KRANT OP MAAT


 
  Het sterke van een krant ten opzichte van media als radio en tv is dat de nieuwsconsument niet wordt lastig gevallen met informatie waar hij niet in is ge‹nteresseerd. Wie niets van sport wil weten slaat die berichten gewoon over. De Engelse krant The Times breidt die kracht op Internet nog verder uit. De gratis abonnees kunnen hun interessegebieden aangeven en krijgen dan dagelijks een krant op maat gepresenteerd. De keuzeopties beperken zich daarbij niet tot normale indelingen als binnen- en buitenland. Zo kan bij sport aangegeven worden welke takken de voorkeur hebben en bij buitenland welke continenten. Voor de ware specialist is het zelfs mogelijk om willekeurige trefwoorden op te geven zodat het mogelijk is om bijvoorbeeld alleen de berichtgeving over de Gekke Koeien-ziekte te volgen. De inhoud van de `persoonlijke krant` bestaat uit integrale versies van de artikelen. Het nadeel is natuurlijk wel dat de lezer die aangeeft niet ge‹nteresseerd te zijn in buitenlands nieuws ook nooit bij toeval te weten zal komen dat er bijvoorbeeld een oorlog is uitgebroken in Europa, zo lang Engeland daar niet bij betrokken is.
  Een fameuze krant op het net is de Amerikaanse San Jose Mercury, een van de eerste kranten die op het net verscheen. De krant bedient de regio rond Sillicon Valley en besteed dus veel aandacht aan technologisch nieuws. Zo opent de krant met een uitgebreide reportage over toename van criminaliteit in de high-tech industrie, compleet met een foto van computerchips ter waarde van honderdvijftigduizend dollar die door de dieven waren verborgen in een pizzadoos.
  Opvallend bij de Mercury is de online vacaturebank. Lezers kunnen een soort open sollicitatieformulier invullen waarna het systeem continue controleert of er interessante banen beschikbaar komen. Belangrijk daarbij is dat de vacatures elektronisch beschikbaar zijn voordat er mee geadverteerd is. De Mercury probeert op die manier grip te houden op de belangrijkste markt voor kranten: personeelsadvertenties. Het oprukken van online arbeidsbureaus en soortgelijke banenjagers in combinatie met andere advertentiebanken vormt namelijk een veel wezenlijker bedreiging voor het voortbestaan van papieren kranten dan de opkomst van elektronisch nieuws.
  De Franse krant Liberation kampt met elektronische koudwatervrees. Met behulp van extra software kunnen lezers de voorpagina van de krant bekijken. Daarnaast is er een fotogalerie, een dossier en een multimediabijlage maar erg indrukwekkend ziet het er niet uit. Ook Le Monde houdt zich op de vlakte, behalve dan met de uitgave Le Monde Diplomatique. Frankrijk kampt kennelijk nog erg met de erfenis van Minitel, het revolutionaire communicatiesysteem dat in de jaren tachtig veel opzien baarde maar inmiddels hopeloos is verouderd.
  Die vrees voor de nieuwe techniek is overigens niet typisch Frans. De New York Times weigerde aanvankelijk ook haar editie te grabbel te gooien op het net maar kwam daar later van terug. De krant vraagt overigens als een van de weinigen abonnementsgeld. De toekomst zal uitwijzen of dat besluit de concurrentiestrijd overleeft.
 

Francisco van Jole


NB: Deze tekst bestaat uit ongecorrigeerde kopij en is eigendom van Francisco van Jole. Er is geen enkele garantie dat tekst en publikatiedatum overeenstemmen met de gedrukte versie. Gedrukte artikelen zijn op te vragen bij de documentatiedienst van de Volkskrant. Verdere verspreiding of gebruik niet toegestaan zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de auteur.

Geraadpleegde bronnen

Home