de Volkskrant, 27 februari 1995

PLAYBOY ONLINE TREKT VEEL KIJKERS

 Alle digitale wereldverbeteraars ten spijt is het absolute hoogtepunt van Internet voor veel gebruikers nog immer het bekijken van blote dames. Begin deze maand startte de Amerikaanse Penthouse met het aanbieden van die geneugte en vrijwel meteen bezweek het systeem onder de grote belangstelling. Binnen korte tijd was dat probleem echter verholpen en sindsdien kan de Internetgebruiker met genoeg geduld voor de wachttijden het blad elektronisch raadplegen. De Internet-Penthouse is in meerdere opzichten een uitgeklede versie van de gedrukte editie. Slechts een deel van de artikelen is opgenomen en ook het aantal foto's is beperkt. Het is meer een pr-service dan een vervanging van het blad, wat logisch is aangezien het materiaal gratis ter beschikking wordt gesteld.
 Naast de verhalen en plaatjes kan de gebruiker bestellingen verrichten via een digitale catalogus en demo-filmpjes opvragen van de al eerder door Penthouse vervaardigde cd-rom's. Van dat laatste moet niet teveel verwacht worden. Na twintig minuten wachten verschijnt op het scherm een beeld dat slechts enkele seconden beweegt. Opmerkelijk is dat internationale bezoekers, die het systeem vanuit bijvoorbeeld Singapore raadplegen, worden gewaarschuwd dat ze de beelden wegens de daar geldende wetten eigenlijk niet mogen zien. Dat maakt het waarschijnlijk alleen maar aantrekkelijker.
 Aartsconcurrent Playboy was al twee maanden eerder op het net verschenen. Net als in de kiosk blijkt de elektronische Playboy stijlvoller en doordachter dan Penthouse. Het blad maakt ook duidelijk meer gebruik van de mogelijkheden van het net. Zo worden jonge dames opgeroepen zich te melden voor een speciale editie die geheel is gewijd aan `de vrouwen van Internet'. Een foto en gegevens over de maten moeten met de aanmelding meegestuurd worden. Terwijl een van de aardige aspecten van de digitale communicatie toch juist heette te zijn dat het niet uitmaakt hoe je er uit ziet. `Internet is voor de man van de jaren negentig, wat de kiosk was voor onze lezers in de jaren vijftig,' stelt hoofdredacteur Hugh Hefner in de openingspagina. De elektronische Playboy kent slechts een naaktfoto van de Playmate en wel een eentje die niet in de papieren uitgave is opgenomen. Echte concurrentie voor de uitklappagina is het niet. Zo gauw het beeld wordt opgeblazen om in aanmerking te kunnen komen voor een plaatsje aan de muur ontstaat er iets dat nog het meest aan Ministeck-huisvlijt doet denken.

Francisco van Jole


NB: Deze tekst bestaat uit ongecorrigeerde kopij en is eigendom van Francisco van Jole. Er is geen enkele garantie dat tekst en publikatiedatum overeenstemmen met de gedrukte versie. Gedrukte artikelen zijn op te vragen bij de documentatiedienst van de Volkskrant. Verdere verspreiding of gebruik niet toegestaan zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de auteur.

Geraadpleegde bronnen

Home