QUAKE LEGT NET PLAT
Nooit eerder werd door zoveel mensen zo reikhalzend uitgekeken
naar het verschijnen van een computerspel. Quake, de lang verwachte opvolger
van het twee jaar oude ultieme computerspel Doom, werd zaterdagnacht via
Internet beschikbaar gesteld. De verbindingen van het computernetwerk bezweken
bijkans onder de belangstelling. Tienduizenden gebruikers verdrongen elkaar
voor de digitale poorten om de eerste exemplaren te bemachtigen.
Vrijdagavond kondigde John Romero, een van de Quake-ontwerpers,
op de chat-kanaal aan binnen een etmaal vrijgegeven zou worden. Zijn woorden
waren nauwelijks van het scherm verdwenen of er brak wereld elektronisch
krakeel los. `Quake komt er aan!` gonsde het over de lijnen. Vanaf dat
moment was de homepage van iD-software, het bedrijf dat Quake vervaardigt,
onbereikbaar vanwege de vele verzoeken om informatie en dat zal de komende
dagen nog wel voortduren.
Zaterdagnacht omstreeks twee uur Nederlandse tijd werd het maandenlange
wachten eindelijk beloond. Om verstopping van het net zoveel mogelijk te
voorkomen werd het spel op tientallen plaatsen tegelijk beschikbaar gesteld.
Niettemin kostte het moeite om de ruim 9 megabytes binnen te halen.
Quake is een driedimensionaal schietspel dat hoogstwaarschijnlijk
net als voorganger Doom de komende jaren zal bepalen hoe computerspellen
eruit zien. Maar het is meer dan een spel, het is een omgeving. Het wordt
niet zozeer in alle eenzaamheid gespeeld als wel met anderen. Tot 16 spelers
kunnen via computernetwerken simultaan met elkaar de strijd aan. Vooral
de interne computernetwerken op bedrijven en universiteiten lenen zich
daar voor. Menig lunchpauze zal de komende maanden verquaked worden.
Dankzij gebruik van nieuwe technieken is de virtuele omgeving
vele malen realistischer dan wat Doom toonde. Zo is er bijvoorbeeld de
mogelijkheid om onder water te gaan. Anders dan de meeste schietspellen
draait Quake niet om behendigheid en reactievermogen maar om strategie.
Bij de multiplayer-versies komt daar ook nog eens de psychologie bij van
bordspelen als Risk: Met wie valt een bondgenootschap te sluiten en wie
zweert tegen wie samen?
De essentie van het spel daarentegen is nauwelijks veranderd
ten opzichte van de bejubelde voorganger. De speler dient zich met gebruikmaking
van extreem veel geweld een weg door een angstwekkend labyrint te banen.
De audio-effecten werden verzorgd door de rockgroep Nine Inch Nails en
hun logo staat dan ook op de munitiekisten die de speler moet verzamelen.
De verwachtingen ten aanzien van Quake waren de afgelopen maanden
dermate hoog gestegen dat het spel eigenlijk alleen maar kon teleurstellen.
`Het is alsof je naar modder zit te staren,` stelde een gebruiker die klaagde
over de grafische kwaliteiten. Maar dat is in de praktijk een kwestie van
wennen aan de wel erg donkere omgeving. Het verduisteren van de kamer blijkt
wonderen te doen want Quake kan het daglicht kennelijk slecht verdragen.
Gaandeweg het spelen wordt duidelijk dat het Doom-tijdperk definitief ten
einde is.
Francisco van Jole
NB: Deze tekst bestaat uit ongecorrigeerde kopij
en is eigendom van Francisco van Jole. Er is geen enkele garantie dat tekst
en publikatiedatum overeenstemmen met de gedrukte versie. Gedrukte artikelen
zijn op te vragen bij de documentatiedienst van de
Volkskrant. Verdere verspreiding of gebruik niet toegestaan zonder
voorafgaande schriftelijke toestemming van de auteur.
Geraadpleegde
bronnen
Home
|