de Volkskrant, 6 mei 1995
HOMO LUDENS: EARTH COMMAND
De Amerikaanse milities die in opspraak zijn gekomen door de bomaanslag
in Oklahoma City houden er nogal merkwaardige opvattingen op. Zo is een
deel van hen er van overtuigd dat de secretaris-generaal van de Verenigde
Naties een buitenaards wezen is. De VN zou op haar beurt uit zijn op de
totale heerschappij en het vormen van een wereldregering. Wie zich afvraagt
hoe mensen aan dit soort ideeën komen, moet eens een paar computerspelletjes
spelen. Het spel Earth Command bijvoorbeeld is op zo'n scenario gebaseerd.
De speler zweeft met een ruimtevaartuig in een baan om de aarde en moet
van daar uit de wereld van de totale ondergang redden. Hij is in dienst
van ECOM, oftewel Environmental Command, een VN-instituut dat rampen signaleert
en in opdracht van de speler vergaande maatregelen neemt. Op het scherm
verschijnt een wereldkaart. De speler moet gedurende het spel - dat ergens
tussen de een en vier uur kan duren - aangeven welke maatregelen genomen
moeten worden. Ontwikkelingen als bijvoorbeeld recycling van produkten
kunnen met belastingen en subsidies respectievelijk en gestimuleerd worden.
Of landhervorming kan op grote schaal doorgevoerd worden. Het beleid kan
daarbij zowel op globaal als nationaal niveau bepaald worden. Reuze ingewikkeld
en onoverzichtelijk maar dat schijnt in de ogen van de makers van computerspelletjes
vaak aantrekkelijk te zijn.
Earth Command is natuurlijk hartstikke educatief bedoeld maar
gaandeweg het spel bekruipt me toch het gevoel dat ik vanuit het ruimtestation
de leiding heb over een eco-fascistische bende die buiten alle democratische
structuren om het ene decreet na het andere uitvaardigt. Aanvankelijk is
dat wel leuk. Met een druk op de knop kun je bijvoorbeeld de hele wereldbevolking
vegetarisch maken. Die mogelijkheid is te mooi om te laten schieten. Ook
de rest van de thuispolitiek wordt doorgevoerd, zoals een totaal verbod
op het gebruik van cfk's. En alle militaire budgetten worden tot nul gereduceerd.
Echt effectief blijkt dat overigens niet te zijn want in een mum van tijd
gaat de aarde ten onder aan tal van over het hoofd geziene rampen. Game
over. Play again. In de praktijk lijkt het spel nog het meest op een digitale
versie van de variété-act `draaiende borden op stokjes'. Zoals de artiest
steeds heen en weer springend aan de stokjes moet jengelen om de bordjes
in evenwicht te houden, zo moet de speler van Earth Command zich van hot
naar her over de landkaart verplaatsen om het ecologisch en politiek evenwicht
op aarde te bewaren. Het enige voordeel is dat je er bij op de bank kan
blijven liggen.
Earth Command is beschikbaar in verschillende uitvoeringen, voor
de computer en cd-i. Omdat op de sofa liggen en televisie kijken een aangename
arbeidsomstandigheid is, kiezen we voor laatstgenoemde. Bovendien oogt
de cd-i versie in eerste instantie aantrekkelijker omdat het een Nederlandse
uitvoering betreft. In de praktijk pakt dat anders uit. Het aanhoren van
de Nederlandse commentaar is pijnlijker dan een Duits nagesynchroniseerde
John Wayne die roept: `He mister, hande hoch!` Niet alleen lijken de Nederlandse
stemmen weggeplukt uit een wasmiddelenreclame, de vertaling is ook zo erbarmelijk
dat je termen onwillekeurig terug in het Engels gaat vertalen om te begrijpen
wat ze betekenen. Wie heeft immers wel eens iemand horen praten over `wereldnaties`?
Het idee achter Earth Command is niettemin goed. Het is de bedoeling
aan te tonen dat maatregelen op het ene gebied automatisch gevolgen hebben
op een ander terrein. Door teveel te bezuinigen op de militairen bijvoorbeeld
blijft er geen geld meer over voor het zenden van vredesmachten naar conflictgebieden.
Dat brengt op zijn beurt weer problemen met zich mee voor de bevolking.
Het verkennen van die samenhang zou educatief kunnen zijn. Maar dat positieve
effect wordt geheel teniet gedaan door een zelfs voor computersoftware
ongekend hoge slordigheidsfactor. Een pijnlijk voorbeeld: Op het scherm
duikt ergens in Afrika een waarschuwing op met als tekst `Pestepidemie`.
Het verhaal dat vervolgens wordt afgestoken handelt echter over AIDS. De
inhoud van Earth Command hangt aan elkaar van dergelijke stommiteiten.
Zo worden gebeurtenissen regelmatig aangekondigd met schreeuwende krantekoppen
uit The Global Times. De koppen wisselen steeds, maar iedere keer blijkt
het wel dezelfde editie te zijn: volume 24, issue 85. En als er persberichten
worden getoond klinkt op de achtergrond steevast het geluid van... telexen.
Ja, de Verenigde Naties hebben in de toekomst weliswaar een bemand ruimtestation
om de ecologische ontwikkelingen in de gaten te houden maar alle media
gebruiken dan nog steeds een communicatietechniek uit het jaar nul.
Het blijkt echter allemaal nog veel erger te kunnen. Gedurende
het spel duiken er op beelden op van gevaren en rampen die een bepaald
gebied teisteren en bestreden moeten worden. De plaatsbepaling en aard
van het onheil zijn kennelijk twee onafhankelijke variabelen die door de
software zelf worden samengevoegd. Dat leidt tot verwarring en lachwekkende
situaties. Zoals: `Lusaka, Zambia. Een springvloed heeft honderden huizen
verwoest.` Voor de zekerheid even de atlas geraadpleegd maar Lusaka ligt
niet aan de kust noch aan de oever van een meer. Als er even later ook
nog een olietanker brandend uit de haven van Belgrado naar zee wordt gesleept,
blijkt de enige echte bedreiging die het spel kent het zogenaamde `educatieve
karakter`. Wie wat van Earth Command denkt te kunnen leren, is rijp voor
een Amerikaanse militie.
Francisco van Jole
NB: Deze tekst bestaat uit ongecorrigeerde kopij en is eigendom van Francisco van Jole. Er is geen enkele garantie dat tekst en publikatiedatum overeenstemmen met de gedrukte versie. Gedrukte artikelen zijn op te vragen bij de documentatiedienst van de Volkskrant. Verdere verspreiding of gebruik niet toegestaan zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de auteur.