AIR WARRIOR
`Ik ga B85 plat bombarderen. Wie doet er mee?` De vraag
wordt meer dan eens gesteld door de spelers van Air Warrior, een krankzinnig
geavanceerde game die gespeeld wordt via Internet of andere grote computernetwerken.
Een scenario is er nauwelijks, evenmin als speeltijden. Op ieder moment
van de dag kan de gebruiker in een vliegtuig springen, opstijgen en deelnemen
aan een eeuwigdurend luchtgevecht.
Het mooie van Air Warrior is de eenvoud. Na het ophalen van
de benodigde software, verplaatst de gebruiker zich naar een speciale pagina
op het web, klikt op een verbinding en automatisch start het spel. Na het
kiezen van een nationaliteit belandt de speler in de cockpit van een van
de fameuze vliegtuigen uit de Tweede Wereldoorlog. Om hem heen cirkelen
de vliegtuigen die bestuurd worden door medespelers. Een radar geeft aan
wie vriend of vijand is en de laatste groep moet vervolgens uit de lucht
geschoten worden.
Het spel is zonder meer verslavend omdat er naast die eenvoud
heel veel opties voor de meer ervaren speler beschikbaar zijn. Zo vergt
de besturing van een zware bommenwerper als een Vliegend Fort meer dan
een speler. De gebruiker moet anderen warm zien te krijgen om deel te nemen
als boordschutter of navigator. Vervolgens vliegen ze dan gezamenlijk af
op het vijandelijk doel, bijvoorbeeld vliegveld B85. Hoe succesvoller een
dergelijk vliegveld beschadigd wordt, hoe meer problemen tegenstanders
zullen hebben om op te stijgen. Om de bommenwerpers te beschermen tegen
vijandelijk vuur kunnen met andere spelers squadrons van jachtvliegtuigen
gevormd worden, die vervolgens gezamenlijk opereren.
Het is frappant om te zien hoe zeer de spelers opgaan in het
spel. De onderlinge conversaties lijken zo geplukt uit een jongensboek
over de Battle of Britain. De interactie tussen de spelers blijkt essentieel
voor de beleving. Er wordt bijvoorbeeld wraak gezworen als een vriend is
neergehaald.
De vormgeving is uiterst fraai en realistisch. Uit de boxen
klinkt het geluid van een gierende wind en bij heftige bochten kraakt de
constructie hoorbaar. De makers zeggen dat de geluiden afkomstig zijn uit
originele historische opnames van luchtgevechten. Ook houdt de software
rekening met natuurkrachten: Wie te snel stijgt, raakt bewusteloos. De
baan en inslag van de kogels is afhankelijk van de zwaartekracht.
Air Warrior is ongetwijfeld een doorbraak in online entertainment.
De uren vliegen letterlijk voorbij en laten eens te meer zien dat de toekomst
van de toekomst van de digitale snelweg niet ligt in teleshoppen of video-on-demand.
Het spel wordt gemaakt door Kesmai, een Amerikaans bedrijf dat
is opgekocht door mediamagnaat Rupert Murdoch. De software om het te spelen
is gratis maar de systemen die het slagveld genereren worden verkocht aan
providers. Die kunnen vervolgens de toegang afschermen, zodat alleen eigen
abonnees er kunnen vliegen, of ze vragen geld voor het gebruik van het
spel zoals Earthlink, een Amerikaanse provider die deze week bekend maakte
het spel voor alle Internet-gebruikers ter beschikking te zullen stellen.
Francisco van Jole
NB: Deze tekst bestaat uit ongecorrigeerde kopij
en is eigendom van Francisco van Jole. Er is geen enkele garantie dat tekst
en publikatiedatum overeenstemmen met de gedrukte versie. Gedrukte artikelen
zijn op te vragen bij de documentatiedienst van de
Volkskrant. Verdere verspreiding of gebruik niet toegestaan zonder
voorafgaande schriftelijke toestemming van de auteur.
Geraadpleegde
bronnen
Home
|