de Volkskrant, 12 augustus 1995
HOMO LUDENS: HET MAGISCH LABYRINT
Skeptici die de invloed van de digitale revolutie bagatelliseren,
vergeten meestal voor het gemak de belangrijke verworvenheden die de techniek
tot stand heeft gebracht. Zo heeft de computer toch maar mooi een einde
gemaakt aan het eeuwige dilemma van de zandloper. Dat instrument teistert
al eeuwen het spelplezier. Het gezegde `gezelligheid kent geen tijd` is
volgens mij ontstaan op het moment dat een getergde geest dit voorwerp
van spelbederf met een fikse boog uit het raam wierp.
Spelletjesfabrikanten trekken zich van dit leed echter weinig
aan. Bij de luxe-uitvoering van normale spellen als bijvoorbeeld Scrabble
zit nog steeds vaak zo`n dingetje. Waarschijnlijk omdat ze niet kunnen
bedenken wat ze anders als luxe zouden moeten inbrengen. De zandloper wordt
gebracht als een soort onafhankelijke scheidsrechter, een middel om het
spel eerlijk te laten verlopen. Afgezien van het feit dat spellen nooit
eerlijk zijn - dat maakt ze immers leuk - weet ik ook nooit goed wat je
met zo`n woestijnklok aan moet. Het werkt niet. Je kunt het instrument
immers niet op nul zetten.
Die beperking leidt tot frustratie. De tegenspeler speelt een
beurt en het zand is nog maar halverwege. Wat te doen? Trommelend met de
vingers wachten tot het instrument weer op nul staat? Doorspelen en de
volgende speler meer tijd geven? Of de zandloper maar geheel uit het spel
verwijderen en reduceren tot een functie als stille eierkookwekker in de
keuken? Zonder zandloper is het spel echter minder leuk omdat er voortdurend
conflicten ontstaan over de duur van een beurt. En dat leidt weer tot ruzie.
Kortom: de zandloper is onmisbaar maar tegelijkertijd ongeschikt als spelelement.
Aan deze grove misstand binnen het huiselijk bestaan heeft de
digitale techniek een einde aan gemaakt. Digitale zandlopers kunnen namelijk
wel op nul gezet worden. Sterker nog dat doen ze uit zichzelf. De instrumenten
zijn nu plots een bron van leedvermaak en verhogen de spelvreugde. Het
Magische Labyrint maakt daar dankbaar gebruik van. Dit spel verscheen recent
als elektronische uitvoering op cd-i. Opvallend is dat het wordt uitgebracht
door de analoge spelletjesgigant Ravensburger. Het Labyrint is een denkspel
en dus is de zandloper een onontbeerlijk bestrijdingsmiddel voor medespelers
die de neiging hebben alle hoeken en gaten van hun brein te doorzoeken.
Het Magisch Labyrint is, zoals de naam reeds doet vermoeden, een puzzelspel.
Spelers worden op willekeurige plaatsen in een doolhof gezet en moeten
vervolgens met behulp van strategie en geheugen hun weg zien te vinden.
Het lastige, of misschien wel leuke, daarbij is dat het gangenstelsel bij
iedere beurt verandert. Iedere speler kan namelijk wijzigingen aan brengen
om zich zo gunstig mogelijk te kunnen verplaatsen. Het aanbrengen van die
wijziging en het verplaatsen is gebonden aan tijd. Als de tijd om is, is
de beurt dat ook.
De plattegrond van het Labyrint bestaat uit een vierkant waarop
in verticale en horizontale richting gangen zijn aangebracht, zoals de
rijen van een schaakbord. De speler kan tijdens de beurt zo`n rij één speelveld
op laten schuiven. Daardoor verandert het doolhof. Een slimme speler zorgt
er daarbij niet alleen voor dat hij op die manier een gunstige uitweg voor
zichzelf vrij maakt maar krijgt tegelijkertijd voor elkaar dat de route
voor de tegenstanders wordt geblokkeerd. Het spel is daarmee een soort
schaken waarbij niet de stukken maar de speelvelden worden verplaatst.
Doel van het spel is het verzamelen van schatten en dus punten.
Als iemand alle schatten heeft opgepikt is het spel voorbij. Het aantal
schatten en daarmee de speelduur kan naar believen worden ingesteld. Het
aardige van het Labyrint is dat het meer is dan een plattegrond. Op het
moment dat de velden verschoven zijn, daalt de speler werkelijk af in een
doolhof van kerkers. Met de afstandsbediening moet richting aangegeven
worden. Voor mensen die niet in staat zijn een plattegrond te vertalen
in ruimtelijk inzicht moet het een hel zijn. De vormgeving van het labyrint
is indrukwekkend. Of liever gezegd: beangstigend. Ik moet bekennen dat
de rust me verging toen ik het spel in alle eenzaamheid in de nachtelijke
uurtjes speelde. Plots klonken in de hele huiskamer holle voetstappen,
hoorde ik onbestemde geluiden uit niet nader te bepalen richtingen. Halverwege
heb ik de voordeur van mijn huis nog eens extra op het nachtslot gedraaid.
Zeker nadat er een paar keer vanuit het niets een lugubere verschijning
in beeld kwam. Weliswaar zei of deed de griezel niets maar dat maakte het
alleen maar erger. Voor wat betreft dat angstaanjagende effect moet ik
eerlijkheidshalve bekennen dat ik in het dagelijks - of liever nachtelijks
- leven vreselijk bang ben uitgevallen. Ik slaap immer met het licht aan
omdat ik bevreesd ben voor de duisternis en spoken, ook al weet ik dat
de laatsten niet bestaan, en beschik sinds het zien van Psycho over een
doorzichtig douchegordijn zodat geen enkele gestoorde indringer me kan
verrassen met een mes. Als ik tijdens het achteloos zappen op de televisie
laat op de avond geconfronteerd met een griezelscene betekent dat het einde
van mijn nachtrust. Wellicht maakt Het Magische Labyrint op psychisch wat
meer stabiele spelers daarom minder indruk.
De spookverschijningen in het labyrint dienen overigens ook nog
een doel. Boven de grond, op de plattegrond dus, kan de speler de posities
van zijn medespelers zien. Eenmaal aan het dwalen moet hij onthouden waar
deze zich bevinden. Bij iedere ontmoeting moet de speler bepalen of de
onbekende vriendelijk of vijandig tegemoet wordt getreden. Medespelers
dienen aardig behandeld te worden, spoken niet. De juiste benadering levert
punten op, de verkeerde betekent het einde van de beurt.
Het mooiste van het spel is echter de zogeheten interface, een
technische term voor de manier waarop de speler zich door het spel kan
bewegen. Het is een van de meest natuurlijke en aangename benaderingen
die ik tot nu toe op cd-i ben tegengekomen. Zo is het spel wars van de
nutteloze en afleidende toeters en bellen die technici nog wel eens willen
aanbrengen. Als er meer van dergelijke titels beschikbaar komen, kunnen
de dagen van het bordspel wel eens geteld zijn.
Francisco van Jole
NB: Deze tekst bestaat uit ongecorrigeerde kopij en is eigendom van Francisco van Jole. Er is geen enkele garantie dat tekst en publikatiedatum overeenstemmen met de gedrukte versie. Gedrukte artikelen zijn op te vragen bij de documentatiedienst van de Volkskrant. Verdere verspreiding of gebruik niet toegestaan zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de auteur.