de Volkskrant, 7 oktober 1995
HOMO LUDENS: ABUSE
Het is leuk om bang te zijn. Het is aangenaam als de schrik zo
om het lijf slaat dat je meende te constateren dat je hart een tikje vergat.
Geen prettiger gevoel dan het gebibber van de eigen vingers na bekomen
te zijn van de eerste schok. Ieder kind weet hoe je iemand moet laten schrikken.
Je gaat om een hoekje staan, springt op het laatste moment tevoorschijn
en roept zo hard mogelijk `Boe!`. Vooral om dat laatste draait het effect.
Hoe wreder de doorbreking van de stilte, hoe groter de schrik. Geluid is
daarom voor een computerspel minstens zo belangrijk als beeld. De tijd
dat spelletjes louter begeleid werd door afgeknepen piepjes uit de interne
speaker van de computer is allang voorbij. Een fatsoenlijke pc is tegenwoordig
uitgerust met een stereo-installatie. Soms zelfs met een sub-woofer systeem
dat er voor zorgt dat je niet alleen iets hoort maar dat de lage tonen
ook voor trilling zorgen. Of huisgenoten en buren daar blij mee moeten
zijn is een andere zaak maar het verhoogt de spelvreugde wel.
Abuse is een spel dat het moet hebben van dergelijk geluid. Ieder
schot galmt door de kamer, iedere explosie pleegt een aanslag op de trommelvliezen.
Monsterlijk geschreeuw zorgt voor schrikeffecten. Wat dat betreft is er
een duidelijke parallel met film. De vraatzuchtige Tyrannosaurus uit de
film Jurassic Park jaagt vooral schrik aan vanwege het onmenselijke gebrul
dat in de bioscoop zo hard klinkt dat je bijna in je stoel gedrukt voelt.
Van een dergelijk schrikeffect mogen spelletjemakers graag gebruik maken.
Je loopt door een deur en de monsters komen met een hels kabaal tevoorschijn.
Zo erg dat je achteruit deinst. Maar het gaat niet alleen om schrikken.
Het geluid wordt ook gebruikt om spanning op te bouwen. Je beweegt
je in een gevaarlijk gebied en langzaam komen er onheilspellende geluiden
op. Zoals de muziek in Jaws het publiek waarschuwde voor de komst van de
haai zo waarschuwen geluiden de computerspeler. Althans bij spellen met
het kaliber van Abuse. Abuse is een merkwaardig spel. Enerzijds is het
hopeloos ouderwets, anderszijds een technologische stap voorwaarts. Wat
achterhaald is, is het soort spel. Abuse is een zogeheten platform-game,
een twee-dimensionale omgeving waarbij het poppetje op het scherm naar
links of rechts en naar boven of beneden kan. Dat concept leek hopeloos
achterhaald nu er spellen zijn die gebruik maken van een 3D-omgeving en
het principe van de eerste persoon enkelvoud waarbij alles op het scherm
gezien wordt door de ogen van de speler in plaats van een over het scherm
bewegend poppetje. Abuse bewijst echter dat er nog heel wat uit het achterhaalde
idee te halen valt. De futuristische omgeving, het spel speelt in 2021,
is uitermate fraai vormgegeven en maakt knap gebruik van details. Zo biedt
het spel indrukwekkende doorkijkjes op een stadspanorama. De choreografie
van het poppetje dat over het scherm beweegt is eveneens bijzonder. De
lichaamsbewegingen zijn atletisch en maken dat het meer is dan een hoogwaardige
variant op Pacman.
Saillant detail is dat het spel uit de koker komt van Dave Taylor,
programmeur bij de fameuze game-studio iD-software dat onder meer het onverslaanbare
Doom vervaardigde. Het was juist dit bedrijf dat de 3D-omgeving in computergames
introduceerde en daarmee de platformgames achter zich liet. Het bedrijf
is voor de computergames wat Steven Spielberg is voor de actiefilm. Taylor
bewijst eens te meer superioriteit van iD-software door van het achterhaalde
concept iets te maken dat nog nooit eerder vertoond is. Overigens wordt
het spel op de markt gebracht via een bedrijf dat Taylor zelf heeft opgericht:
Crack Dot Com, wat de fonetische weergave is van het internet-adres: crack.com.
Het spel is dan ook toegerust voor gebruik via netwerken, wat de populariteit
alleen maar zal vergroten.
Abuse maakt gebruik van Lisp, een programmeertaal die ontwikkeld
is voor het gebruik van kunstmatige intelligentie. Met behulp van deze
taal moet de speler zelf in staat zijn het spel uit te breiden. De interactiviteit
reikt daarmee verder dan het toetsenbord. Iedere speler die dat wil kan
het hele spel verbouwen. Het is zelfs de bedoeling dat dergelijke verbouwingen
op de markt gebracht worden zodat de speler zelf geld kan verdienen met
zijn hobby. Daarnaast is het spel geschikt voor netwerken Het spel zelf
is weer ongekend simpel: schieten, schieten en af en toe eens een bazooka
afvuren of een granaat werpen. Want de aarde wordt weer eens belaagd door
buitenaardse wezens en robots. Wie te laat is ziet zijn hoofdrolspeler
bijvoorbeeld vermalen worden in een soort wandelende gehaktmolen. Er zijn
aangenamer beelden denkbaar. Maar die blijken in de praktijk toch lang
niet zo leuk.
Francisco van Jole
NB: Deze tekst bestaat uit ongecorrigeerde kopij en is eigendom van Francisco van Jole. Er is geen enkele garantie dat tekst en publikatiedatum overeenstemmen met de gedrukte versie. Gedrukte artikelen zijn op te vragen bij de documentatiedienst van de Volkskrant. Verdere verspreiding of gebruik niet toegestaan zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de auteur.