de Volkskrant, 2 december 1995
HOMO LUDENS: WHO SHOT JOHNNY ROCK?
`Om het dorp te bevrijden, moesten we het vernietigen.` De merkwaardige
logica achter deze uitspraak van een Amerikaanse militair ten tijde van
de oorlog in Vietnam, is in zo`n beetje elk computerspel verwerkt. Het
kwade kan alleen bestreden worden door zelf kwaad te doen. In het spel
Who Shot Johnny Rock? bijvoorbeeld moet de speler de moordenaar van een
zanger zien te vinden. Tijdens het speurwerk in naam van de rechtvaardigheid
is het onontkoombaar dat de speler enkele tientallen anderen moet vermoorden.
De titel suggereert een mysterie, wellicht zelfs een intellectuele uitdaging,
maar in het spel zelf wordt geen enkel beroep gedaan op het denkvermogen.
De setting is een Amerikaans stadje in de jaren dertig dat kennelijk in
de greep is van het gangsterdom. `Doden of gedood worden - daar draait
het om in deze stad`, meldt de gebruiksaanwijzing. En meer is het ook niet.
De speler bevindt zich in de rol van privé-detective die wordt
ingehuurd door de vriendin van het slachtoffer. Zo`n dame waarvan je weet
dat ze ellende betekent. Terwijl ze haar inleidend verhaal doet duiken
er reeds aan alle kanten gangsters op die afgeschoten dienen te worden.
Een als telegrambesteller vermomde huurmoordenaar stort dood naast haar
neer - als de speler tenminste snel genoeg reageert - zonder dat ze een
krimp geeft.
De makers hebben getracht het spel de sfeer van de film noir
mee te geven. Zo klinkt er af en toe een monoloog die de gedachten van
de speler weergeeft. Deze inconsequentie toont weer eens hoe halfslachtig
spelletjesmakers te werk gaan. Enerzijds wordt het spel in de eerste persoon
enkelvoud gespeeld en ben ik dus zelf de hoofdpersoon maar anderzijds laten
de makers een soort schaduwacteur optreden die een beetje mijn gedachten
gaat lopen bepalen, als ze dat beter uitkomt. Het is als een roman waarbij
de hoofdfiguur voortdurend zwalkt tussen de ik- en de hij-vorm. Na een
korte uitleg gaat de privé-detective op pad. Dat wil zeggen dat er uit
het menu een keuze gemaakt wordt. Er kan een `bezoek` gebracht worden aan
de een cafe-billiard, een casino, een magazijn en een garage, waar de verdachten
zich ophouden. Op zo`n plek aangekomen voltrekt zich steeds hetzelfde scenario.
Eerst duiken uit wat hoeken en gaten gangster op die neergemaaid dienen
te worden. Vervolgens wordt de ruimte betreden waarna de speler te horen
krijgt dat hij niet welkom is en er wederom een aanslag op zijn leven,
door handlangers van de verdachte, moet worden afgeslagen. Als dat lukt
geeft een trillende verdachte vervolgens een aanwijzing.
Na vier aanwijzingen verzameld te hebben, wordt de villa van
Johnny Rock bezocht alwaar onthuld wordt wie de dader is. Deze moet vervolgens
ingerekend worden maar daar gaat weer een hoop en over en weer geschiet
aan vooraf.
Het spel is oorspronkelijk ontworpen voor speelhallen en maakt
gebruik van videobeelden met acteurs. Op zich is dat aardig uitgevoerd
en het spel oogt daarmee in ieder geval aanzienlijk beter dan de meeste
andere spelletjes die van vlakverdeling aan elkaar hangen. Wat het spel
door die beelden aan realisme wint, wordt echter weer teniet gedaan door
de beperkingen van een dergelijke aanpak. Videobeelden vereisen een scenario.
Oftewel: de gebeurtenissen liggen van tevoren vast. Weliswaar is er variatie
aangebracht door gangsters op verschillende plekken te laten opduiken en
wisselt de dader als het spel opnieuw gespeeld wordt maar dat zijn louter
lapmiddelen. Wie het spel een keer uitgespeeld heeft - en dat gaat verrassend
eenvoudig - zal niet snel geneigd zijn zich opnieuw in dit zogenaamde avontuur
te storten.
Het positieve van het spel is dat er ambiguďteit is toegevoegd.
De meeste computerspelletjes vereisen dat de speler schiet op alles wat
beweegt. Bij Johnny Rock duiken er echter ook onschuldigen in beeld op.
En het is niet de bedoeling dat die omgelegd worden. Ook vereist het spel
dat de slechteriken pas neergeschoten worden als ze eerst zelf hun wapen
tonen. Die factor zorgt nog enigszins voor spanning maar ook hier is het
scenario naar drie voorvallen wel bekend.
Met de verhuizing van speelhal naar huiskamer - er is zowel een
cd-rom als cd-i versie verkrijgbaar - heeft het spel zijn belangrijkste
aantrekkingskracht verloren. De spanning van de oorspronkelijke speelhalversie
van Who Shot Johnny Rock is immers dat er iets op het spel staat, namelijk
het geld van de speler. Wie voor iedere poging om het spel tot een einde
te brengen moet betalen, voelt wellicht zijn adrenaline rijzen. Bij de
thuisvariant, valt deze stimulans ten ene male weg en blijft er nauwelijks
een drijfveer over. Het is alsof je naar de trekking van de Staatsloterij
zit te kijken met zelfgemaakte loten.
Johnny Rock had de transformatie nog kunnen overleven als er
een competitie-element ingebouwd was. Maar dat vonden de makers kennelijk
niet de moeite waard. De enige opponent in het spel ben je daarmee zelf.
Er zijn aangenamere tegenstanders te bedenken.
Francisco van Jole
NB: Deze tekst bestaat uit ongecorrigeerde kopij en is eigendom van Francisco van Jole. Er is geen enkele garantie dat tekst en publikatiedatum overeenstemmen met de gedrukte versie. Gedrukte artikelen zijn op te vragen bij de documentatiedienst van de Volkskrant. Verdere verspreiding of gebruik niet toegestaan zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de auteur.