DEEP THOUGHT VERSUS KASPAROV
Het schaakprogramma dat op dit moment in Philadelphia een titanenstrijd
levert met de menselijke wereldkampioen Kasparov heet eigenlijk helemaal
niet Deep Blue maar Deep Thought. De geestelijke vaders, Feng-hsiung Hsu
en Murray Campbell, hebben de naam zeven jaar geleden veranderd op verzoek
van hun sponsor IBM, alias The Big Blue. En de wedstrijd die live via Internet
te volgen is, speelt zich af op een grijs-blauw speelveld, de huiskleuren
van de computergigant. Schaken doet wat commercie betreft niet onder voor
andere sporten.
De rol van de sponsor is overigens minder bedenkelijk dan bij
bijvoorbeeld voetbal. IBM levert een wezenlijke bijdrage aan de strijd.
De 256 processoren waar Deep Blue op draait zijn speciaal voor het programma
ontworpen en de makers zijn in dienst van het bedrijf. Wat dat betreft
is computerschaak te vergelijken met de autoracerij.
De tweekamp is vooral een publieksspektakel dat doet denken aan
de landing op de maan. Technisch noch wetenschappelijk was dat echt een
doorbraak. Het was voornamelijk een overwinning op de menselijke tegenstanders.
Op de maan waren dat de Russen, in Philadelphia zijn het de skeptici die
altijd beweerd hebben dat een computer NOOIT in staat zou zijn de mens
te verslaan.
Tegelijkertijd beeindigt de strijd het spookbeeld dat de afgelopen
decennia rond kunstmatige intelligentie heeft gehangen en zo angstaanjagend
mooi verbeeld werd door de computer HAL in de film 2001: a Space Odyssey,
de intelligente computer die met de controle ook de macht grijpt en uiteindelijk
de mens vernietigt. Vijf jaar verwijdert van de filmtitel is duidelijk
dat de techniek zo niet in elkaar steekt.
Het schaakspel is een ideaal onderzoeksterrein voor het onderzoek
naar kunstmatige intelligentie omdat het uitermate complex is maar tegelijkertijd
verloopt volgens eenvoudige strakke regels. Theoretisch zijn er naar schatting
10*120* mogelijke partijen, een getal dat grote is dan het aantal atomen
in het zichtbare heelal. Zelfs Deep Thought, dat in staat is binnen drie
minuten tussen de vijftig en honderd miljard stellingen per seconde te
evalueren, zou een eeuwigheid nodig hebben om die mogelijkheden door te
rekenen.
`Er is geen sprake van het einde van het schaakspel`, stelt prof.
Jaap van den Herik, hoogleraar informatica aan de Rijksuniversiteit Limburg
en een van de belangrijkste experts op het gebied van computerschaak. Eerder
kraakte zijn onderzoeksteam het spel `Vier-op-een-rij` door te bewijzen
dat wit in principe altijd wint. Geen mens die een computer op dat gebied
nog ooit zal kunnen verslaan. `Daarmee is dat spel ook niet minder interessant
geworden voor mensen.`
Van den Herik is overigens wel verrast door de eerste partijen
in de tweekamp. Hij had weliswaar tevoren voorspeld dat Kasparov vanuit
economische overwegingen in de strijd om 400.000 dollar de computer wat
speelruimte zou geven - `dan wordt hij in de nabije toekomst nog eens voor
zo`n lucratieve wedstrijd uitgenodigd` - maar de eerste matches sloegen
alles. `Nu ik zie hoe Kasparov speelt, is duidelijk dat van een dergelijke
strategie geen sprake is. Hij heeft het gewoon moeilijk.` Overigens is
het voor de hoogleraar niet zo heel erg belangrijk wie er wint. `Als Deep
Blue nu wint, verliest het programma wellicht nog een volgend duel. Of
andersom. Maar voor het einde van de eeuw staat de superioriteit van de
computer vast.`
Nederland vervult op de achtergrond een belangrijke rol bij de
strijd in Philadelphia. `De kracht van Deep Blue is zelfs voor een groot
deel te danken aan een Nederlander. Het programma Frits van Frans Moorsch
versloeg Deep Blue vorig jaar bij de wereldkampioenschappen computerschaak
in Hong Kong. Toen bleek dat Deep Blue zwak was in de openingen van het
spel. De programmeurs hebben vervolgens dankbaar gebruik gemaakt van die
kennis.` Drie jaar eerder werd Nederland ook al wereldkampioen met Ed Schro``ders
Rebel.
Volgens Van den Herik is de enorm toegenomen kracht van Deep
Blue niet alleen te danken aan de verbeteringen van de speciaal voor het
schaken ontworpen hardware die het programma in staat stellen duizend keer
zo snel te rekenen als zes jaar geleden. Die toename is onder meer te danken
aan het toepassen van parallellisme, het parallel gebruik van meerdere
computers oftewel processoren. `Domme rekenkracht is echter niet voldoende.
De belangrijkste vorderingen zijn geboekt met strategie en dus de programmeertechniek.
Het programma kijkt nu bijvoorbeeld beter naar de mogelijkheden van de
tegenstander. Net als een menselijke schaker verplaatst het zich in diens
positie en onderzoekt welke gevaarlijke zetten er gedaan kunnen worden.
Vervolgens wordt gezocht naar posities om dat gevaar te ontwijken.`
Het verschil tussen mens en machine wordt wel intiutie genoemd.
Kasparov kan niet meer dan twee stellingen per seconde door nemen, tegen
over de bijna miljard evaluaties van Deep Blue. Het verschil is dat Kasparov
zich automatisch beperkt tot de relevante zetten en een computer daarentegen
alle mogelijkheden bekijkt. `Ook die voorselectie is aangepakt. Het programma
beperkt zich zoveel mogelijk tot zetten die iets opleveren, bijvoorbeeld
door te onthouden welke posities reeds doorgerekend zijn.` Om de strategie
te bepalen maakt Deep Blue onder meer gebruik van een database waarin alle
belangrijke schaakpartijen van de afgelopen honderd jaar zijn opgeslagen.
Van de kritiek dat een computer `lelijk` schaakt trekt Van den
Herik zich weinig aan. `Dat is een discussie waar je niet verder mee komt.
Het is te vergelijken met het probleem dat de filosoof Hillary Putman eens
schetste van de mier die in het zand een spoor trekt dat een perfecte karikatuur
van Winston Churchill blijkt te zijn. Is dat een tekening? Ja. Weet de
mier dat hij tekent? Nee. Maar dat is voor het resultaat helemaal niet
relevant.`
De vergelijking schets meteen het dilemma van de eindeloze discussie
over kunstmatige intelligentie die overigens de laatste jaren wat is geluwd
nu er steeds vaker gebruik wordt gemaakt van de minder beladen term `kennistechnologie`.
Dat een computer middels berekeningen een beter resultaat weet te behalen
dan een mens met hersenwerk maakt hem nog geen genie. Van den Herik, die
de omstreden opvattingen aanhangt dat exclusief menselijk geachte eigenschappen
als `intuitie` en `creativiteit` op den duur programmeerbaar zijn, zegt
het zo: `Deep Blue mag dan straks de beste schaker ter wereld zijn, de
computer zelf heeft nog steeds geen flauw benul dat hij aan het schaken
is. Niettemin wint hij. En daar gaat het om bij het spel.`
Francisco van Jole
NB: Deze tekst bestaat uit ongecorrigeerde kopij
en is eigendom van Francisco van Jole. Er is geen enkele garantie dat tekst
en publikatiedatum overeenstemmen met de gedrukte versie. Gedrukte artikelen
zijn op te vragen bij de documentatiedienst van de
Volkskrant. Verdere verspreiding of gebruik niet toegestaan zonder
voorafgaande schriftelijke toestemming van de auteur.
Geraadpleegde
bronnen
Home
|