de Volkskrant, 16 december 1995
HOMO LUDENS: QUAKE
Al meer dan een jaar houdt het spel Quake de liefhebbers van computerspellen
gevangen. Over de mogelijkheden wordt enkel in superlatieven gesproken.
Zowel op technisch als inhoudelijk gebied verslaat het spel alle concurrentie.
Of om in het in de woorden van een van de makers te zeggen: `Quake zal
over de kosmos heersen.`
Het bijzondere aan Quake is vooralsnog dat het spel niet bestaat.
Niettemin is er een heuse Quake-fanclub en worden er op Internet heftige
discussies gevoerd over het spel. Quake is namelijk het nieuwe spel van
iD-software, een klein Amerikaans bedrijf dat sinds een paar jaar de standaard
zet op het gebied van computeramusement. De ster van iD (spreek uit it
want het verwijst naar Freud) verscheen aan het firmament met het spel
Wolfenstein 3D, een van de eerste spellen dat in staat bleek mensen schrik
aan te jagen. Daarna kwam Doom, een spel dat zelfs tot in de Nederlandse
regering toegewijde fans heeft. Minister van Financiën Zalm vertelde onlangs
in NRC Handelsblad enthousiast over hoe goed Doom is om je even af te reageren.
De afgelopen maanden verschenen er enkele titels die voortborduurden op
het succes van Doom en nu is het wachten op Quake. De verwachtingen zijn
hoog gespannen omdat bij herhaling gesteld wordt: `Quake staat tot Doom,
als Doom tot Wolfenstein.` Zo`n aankondiging is voldoende om de fantasie
op hol te laten slaan en nachten wakker te liggen.
Quake veroorzaakt onder meer zo`n rumoer omdat het spel min of
meer ontworpen is voor gebruik via computernetwerken, waaronder Internet.
Spelers hebben daarbij bijvoorbeeld de mogelijkheid met elkaar te communiceren.
Tekenend voor de geavanceerdheid van het spel is dat het daarbij rekening
houdt met de `ruimte`. Dus als een speler iets zegt kunnen alleen mensen
in de directe omgeving dat waarnemen. Die optie zal het gevoel van samenzijn
hoogstwaarschijnlijk versterken. Daarnaast wordt beloofd dat een deel van
het spel zich onder water zal af spelen, compleet met bijbehorende licht-
en zwaartekrachteffecten, dat de omgeving vele malen realistischer zal
zijn dan die van de voorgangers en dat de speler meer bewegingsvrijheid
heeft.
Net als Doom en Wolfenstein draait Quake om geweld. Ook daar
zijn echter finesses in aangebracht. Een van de nadelen bij de voorgangers
is dat de tegenstander altijd op dezelfde manier dood gaat. Waar je ook
mikt altijd spat het bloed ergens uit het midden van het lichaam en storten
ze dood ter aarde neer. In Quake slaat de dood subtieler toe. Je kunt bijvoorbeeld
iemands arm er af schieten. `Maar we weten nog niet of een dergelijke actie
ook effect zal hebben op het functioneren van de tegenstander. We proberen
dat uit en als het cool is laten we het er in zitten. Anders mag een ander
bedrijf die techniek gebruiken.` zegt een van de makers in reactie op de
vraag van een fan.
Een van de bijzondere kenmerken is namelijk dat de ontwerpers
zo`n nauwe band onderhouden met hun klanten. De makers nemen soms deel
aan discussies en houden zelfs rekening met de wensen van de toekomstige
spelers. Op Internet circuleren dan ook volop zogeheten wish-lists, wensenlijstjes
met opsommingen van wat de spelers graag in de opzet verwerkt zouden zien.
En af en toe richten de makers een tipje van de sluier op. Zo zijn er al
zogeheten screenshots beschikbaar, grafische plaatjes van het spel zelf.
Als kunstenaars zijn de ontwerpers wellicht het best te vergelijken
met architecten. Ze bouwen op het computerscherm omgevingen en houden daarbij
ernstig rekening met de wensen van gebruikers. Maar niettemin gaan ze wel
hun eigen gang. `Het enige dat telt is dat we Quake zelf liever spel dan
om het even wat. We ontwikkelen Quake omdat we zelf niet kunnen wachten
het te spelen,` stelde John Romero, een van de negen mensen die aan het
spel werkt, onlangs tegen het blad PC Gameplay. Die uitspraak laat precies
het geheim van iD-software zien. Teveel spelletjes worden ontworpen door
mensen die denken te weten wat spelers willen. En bijna altijd is dat te
merken. Ze zijn als films die gemaakt zijn met minachting voor het publiek.
De spellen van iD-software daarentegen hebben bij wijze van spreken hart
en ziel.
Aanvankelijk zou het spel voor Kerstmis gelanceerd worden maar
bij nader inzien moest het bedachte scenario dermate aangepast worden dat
de geboorte is uitgesteld tot de lente. De makers kunnen nog niet zeggen
over de oorspronkelijk geplande setting gehandhaafd blijft. Quake zou zich
afspelen in een Middeleeuwse omgeving, compleet tovenaars en draken. Dat
klinkt weliswaar afgrijselijk maar zegt niets. Doom speelt zich af in een
post-apocalyptische wereld en dat is wellicht net zo erg als de Middeleeuwen.
Niettemin doet het aan het spel niets af. Vast staat in ieder geval dat
Quake niet onder die naam zal verschijnen aangezien een Duits bedrijf de
rechten op die titel reeds bezit. Hoe het wel gaat heten wil iD software
nog niet kwijt.
Quake gaat verspreid gaat worden volgens de methode die het bedrijf
al eerder zo veel succes heeft bezorgd. Iedereen kan gratis een versie
van het spel krijgen waarin de eerste niveaus zijn verwerkt. Wie daar niet
genoeg aan heeft moet het spel kopen om verder te kunnen. Het weggeven
en daarna verkopen maakte van de ontwerpers miljonairs. De verwachting
is dat Quake het gebruik van computernetwekren volledig op de kop zet.
De techniek maakt het computerspel van solitaire bezigheid tot gezelschapsspel.
Met dit verschil dat je het gezelschap waarschijnlijk niet eens kent omdat
de deelnemers zich op verschillende delen van de planeet bevinden. Maar
dat is vaker zo bij oorlogen.
Francisco van Jole
NB: Deze tekst bestaat uit ongecorrigeerde kopij en is eigendom van Francisco van Jole. Er is geen enkele garantie dat tekst en publikatiedatum overeenstemmen met de gedrukte versie. Gedrukte artikelen zijn op te vragen bij de documentatiedienst van de Volkskrant. Verdere verspreiding of gebruik niet toegestaan zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de auteur.