AIR WARRIOR


 
  `Ik ga B85 plat bombarderen. Wie doet er mee?` De vraag wordt meer dan eens gesteld door de spelers van Air Warrior, een krankzinnig geavanceerde game die gespeeld wordt via Internet of andere grote computernetwerken. Een scenario is er nauwelijks, evenmin als speeltijden. Op ieder moment van de dag kan de gebruiker in een vliegtuig springen, opstijgen en deelnemen aan een eeuwigdurend luchtgevecht.
  Het mooie van Air Warrior is de eenvoud. Na het ophalen van de benodigde software, verplaatst de gebruiker zich naar een speciale pagina op het web, klikt op een verbinding en automatisch start het spel. Na het kiezen van een nationaliteit belandt de speler in de cockpit van een van de fameuze vliegtuigen uit de Tweede Wereldoorlog. Om hem heen cirkelen de vliegtuigen die bestuurd worden door medespelers. Een radar geeft aan wie vriend of vijand is en de laatste groep moet vervolgens uit de lucht geschoten worden.
  Het spel is zonder meer verslavend omdat er naast die eenvoud heel veel opties voor de meer ervaren speler beschikbaar zijn. Zo vergt de besturing van een zware bommenwerper als een Vliegend Fort meer dan een speler. De gebruiker moet anderen warm zien te krijgen om deel te nemen als boordschutter of navigator. Vervolgens vliegen ze dan gezamenlijk af op het vijandelijk doel, bijvoorbeeld vliegveld B85. Hoe succesvoller een dergelijk vliegveld beschadigd wordt, hoe meer problemen tegenstanders zullen hebben om op te stijgen. Om de bommenwerpers te beschermen tegen vijandelijk vuur kunnen met andere spelers squadrons van jachtvliegtuigen gevormd worden, die vervolgens gezamenlijk opereren.
  Het is frappant om te zien hoe zeer de spelers opgaan in het spel. De onderlinge conversaties lijken zo geplukt uit een jongensboek over de Battle of Britain. De interactie tussen de spelers blijkt essentieel voor de beleving. Er wordt bijvoorbeeld wraak gezworen als een vriend is neergehaald.
  De vormgeving is uiterst fraai en realistisch. Uit de boxen klinkt het geluid van een gierende wind en bij heftige bochten kraakt de constructie hoorbaar. De makers zeggen dat de geluiden afkomstig zijn uit originele historische opnames van luchtgevechten. Ook houdt de software rekening met natuurkrachten: Wie te snel stijgt, raakt bewusteloos. De baan en inslag van de kogels is afhankelijk van de zwaartekracht.
  Air Warrior is ongetwijfeld een doorbraak in online entertainment. De uren vliegen letterlijk voorbij en laten eens te meer zien dat de toekomst van de toekomst van de digitale snelweg niet ligt in teleshoppen of video-on-demand.
  Het spel wordt gemaakt door Kesmai, een Amerikaans bedrijf dat is opgekocht door mediamagnaat Rupert Murdoch. De software om het te spelen is gratis maar de systemen die het slagveld genereren worden verkocht aan providers. Die kunnen vervolgens de toegang afschermen, zodat alleen eigen abonnees er kunnen vliegen, of ze vragen geld voor het gebruik van het spel zoals Earthlink, een Amerikaanse provider die deze week bekend maakte het spel voor alle Internet-gebruikers ter beschikking te zullen stellen.
 
 

Francisco van Jole


NB: Deze tekst bestaat uit ongecorrigeerde kopij en is eigendom van Francisco van Jole. Er is geen enkele garantie dat tekst en publikatiedatum overeenstemmen met de gedrukte versie. Gedrukte artikelen zijn op te vragen bij de documentatiedienst van de Volkskrant. Verdere verspreiding of gebruik niet toegestaan zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de auteur.

Geraadpleegde bronnen

Home