KRANT OP MAAT
Het sterke van een krant ten opzichte van media als radio en
tv is dat de nieuwsconsument niet wordt lastig gevallen met informatie
waar hij niet in is ge‹nteresseerd. Wie niets van sport wil weten slaat
die berichten gewoon over. De Engelse krant The Times breidt die kracht
op Internet nog verder uit. De gratis abonnees kunnen hun interessegebieden
aangeven en krijgen dan dagelijks een krant op maat gepresenteerd. De keuzeopties
beperken zich daarbij niet tot normale indelingen als binnen- en buitenland.
Zo kan bij sport aangegeven worden welke takken de voorkeur hebben en bij
buitenland welke continenten. Voor de ware specialist is het zelfs mogelijk
om willekeurige trefwoorden op te geven zodat het mogelijk is om bijvoorbeeld
alleen de berichtgeving over de Gekke Koeien-ziekte te volgen. De inhoud
van de `persoonlijke krant` bestaat uit integrale versies van de artikelen.
Het nadeel is natuurlijk wel dat de lezer die aangeeft niet ge‹nteresseerd
te zijn in buitenlands nieuws ook nooit bij toeval te weten zal komen dat
er bijvoorbeeld een oorlog is uitgebroken in Europa, zo lang Engeland daar
niet bij betrokken is.
Een fameuze krant op het net is de Amerikaanse San Jose Mercury,
een van de eerste kranten die op het net verscheen. De krant bedient de
regio rond Sillicon Valley en besteed dus veel aandacht aan technologisch
nieuws. Zo opent de krant met een uitgebreide reportage over toename van
criminaliteit in de high-tech industrie, compleet met een foto van computerchips
ter waarde van honderdvijftigduizend dollar die door de dieven waren verborgen
in een pizzadoos.
Opvallend bij de Mercury is de online vacaturebank. Lezers kunnen
een soort open sollicitatieformulier invullen waarna het systeem continue
controleert of er interessante banen beschikbaar komen. Belangrijk daarbij
is dat de vacatures elektronisch beschikbaar zijn voordat er mee geadverteerd
is. De Mercury probeert op die manier grip te houden op de belangrijkste
markt voor kranten: personeelsadvertenties. Het oprukken van online arbeidsbureaus
en soortgelijke banenjagers in combinatie met andere advertentiebanken
vormt namelijk een veel wezenlijker bedreiging voor het voortbestaan van
papieren kranten dan de opkomst van elektronisch nieuws.
De Franse krant Liberation kampt met elektronische koudwatervrees.
Met behulp van extra software kunnen lezers de voorpagina van de krant
bekijken. Daarnaast is er een fotogalerie, een dossier en een multimediabijlage
maar erg indrukwekkend ziet het er niet uit. Ook Le Monde houdt zich op
de vlakte, behalve dan met de uitgave Le Monde Diplomatique. Frankrijk
kampt kennelijk nog erg met de erfenis van Minitel, het revolutionaire
communicatiesysteem dat in de jaren tachtig veel opzien baarde maar inmiddels
hopeloos is verouderd.
Die vrees voor de nieuwe techniek is overigens niet typisch
Frans. De New York Times weigerde aanvankelijk ook haar editie te grabbel
te gooien op het net maar kwam daar later van terug. De krant vraagt overigens
als een van de weinigen abonnementsgeld. De toekomst zal uitwijzen of dat
besluit de concurrentiestrijd overleeft.
Francisco van Jole
NB: Deze tekst bestaat uit ongecorrigeerde kopij
en is eigendom van Francisco van Jole. Er is geen enkele garantie dat tekst
en publikatiedatum overeenstemmen met de gedrukte versie. Gedrukte artikelen
zijn op te vragen bij de documentatiedienst van de
Volkskrant. Verdere verspreiding of gebruik niet toegestaan zonder
voorafgaande schriftelijke toestemming van de auteur.
Geraadpleegde
bronnen
Home
|