DE ONDERGANG VAN WEBREVIEW


 
  Informatie verkopen via Internet lijkt vooralsnog erg op het exporteren van ijskasten naar de Noordpool. Er is zo`n schier oneindige hoeveelheid informatie gratis beschikbaar dat alleen al het idee om voor gegevens te betalen lachwekkend lijkt. Maar niettemin blijven optimistische zakenlui roepen dat er in het Noordpoolgebied juist erg veel behoefte is aan dure ijskasten.
  Een voorbeeld van die struisvogelmentaliteit is het management van Webreview, een wekelijks online magazine dat twee weken geleden wegens gebrek aan baten werd opgeheven. Bij het afscheid vroeg uitgever Dale Dougherty uit pure wanhoop of de lezers van het gratis tijdschrift misschien bereid zouden zijn voor hun leesgenot te betalen. `We kunnen het niet gratis weg blijven geven.` Webreview, dat alleen op het net te lezen is, kan volgens hem kunnen overleven als vijfduizend lezers bereid zijn per jaar veertig dollar abonnementsgeld te betalen.
  Na twee weken is Doughtery nog steeds optimistisch omdat maar liefst zevenhonderd van de duizend reacties op de vraag positief bleken. Weliswaar vindt een deel van hen het gevraagde bedrag te hoog maar Dougherty noemt het resultaat `hoopgevend` maar eigenlijk is het om te janken. Webreview claimde namelijk vijfentwintigduizend lezers te hebben. Als dat niet gelogen is, heeft dus nog geen vier procent van de lezers de moeite genomen te reageren en zelfs daarvan geeft meer dan een kwart geen cent voor het voortbestaan.
  Webreview, een publikatie die gefinancierd werd door het commerci‰le netwerk America Online kan niet voortbestaan omdat het louter van advertenties afhankelijk was en die markt na negen maanden toch te krap bleek. Advertenties op het net heten banners, het zijn plaatjes die in webpagina`s worden verwerkt en waarop de lezer kan klikken om meer informatie over het geadverteerde produkt te krijgen. In de praktijk blijken maar heel weinig mensen dat ook daadwerkelijk te doen. Voor de advertentieverkoop is dat desastreus. Terwijl adverteerders in het geval van tv het besef dat het merendeel van de kijkers bij aanvang van het reclameblok wegloopt of -zapt nog kunnen onderdrukken, rekenen de registratiemethoden van het net keihard af met adverteerderssprookjes. Er kan exact bij gehouden worden hoeveel mensen nu werkelijk geinteressereerd zijn.
  Bij het bekendste online magazine, HotWired, wordt inmiddels gezocht naar andere manieren om het net te exploiteren. De digitale tak van het papieren tijdschrift Wired heeft een Hunter Madsen, topman van het reclamebureau J. Walter Thompson, aangetrokken om een alternatief te vinden. `Banners kunnen van nature geen band leggen tussen consument, sponsor en merk,` verklaarde Madsen tegenover het marketingtijdschrift AdAge. Hij ontkent overigens dat de bannertechniek zijn langste tijd heeft gehad op het web.
  Madsen wil onderzoeken of het mogelijk is de boodschap van adverteerders en de inhoud van het magazine te integreren. Het grootste obstakel daarbij is de lezer want die is in de praktijk niet zo dol op commerci‰le berichten.
  In de Amerikaanse gedrukte media werd de teloorgang van WebReview bijkans met applaus begroet, de gevreesde concurrentie van de online publikaties blijkt immers niet zo dodelijk. Maar anderen, zoals het Internet Business Network conlcuderen dat WebReview in een gemakkelijke val is getrapt: `De meesten snappen niet dat het draaiende houden van een website vijftien keer zoveel kost als het opzetten er van.`
 

Francisco van Jole


NB: Deze tekst bestaat uit ongecorrigeerde kopij en is eigendom van Francisco van Jole. Er is geen enkele garantie dat tekst en publikatiedatum overeenstemmen met de gedrukte versie. Gedrukte artikelen zijn op te vragen bij de documentatiedienst van de Volkskrant. Verdere verspreiding of gebruik niet toegestaan zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de auteur.

Geraadpleegde bronnen

Home