de Volkskrant, 18 februari 1995
HOMO LUDENS: SIMCITY (ENHANCED)
Verhalen over hoe moeilijk hard drugsverslaafden het hebben zijn
er te over maar de gemiddelde spelletjesjunk heeft het ook niet gemakkelijk.
Zo wilde ik graag eens naar het spel SimCity kijken omdat daar voortdurend
zo over gejubeld wordt. Al verziekt dat laatste wel een deel van de pret.
Het is met spelletjes net als met films en boeken, als een bepaalde titel
alom geprezen wordt, vergaat me de lust om er kennis van te nemen. Meestal
is er dan al zoveel over verteld dat de beleving zelf daar nauwelijks nog
iets aan toe lijkt te kunnen voegen.
Maar goed, SimCity dus. De ellende begon al bij thuiskomst. De
cd-rom die ik net voor 110 gulden had aangeschaft bleek niet de titel te
zijn waar iedereen over sprak. Ik had immers SimCity gekocht en bij nader
onderzoek betrof alle opwinding SimCity 2000, een nieuwe uitgave die zoals
de naam al aangeeft nog veel futuristischer is. Het leed werd enigszins
verzacht door de constatering dat ik in ieder geval de onlangs verschenen
`enhanced'-versie van het al jaren oude spel te pakken had.
Vervolgens kostte het een middag werk om het spel ook daadwerkelijk
aan de praat te krijgen. Dat is naast zonde van de tijd ook vooral vervelend
omdat DOS-programma's meesters zijn in het kwetsen en beledigen van de
computerbezitter. Zo constateerde de software voortdurend dat ik te weinig
geheugen zou hebben. Hoezo is 8 megabyte te weinig? Het is ruim voldoende
om een complete bevolkingsadministratie te onderhouden. Na veel softwarematig
schoppen en slaan was SimCity eindelijk voor rede vatbaar.
Een half uur na aanvang traden de eerste verslavingsverschijnselen
op. Een afspraak die ik had liet ik zonder wroeging voorbij gaan, zonder
zelfs maar af te zeggen. Hier stonden immers letterlijk grotere belangen
op het spel. Dat gedrag bleek een paar dagen te duren. Bijna een week stond
de computer niet meer uit. Als ik sliep speelde het spel uit zichzelf door
en 's ochtends keek ik nog voor de koffie nieuwsgierig naar wat er was
veranderd.
SimCity is een simulatiespel waarbij de groei van een stad wordt
nagebootst. De speler functioneert als burgemeester en neemt voortdurend
ondemocratische besluiten over bouw, transport, belasting, veiligheid en
energievoorziening. Het programma reageert vervolgens op het gevoerde beleid
en zo groeit er langzamerhand, met de nadruk op langzaam, een megapolis.
Of juist niet want als er iets misgaat trekken de bewoners massaal weg
en blijft er niets over dan een spookstad.
Inspraakavonden kent SimCity godzijdank niet dus de bestuurder
kan lekker de handen uit de mouwen steken. Overigens is het wel de bedoeling
om als burgemeester ongekend populair te worden. Dat streven maakte alle
populistische karaktertrekken in mij los. Willen ze een stadion? Dan krijgen
ze een stadion! Het blijkt te werken. Op het toppunt van mijn populariteit
bleek maar liefst meer dan driekwart van de bewoners uiterst content met
de burgemeester. Niet dat het alleen maar lol is. Wie vaag een bestuurlijke
functie ambieert doet er goed aan eens een paar dagen met SimCity te stoeien.
In de `enhanced' versie zijn allerlei videofilms verwerkt die met grote
regelmaat opduiken en waarmee functionarissen als de brandweercommandant,
de politiecommissaris of de directeur gemeentewerken aan je hoofd zeuren.
Dan is dat weer niet goed, dan moet dit weer beter. En als je jezelf genoodzaakt
ziet de belastingen te verhogen om aan al die wensen te voldoen, schreeuwt
vervolgens de bevolking moord en brand. Terwijl de belastingverhoging nu
juist moord en brand diende te voorkomen. SimCity kweekt daarmee zowaar
begrip en mededogen met politici. Wie de publieke opinie denkt te kunnen
negeren krijgt te maken met een volksoproer. `De protesten worden geleid
door je moeder,' meldt het spel fijntjes om de verslagenheid nog wat te
vergroten.
SimCity is komisch en inventief. Het streekvervoerpersoneel kan
er nog wat van leren. Zo dreigen de brandweerlieden met brandstichting
op het moment dat ze door bezuinigingen getroffen worden. `Bij het huis
van je moeder.' Alweer. En het blijken geen loze dreigementen. Naast de
bevolking en het overheidspersoneel - hoe aangenaam zou de wereld niet
zijn zonder die twee - is er nog een andere storende factor. Net als alles
goed loopt en de tevredenheid van de stad straalt, kan het onheil toeslaan.
Een tornado bijvoorbeeld, of een aardbeving, of een overstroming.
Een deel van het spel is gebouwd rond dergelijke rampenscenario's.
Zo kan de aardbeving die aan het begin van deze eeuw San Francisco verwoestte
nagespeeld worden. Of het bombardement op Dresden. Maar dat laatste leek
me deze week niet zo kies. Wie de stad binnen een bepaalde tijd weet te
herbouwen, wint. Maar dat is maar schijn natuurlijk. SimCity draait immers
niet om winnen maar om het aangenaam verspillen van tijd. Scoren noemen
verslaafden dat. SimCity scoort goed.
Francisco van Jole
NB: Deze tekst bestaat uit ongecorrigeerde kopij en is eigendom van Francisco van Jole. Er is geen enkele garantie dat tekst en publikatiedatum overeenstemmen met de gedrukte versie. Gedrukte artikelen zijn op te vragen bij de documentatiedienst van de Volkskrant. Verdere verspreiding of gebruik niet toegestaan zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de auteur.