PLAYBOY ONLINE TREKT VEEL KIJKERS
Alle digitale wereldverbeteraars ten spijt is het absolute hoogtepunt
van Internet voor veel gebruikers nog immer het bekijken van blote dames.
Begin deze maand startte de Amerikaanse Penthouse met het aanbieden van
die geneugte en vrijwel meteen bezweek het systeem onder de grote belangstelling.
Binnen korte tijd was dat probleem echter verholpen en sindsdien kan de
Internetgebruiker met genoeg geduld voor de wachttijden het blad elektronisch
raadplegen. De Internet-Penthouse is in meerdere opzichten een uitgeklede
versie van de gedrukte editie. Slechts een deel van de artikelen is opgenomen
en ook het aantal foto's is beperkt. Het is meer een pr-service dan een
vervanging van het blad, wat logisch is aangezien het materiaal gratis
ter beschikking wordt gesteld.
Naast de verhalen en plaatjes kan de gebruiker bestellingen verrichten
via een digitale catalogus en demo-filmpjes opvragen van de al eerder door
Penthouse vervaardigde cd-rom's. Van dat laatste moet niet teveel verwacht
worden. Na twintig minuten wachten verschijnt op het scherm een beeld dat
slechts enkele seconden beweegt. Opmerkelijk is dat internationale bezoekers,
die het systeem vanuit bijvoorbeeld Singapore raadplegen, worden gewaarschuwd
dat ze de beelden wegens de daar geldende wetten eigenlijk niet mogen zien.
Dat maakt het waarschijnlijk alleen maar aantrekkelijker.
Aartsconcurrent Playboy was al twee maanden eerder op het net
verschenen. Net als in de kiosk blijkt de elektronische Playboy stijlvoller
en doordachter dan Penthouse. Het blad maakt ook duidelijk meer gebruik
van de mogelijkheden van het net. Zo worden jonge dames opgeroepen zich
te melden voor een speciale editie die geheel is gewijd aan `de vrouwen
van Internet'. Een foto en gegevens over de maten moeten met de aanmelding
meegestuurd worden. Terwijl een van de aardige aspecten van de digitale
communicatie toch juist heette te zijn dat het niet uitmaakt hoe je er
uit ziet. `Internet is voor de man van de jaren negentig, wat de kiosk
was voor onze lezers in de jaren vijftig,' stelt hoofdredacteur Hugh Hefner
in de openingspagina. De elektronische Playboy kent slechts een naaktfoto
van de Playmate en wel een eentje die niet in de papieren uitgave is opgenomen.
Echte concurrentie voor de uitklappagina is het niet. Zo gauw het beeld
wordt opgeblazen om in aanmerking te kunnen komen voor een plaatsje aan
de muur ontstaat er iets dat nog het meest aan Ministeck-huisvlijt doet
denken.
Francisco van Jole
NB: Deze tekst bestaat uit ongecorrigeerde kopij
en is eigendom van Francisco van Jole. Er is geen enkele garantie dat tekst
en publikatiedatum overeenstemmen met de gedrukte versie. Gedrukte artikelen
zijn op te vragen bij de documentatiedienst van de
Volkskrant. Verdere verspreiding of gebruik niet toegestaan zonder
voorafgaande schriftelijke toestemming van de auteur.
Geraadpleegde
bronnen
Home
|