DE ONDERGANG VAN WEBREVIEW
Informatie verkopen via Internet lijkt vooralsnog erg op het
exporteren van ijskasten naar de Noordpool. Er is zo`n schier oneindige
hoeveelheid informatie gratis beschikbaar dat alleen al het idee om voor
gegevens te betalen lachwekkend lijkt. Maar niettemin blijven optimistische
zakenlui roepen dat er in het Noordpoolgebied juist erg veel behoefte is
aan dure ijskasten.
Een voorbeeld van die struisvogelmentaliteit is het management
van Webreview, een wekelijks online magazine dat twee weken geleden wegens
gebrek aan baten werd opgeheven. Bij het afscheid vroeg uitgever Dale Dougherty
uit pure wanhoop of de lezers van het gratis tijdschrift misschien bereid
zouden zijn voor hun leesgenot te betalen. `We kunnen het niet gratis weg
blijven geven.` Webreview, dat alleen op het net te lezen is, kan volgens
hem kunnen overleven als vijfduizend lezers bereid zijn per jaar veertig
dollar abonnementsgeld te betalen.
Na twee weken is Doughtery nog steeds optimistisch omdat maar
liefst zevenhonderd van de duizend reacties op de vraag positief bleken.
Weliswaar vindt een deel van hen het gevraagde bedrag te hoog maar Dougherty
noemt het resultaat `hoopgevend` maar eigenlijk is het om te janken. Webreview
claimde namelijk vijfentwintigduizend lezers te hebben. Als dat niet gelogen
is, heeft dus nog geen vier procent van de lezers de moeite genomen te
reageren en zelfs daarvan geeft meer dan een kwart geen cent voor het voortbestaan.
Webreview, een publikatie die gefinancierd werd door het commerci‰le
netwerk America Online kan niet voortbestaan omdat het louter van advertenties
afhankelijk was en die markt na negen maanden toch te krap bleek. Advertenties
op het net heten banners, het zijn plaatjes die in webpagina`s worden verwerkt
en waarop de lezer kan klikken om meer informatie over het geadverteerde
produkt te krijgen. In de praktijk blijken maar heel weinig mensen dat
ook daadwerkelijk te doen. Voor de advertentieverkoop is dat desastreus.
Terwijl adverteerders in het geval van tv het besef dat het merendeel van
de kijkers bij aanvang van het reclameblok wegloopt of -zapt nog kunnen
onderdrukken, rekenen de registratiemethoden van het net keihard af met
adverteerderssprookjes. Er kan exact bij gehouden worden hoeveel mensen
nu werkelijk geinteressereerd zijn.
Bij het bekendste online magazine, HotWired, wordt inmiddels
gezocht naar andere manieren om het net te exploiteren. De digitale tak
van het papieren tijdschrift Wired heeft een Hunter Madsen, topman van
het reclamebureau J. Walter Thompson, aangetrokken om een alternatief te
vinden. `Banners kunnen van nature geen band leggen tussen consument, sponsor
en merk,` verklaarde Madsen tegenover het marketingtijdschrift AdAge. Hij
ontkent overigens dat de bannertechniek zijn langste tijd heeft gehad op
het web.
Madsen wil onderzoeken of het mogelijk is de boodschap van adverteerders
en de inhoud van het magazine te integreren. Het grootste obstakel daarbij
is de lezer want die is in de praktijk niet zo dol op commerci‰le berichten.
In de Amerikaanse gedrukte media werd de teloorgang van WebReview
bijkans met applaus begroet, de gevreesde concurrentie van de online publikaties
blijkt immers niet zo dodelijk. Maar anderen, zoals het Internet Business
Network conlcuderen dat WebReview in een gemakkelijke val is getrapt: `De
meesten snappen niet dat het draaiende houden van een website vijftien
keer zoveel kost als het opzetten er van.`
Francisco van Jole
NB: Deze tekst bestaat uit ongecorrigeerde kopij
en is eigendom van Francisco van Jole. Er is geen enkele garantie dat tekst
en publikatiedatum overeenstemmen met de gedrukte versie. Gedrukte artikelen
zijn op te vragen bij de documentatiedienst van de
Volkskrant. Verdere verspreiding of gebruik niet toegestaan zonder
voorafgaande schriftelijke toestemming van de auteur.
Geraadpleegde
bronnen
Home
|