de Volkskrant, 21 januari 1995
HOMO LUDENS: CRITICAL PATH
De doos waarin het spel verpakt zit ziet er sexy uit. Op de cover
prijkt Eileen Weisinger, een vrouw met een grimmige blik en een stoere
baret. Ze is de hoofdrolspeelster in Critical Path, een computerspel op
cd-rom. Critical Path begint veelbelovend. Er klinkt aangenaam onrustige
rock-muziek uit de boxen en op het scherm verschijnt het haarscherpe beeld
van helikopters die in formatie laag over de golven van de zee scheren.
Het zou de intro van een actiefilm kunnen zijn. Helaas is het dat ook.
Het spel handelt over de belevenissen van Kat, een vrouwelijke commando
die zich een weg moet vinden door een macaber gebouw dat is vergeven van
de booby-traps en levende griezels. Omdat er voor karakteropbouw of situatieschetsen
kennelijk geen tijd is, wordt het verhaal weer eens gesitueerd in een post-apocalyptische
omgeving en alsof dat decor nog niet genoeg inspiratie oplevert, wordt
de hele mikmak aan wereldproblemen, zoals drugshandel en mensenrechten
er aan hun scalp bijgesleept.
Kat bestuurt een van de heli's uit de intro en wordt neergehaald
boven een eiland dat vergeven is van de vijanden. Om te overleven moet
ze een helikopter zien te bereiken die op het dak van een fabriek op haar
staat te wachten. De weg naar de verlossing is moeilijk en vol gevaren,
een critical path. De rol van de speler is die van gids. Niet aan de zijde
van Kat maar vanuit een op de vijand bemachtigde controlekamer. Daar is
een videoscherm om de bewegingen van Kat te volgen en zijn knopjes waarmee
apparaten en explosieven bediend kunnen worden. Dat is net zo vermoeiend
als het klinkt. Kat roept met enige regelmaat op hulp en de speler moet
zelf zien uit te vinden welke actie in zo'n geval uitgevoerd moet worden.
Moet de lift opgehaald worden? En zo ja, met welk knopje dan. Of moet er
misschien een bom tot ontploffing gebracht worden? Bijkomend plezier is
dat daartoe geheime codes ingetikt moeten worden. Om de speler niet helemaal
rijp voor het gekkenhuis te maken is een van de beschikbare attributen
het dagboek van de o zo slechte generaal Minh, de kwade genius achter de
verdorven zaken op het eiland. Maar omdat geheime codes niet meer geheim
zijn als je ze opschrijft zijn het raadsels als `het geval van de duivel'
of `het nationale alarmnummer' (van de Verenigde Staten wel te verstaan).
Om het nog ingewikkelder te maken heeft Minh een lastig leesbaar handschrift.
Het spel is daarmee erger dan de situatie waar Kat zich in bevindt. De
eerste de beste televisiequiz heeft betere spelingrediënten.
Critical Path is niettemin uiterst leerzaam omdat het aantoont
dat profetieën over interactieve speelfilms net zo realistisch zijn als
het gemiddelde Hollywood-scenario. Het is gewoonweg niet leuk of interessant
om als speler (kijker) de loop van het verhaal te beïnvloeden. Een spel
is een spel en een verhaal is een verhaal en die twee zijn net zo onverenigbaar
als een natuurdocumentaire en klaverjassen. Het ene onderga je, het andere
doe je. Een interactieve speelfilm blijkt niet meer dan een vertoning waarbij
de kijker wanhopig probeert de juiste afloop te vinden. Als de speler bij
Critical Path niet op het juiste moment op de juiste knop drukt is de afloop
steeds dezelfde: Kat sterft aan de gevolgen van de miskleun. Maar de speler
kan daar niet echt rouwig om zijn want die begint gewoon overnieuw. Kat
heeft immers - en dat is het enige leuke grapje van het spel - negen levens.
Het resultaat is wel dat je na enige tijd een hekel krijgt aan Kat, terwijl
dat volgens de makers juist je maatje zou moeten zijn. De rol van Kat is
daarmee eigenlijk bedroevend, net als haar acteerprestaties. In plaats
van een held is het een zwak wezen dat kermend, kuchend en gillend niet
zonder hulp haar weg weet te vinden. Kortom een karakter waar in de gewone
wereld Kim Basinger patent op lijkt te hebben. Daarbij moet aangetekend
worden dat de rol van Kat en andere spelers ook een onmogelijke is, vanwege
de opzet het spel kunnen ze niet meer uitrichten dan het opdreunen van
monologen tegen de speler. Of nou ja, monologen, het is meer een aaneenschakeling
van kreten en gemeenplaatsen.
Critical Path ziet er daarentegen wel heel mooi uit en dat is
tegenwoordig al reden om een spel te loven. Alleen moet het dan wel gespeeld
worden op een luxueus uitgevoerde computer. Bij een te beperkt systeem
duurt het (her)starten van het spel ongeveer net zo lang als irritantste
reclames in de bioscoop en wordt de kwaliteit van de beelden gereduceerd
tot de rasterkwaliteit van vooroorlogse krantefoto's. Tegenover die traagheid
staat de verbazend korte speelduur. Binnen een paar uur is het spel uitgespeeld
en daarmee vanaf dat moment waardeloos want alle lol bestaat uit het achterhalen
van het happy end. Als film komt Critical Path niet verder dan een B-film
van niet krap een half uur (de speelduur als alle handelingen in een keer
goed worden uitgevoerd). Waren alle B-films maar zo kort.
Francisco van Jole
NB: Deze tekst bestaat uit ongecorrigeerde kopij en is eigendom van Francisco van Jole. Er is geen enkele garantie dat tekst en publikatiedatum overeenstemmen met de gedrukte versie. Gedrukte artikelen zijn op te vragen bij de documentatiedienst van de Volkskrant. Verdere verspreiding of gebruik niet toegestaan zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de auteur.