de Volkskrant, 21 oktober 1995
HOMO LUDENS: PONG
Pong is bijna een kwart eeuw oud. In 1972 werd het ontworpen door
Nolan Kay Bushnell, die in de jaren zestig als student in de Amerikaanse
staat Utah reeds gegrepen werd door de amusementsmogelijkheden van computers.
Samen met een vriend en een startkapitaal van 1500 dollar richtte hij het
bedrijfje Atari op. De microprocessor was nog maar net uitgevonden en monitoren
waren nauwelijks verkrijgbaar dus kochten ze goedkope televisie op waarvan
ze de behuizing en onnodige onderdelen afsloopten. Wat overbleef verwerkten
ze als beeldscherm in apparaten die geschikt waren om in cafetaria's geëxploiteerd
worden.
Het verhaal wil dat Bushnell verschillende types spel uitprobeerde
maar voortdurend kampte met technische onvolkomenheden en een gebrek aan
belangstelling van de consument. Op een dag werd hij gebeld door een cafetariaeigenaar
die meldde dat de kort daarvoor geplaatste machine niet meer functioneerde.
Getergd begaf Bushnell zich op pad denkend dat er weer een technische storing
was opgetreden maar eenmaal aangekomen constateerde hij dat het niet om
een gebrek ging maar dat het apparaat propvol muntstukken zat. Er was in
korte tijd veel meer op gespeeld dan hij verwachtte. Bushnell realiseerde
zich dat hij een goudmijn had aangeboord.
Die goudmijn heette Pong, het meest simpele computerspel dat
ooit bedacht is maar niettemin aan alle criteria voldoet voor succes. Het
heeft een band met de werkelijkheid zodat de bedoeling snel begrepen wordt
en er kunnen meerdere spelers tegen elkaar spelen, de zogeheten multi-player
optie. Op een zwart scherm was niet meer te zien dan een wit stipje dat
over het scherm heen bewoog en twee balkjes die langs de linker- en rechter
zijde op en neer gestuurd konden worden. Het stipje was de bal, de balkjes
de rackets en zo konden twee spelers met elkaar op het scherm tennissen.
Pong is het eerste computerspel dat ik zelf ooit speelde ergens
halverwege de jaren zeventig op vijftien- of zestienjarige leeftijd in
de plaatselijke snackbar. Het spel is me altijd blijven achtervolgen. Toen
ik in de jaren tachtig een mijn eerste volwassen computers aanschafte,
een Atari ST, was het eerste spelletje dat ik handen kreeg Pong.
Pong maakte van Atari een computerimperium - dat overigens eind
jaren tachtig ineenstortte maar dat is een ander verhaal. In het boek The
Magic of Interactive Entertainment wordt die groei beschreven. Iedere Pong-machine
genereerde tien keer zoveel inkomsten als een gemiddelde flipperkast. Bushnell
probeerde samen te werken met grote amusementsbedrijven maar die waren
niet geïnteresseerd. Met een bescheiden lening zette hij een produktielijn
op in een verlaten rolschaatsenfabriek.
In hoog tempo werden laag betaalde technici aangetrokken om aan
de vraag te voldoen. Een van hen - de veertigste om precies te zijn - was
Steve Jobs, een drop out die zijn schoolopleiding vroegtijdig de rug had
toegekeerd. Bij Jobs voegde zich al snel zijn vriend Steve Wozniak. Kort
daarop begon dit duo naast hun werkzaamheden voor Atari en soms met van
het bedrijf `geleende` spullen, een eigen project. In een garage ontwikkelden
ze in 1975 een nieuwe computer die geschikt zou zijn om spelletje mee te
spelen. Het werd de Apple, genoemd naar hun favoriete voedsel (de latere
naam Macintosh is een appelsoort die hun voorkeur had). Het bedrijf van
Bushnell werd op zijn beurt overigens later groot met een imitatie van
de Macintosh: de Atari ST.
Bill Gates, een Harvard drop out, richtte in datzelfde jaar het
bedrijf Microsoft op. Hij ontwierp MS-Dos en keek later het besturingssysteem
af van Apple en noemde dat Windows. In augustus van dit jaar bracht Gates
Windows 95 op de markt, een absolute kloon van de Macintosh en voorbestemd
om de wereldstandaard voor de personal computer te worden. Vorige week
woensdag werd Super Pong geboren en via Internet gratis wereldwijd verspreid.
Het is Pong voor Windows 95 en moet de technische mogelijkheden van het
nieuwe besturingssysteem aantonen. Het spel is nog steeds even eenvoudig
- en verslavend - maar opgekalefaterd met allerlei franje als bijvoorbeeld
muziekjes. Pong wordt als een van de eerste spelletjes voor Windows 95
op de markt gebracht door het kleine onbekende bedrijf Action Software.
Enthousiaste gebruikers kunnen het spel laten registreren voor zes dollar
waarmee Super Pong tot een van de goedkoopste spelletjes behoort.
In al zijn eenvoud omvat Pong de hele geschiedenis van de personal
computer. Zonder Pong zou er wellicht nooit een dergelijk apparaat ontstaan
zijn. Zonder Pong was er wellicht ook geen Windows 95. Het is dan ook geen
spel maar een monument.
Francisco van Jole
NB: Deze tekst bestaat uit ongecorrigeerde kopij en is eigendom van Francisco van Jole. Er is geen enkele garantie dat tekst en publikatiedatum overeenstemmen met de gedrukte versie. Gedrukte artikelen zijn op te vragen bij de documentatiedienst van de Volkskrant. Verdere verspreiding of gebruik niet toegestaan zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de auteur.