druk op een andere knop toont een filmpje van dansende
en spelende bikini-meisjes.
Deel twee van het spel doet nog het meest denken aan een trainingsvideo
van de politie. Op het scherm verschijnt het blikveld van de speler die
zich een weg baant door gevaarlijk terrein. De camera beweegt daarbij voortdurend
om je het idee te geven dat het gevaar aan alle kanten loert. Soms blijft
het beeld stil staan en duikende er vanachter rotsen gemaskerde mannen
in beeld die stante pede doodgeschoten moeten worden. Later wordt dit principe
herhaald in een wat andere omgeving. Weliswaar staat het leven van een
klein meisje op het spel maar echt druk hoeft de speler zich daar niet
om te maken. Na e/e/n keer spelen is reeds duidelijk dat als de speler
faalt de `andere` acteurs het meisje redden. Bovendien biedt de disc de
optie om alle tv-franje weg te denken en de drie onderdelen zelfstandig
af te werken. Dan wordt helemaal duidelijk dat Thunder in Paradise wel
erg mager is. Drie keer een paar minuten schieten, meer is er niet.
De enige waarde die Thunder in Paradise biedt, is dat het de
onmogelijkheid van interactieve televisie aantoont. En dat het laat zien
hoe jammer dat is. Want eerlijk gezegd ziet het er allemaal wel heel flitsend
uit en de videobeelden doen de speler verlangen naar omgevingen die er
zo realistisch uitzien. Maar dat is technisch nu eenmaal (nog) onmogelijk.
Videobeelden worden immers opgenomen en het kenmerk van opnames is dat
ze vastliggen. Terwijl het kenmerk van een goed spel is dat het beeld zich
voortdurend aanpast aan de handelingen van de speler. Bovendien vereist
televisie een verhaal en een spel juist niet.
Spelletjesmakers die zich op deze vorm storten willen maar niet
accepteren dat de kracht van televisie juist bestaat uit het feit dat je
als kijker geen invloed hebt op de gebeurtenissen. Ze schrijven bij wijze
van spreken boeken met lege bladzijden die de lezer zelf moet invullen.
Wie dat goed lukt, kan beter zelf een boek schrijven. Voor wat betreft
televisie biedt de aan-uit knop voldoende interactiviteit.
Francisco van Jole
NB: Deze tekst bestaat uit ongecorrigeerde kopij en is eigendom van Francisco van Jole. Er is geen enkele garantie dat tekst en publikatiedatum overeenstemmen met de gedrukte versie. Gedrukte artikelen zijn op te vragen bij de documentatiedienst van de Volkskrant. Verdere verspreiding of gebruik niet toegestaan zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de auteur.