AGENTS MAKEN KEUZES OP INTERNET
Een van de mooiste en gevaarlijkste mogelijkheden van Internet
is het genereren van nieuwe informatie uit oude gegevens. Dat klinkt wat
abstract maar het komt er op neer dat er bijvoorbeeld systemen zijn die
de gebruiker vertellen wat hij of zij leuk vindt maar nog niet kent.
Zo is er de HOMR, Helpful On-Line Music Recommendation Service,
een adviessysteem dat de gebruiker een aantal namen popartiesten en componisten
voorschotelt. Iedere naam kan voorzien worden van een waardering, variërend
van `de beste` tot `geef de oordoppen`. Daarnaast kunnen er eigen favorieten
ingegeven worden waarna het systeem een lijst genereert van vijf CD`s die
de gebruiker waarschijnlijk aantrekkelijk zal vinden. Van elke titel is
vervolgens meer informatie op te vragen.
Het systeem komt tot die bevindingen door de ingegeven voorkeuren
te vergelijken met die van andere gebruikers die eerder gebruik maakten
van het systeem en daar een berekening op los te laten. Anders dan bijvoorbeeld
de hitparades gaat het niet om de meest populaire titels maar om de combinatie.
Eenvoudig gesteld komt het er op neer dat als tweeduizend gebruikers Neil
Young en Lou Reed beide goede artiesten vinden de kans groot is dat iemand
die alleen Neil Young ingeeft vervolgens Lou Reed krijgt aanbevolen. In
werkelijkheid is de berekening veel ingewikkelder omdat er meerdere artiesten
met elkaar vergeleken worden en hoe hoog de waardering in onderlinge verhouding
is.
In de praktijk werkt het niet vlekkeloos maar wel intrigerend.
Het is alsof de gebruiker advies krijgt van een vertrouwde deskundige terwijl
er niets anders gebeurt dan het automatisch vergelijken van opinies. Bovendien
is het een ideale manier om het spoor van nieuwe of onontdekte talenten
gezet te worden omdat niet alle genoemde titels of artiesten bij de gebruiker
bekend zullen zijn.
Een vergelijkbaar systeem RARE (Rating Analysis and Recommendation)
doet hetzelfde met films, favoriete newsgroups en binnenkort ook literatuur
en muziek. De gebruikte methode wijkt iets af, er moet een waardeoordeel
gegeven worden over de meest populaire keuzes van anderen, maar het resultaat
is min of meer hetzelfde.
Dergelijke systemen worden ook wel agents genoemd, ze gidsen
de gebruiker aan de hand van eigen voorkeuren door de informatiejungle.
Agents worden als onontbeerlijk beschouwd om de gebruiker zijn weg te laten
vinden door de enorme overvloed aan informatie. Het grote probleem is immers
dat de gebruiker over het algemeen op zoek is naar iets dat hij nog niet
kent of weet doch tegelijkertijd niet lastig gevallen wil worden met zaken
die hem niet interesseren.
Het aardige van agents is dat ze afrekenen met het net-parasitisme
van gebruikers die alleen maar surfen om gegevens te vergaren maar zelf
nimmer informatie verstrekken. Immers iedereen die zijn voorkeuren opvraagt,
voedt onherroepelijk de database en werkt aldus mee aan de verfijning van
het systeem.
Voor beschermers van de privacy zijn dergelijke systemen ongetwijfeld
een nachtmerrie. Voordat de gebruiker een keus kan laten samenstellen moeten
er enkele persoonlijke gegevens ingevoerd worden. Weliswaar is het eenvoudig
om daarbij te liegen maar veel mensen zullen dat niet doen. Zo ontstaan
er computersystemen die precies weten wat de gebruiker leuk vindt. Of in
de toekomst leuk gaat vinden. Het wachten is op een systeem die je zegt
op wie je bij de volgende verkiezingen je stem moet uitbrengen.
Francisco van Jole
NB: Deze tekst bestaat uit ongecorrigeerde kopij
en is eigendom van Francisco van Jole. Er is geen enkele garantie dat tekst
en publikatiedatum overeenstemmen met de gedrukte versie. Gedrukte artikelen
zijn op te vragen bij de documentatiedienst van de
Volkskrant. Verdere verspreiding of gebruik niet toegestaan zonder
voorafgaande schriftelijke toestemming van de auteur.
Geraadpleegde
bronnen
Home
|