REIZEN VIA HET NET
De hackers die Internet bijna tien jaar geleden in het nieuws
brachten door vanuit Nederland en Duitsland rond te snuffelen in computersystemen
van het Pentagon noemden zichzelf `data-reizigers`. De romantische term
impliceert dat Internet verplaatsingen overbodig maakt omdat vrijwel ieder
land via het computernetwerk `bezocht` kan worden. Dat zou leiden tot een
soort virtueel toerisme waarbij globetrotters van achter het toetsenbord
de wereld afreizen. Er zijn naïeve profeten die dat nog steeds geloven.
Terwijl eerder het tegenovergestelde het geval zal zijn. Het nieuwe medium
lijkt de ouderwetse reislust bij veel gebruikers alleen maar te stimuleren.
Een andere misvatting aangaande het netwerk is dat er `alles`
te vinden is. Het intypen van een trefwoord zou voldoende zijn om alle
relevante gegevens aangaande een onderwerp boven water te krijgen. In de
praktijk is Internet is meer een grabbelton aan informatie dan een overzichtelijke
bibliotheek. Een verklaring daarvoor is dat het net vooral aangegrepen
wordt door subculturen die zich niet voldoende bediend voelen door de gewone
media. Deze groepen gebruiken het netwerk om de informatie uit te wisselen
die ze anders zo node missen. Zo`n subcultuur vormen bijvoorbeeld de Zuidpoolreizigers.
Voor die groep en hun potentiële leden biedt het net een opvallende hoeveelheid
zinnige informatie: aanbiedingen van compleet verzorgde reizen, informatie
over vluchten, reisverslagen en zelfs de krant die op de Zuidpool door
wetenschappers als onderdeel van een onderwijsproject wordt samengesteld.
Er is ook een pagina met informatie te vinden voor mensen die zich zorgen
maken over dit verschijnsel. Tussen 1988 en 1993 is het aantal toeristen
naar Antarctica namelijk vertienvoudigd tot achtduizend. Natuurbeschermers
vrezen dat in de nabije toekomst het laatste ongerepte continent ook ten
onder zal gaan aan de recreatiedrift. Wellicht mede dankzij de verplaatsingsdrift
van de data-reizigers.
De Zuidpool-informatie valt op te duiken door op in een van de
meest uitgebreide zoeksystemen op het Worl Wide Web, Alta Vista van het
computerbedrijf Digital (altavista.digital.com), het trefwoord Antarctica
te combineren met travel of tourism. Dergelijke zoeksystemen vormen de
meest eenvoudige manier om door de informatie op het net te grasduinen.
Internet biedt echter ook heel andere mogelijkheden voor de reiziger dan
een bibliotheek of enig ander informatieverzameling. Het netwerk is bij
uitstek geschikt om contacten te leggen met personen die men anders nooit
zou ontmoeten. Dat is een van de belangrijkste sociale verschillen met
dat andere wereldwijde communicatienetwerk: de telefoon. De telefoon is
er voor het onderhouden van contacten, Internet is er voor het tot stand
brengen van relaties. Zo worden er, om maar een in het oog springend voorbeeld
te noemen, dagelijks mensen langs elektronische weg verliefd op elkaar.
Met enige regelmaat verschijnen er huwelijksaankondigingen van partners
die zich op verschillende continenten bevinden en elkaar via het net gevonden
hebben. De vakantieliefde, een verschijnsel dat de laatste decennia massaal
om zich heen heeft gegrepen, wordt daarbij omgekeerd. Het is niet meer
zo dat er eerst vakantie wordt gevierd en dan pas de liefde toeslaat maar
andersom. Overigens lijkt de bij dergelijke romances behorende kans op
teleurstelling niet door het net verminderd te worden. Waar anders palmen
en zonnige stranden het gevoel voor realisme aantasten, zo kloppen nu de
eigen fantasie en de fysieke afwezigheid van de partner de verwachtingen
op.
Het zijn natuurlijk niet alleen de hormonen die aanzetten tot
reislust. Het netwerk is ook uitermate handig om mensen bij elkaar te brengen
die een passie delen en vervolgens op reis gaan. Wie op Internet zoekt
naar informatie over bijvoorbeeld Lego, vindt naast een onwaarschijnlijke
hoeveelheid informatie, een leger aan enthousiaste bouwers die verhalen
uitwisselen over hun bezoek aan het paradijs Legoland. Zo beschrijft de
Nederlander Dik T. Winter op een van de aan Lego gewijde home-pages uitgebreid
zijn reis naar het pretpark. Compleet met gids om er te komen per trein,
bus of vliegtuig en de overnachtingsmogelijkheden in het hotel of op de
nabijgelegen camping. Tekenend voor het huidige Internet is dat er meer
informatie is te vinden over Legoland dan over Benidorm. De Lego-liefhebber
neemt de moeite om anderen van zijn wederwaardigheden op de hoogte te stellen,
onder Benidormbezoekers is die drang kennelijk niet aanwezig. Of er is
gewoon weinig over te melden. De speurtocht naar informatie blijft op het
trefwoord Benidorm steken bij wat aanbiedingen van tour-operators, een
programmaoverzicht van de Nederlandse wereldomroep en informatie over de
wielerronde van Spanje. Deze resultaten laten zien wat de gebruiker van
Internet kan verwachten: meer informatie over de Zuidpool als vakantieoord
dan over een van de belangrijkste toeristische trekpleisters van het Noordelijk
halfrond.
De mogelijkheid om contact te leggen met leden van de plaatselijke
bevolking voordat de reiziger op zijn bestemming is, is ongetwijfeld de
meest spannende mogelijkheid die het netwerk biedt. Er zijn ruim honderd
openbare discussiegroepen, oftewel newsgroups, die zich daar bij uitstek
voor lenen. Ze zijn gerangschikt in de soc.culture-hierarchie van soc.culture.afghanistan
tot soc.culture.zimbabwe en bedoeld voor geinteresseerden in het betreffende
land. Dat kunnen zowel inwoners zijn als emigranten die contact willen
houden met het thuisland. Maar ook toeristen zijn welkom, mits ze zich
gedragen. Wat dat betreft is er nauwelijks onderscheid met de `echte wereld`.
Buitenlandse toeristen die zich bijvoorbeeld in soc.culture.netherlands
te buiten gaan aan gemeenplaatsen over wooden shoes, worden op de meest
melige reacties getracteerd. `We dragen houten klompen omdat we dan blijven
drijven als de zee ons land overspoelt,` viel ooit als antwoord te lezen
op een onwaarschijnlijk naïeve vraag van een Amerikaan. De meeste van dergelijke
newsgroups kennen een zogeheten FAQ-list om dergelijke valkuilen te vermijden.
FAQ staat voor Frequently Asked Questions (en de bijbehorende antwoorden)
zodat de vaste deelnemers aan de discussie nieuwkomers niet steeds opnieuw
hoeven in te wijden. Het is uitermate raadzaam om een dergelijk overzicht
eerst te raadplegen voordat in een dergelijke discussiegroep een vraag
gelanceerd wordt.
De soc.culture-newsgroups zijn een goudmijn voor de reiziger
die zich voor wil bereiden, omdat er gevraagd kan worden naar zaken die
anders nauwelijks te achterhalen zijn. Het nadeel van deze benadering is
dat het nogal wat tijd vergt omdat elke groep een eigen cultuur kent. De
berichtenuitwisseling wordt vaak overheerst door informatie die voor buitenstaanders
nauwelijks interessant of regelrecht onbegrijpelijk is. Wat dat betreft
is er een opmerkelijke parallel met het `gewone` contact met de plaatselijke
bevolking. Onwetende bezoekers die binnenvallen en in het wilde weg vragen
gaan stellen worden vaak op eenzelfde manier behandeld als hun toeristische
equivalenten in het echte leven. Reizigers die meer op elkaar vertrouwen
kunnen te raad gaan in een van de rec.travel-newsgroups waar ervaringen
en tips worden uitgewisseld. Vragen staat er vrij en niemand zal er vallen
over onwetendheid. Zo verblijft Donna Lilly uit Cleveland voor haar werk
een week in het Duitse Frankfurt. `Aangezien ik nog nooit in Europa geweest
ben vraag ik me af wat er te beleven is.` Erg realistisch is ze niet. Ze
wil Berlijn zien, de Alpen en vooral de kleine dorpjes. Dat alles in vier
dagen. William Hummel geeft haar onder meer het advies naar Ulm te reizen.
`Frankfurt is niet een van de meest interessante steden van Duitsland.`
De reactie van Hummel is de enige die ook door de andere deelnemers te
lezen is maar waarschijnlijk heeft Donna via besloten email-reacties meer
tips ontvangen.
Het belangrijkste om te onthouden bij deze informatieuitwisseling
is echter dat Internet draait op dienst en wederdienst. Vragen worden beantwoord
omdat de beantwoorders er vanuit gaan dat de vragensteller op zijn beurt
kennis zal leveren als een ander daar om vraagt. Het is uiterst eenvoudig
om op dit principe te parasiteren en alleen maar informatie te vergaren
en nooit iets terug te geven. Het uiteindelijke resultaat van dergelijk
gedrag zal zijn dat de lol er voor iedereen er vanaf is en reisinformatie
alleen nog maar op commerciële basis wordt verstrekt door professionele
touroperators. Internet is dan niet meer dan een digitale versie van de
glanzende reisbrochure. Met waarschijnlijk meer informatie over Benidorm
dan de Zuidpool.
Francisco van Jole
NB: Deze tekst bestaat uit ongecorrigeerde kopij
en is eigendom van Francisco van Jole. Er is geen enkele garantie dat tekst
en publikatiedatum overeenstemmen met de gedrukte versie. Gedrukte artikelen
zijn op te vragen bij de documentatiedienst van de
Volkskrant. Verdere verspreiding of gebruik niet toegestaan zonder
voorafgaande schriftelijke toestemming van de auteur.
Geraadpleegde
bronnen
Home
|