NET ECHT: MOORD OP HET NET
In de Verenigde Staten wordt het net naar hartelust gebruikt voor
de opsporing van misdadigers. Wie bijvoorbeeld op bezoek gaat bij het systeem
van de FBI krijgt een overzicht van de meest gezochte voortvluchtigen,
compleet met foto's en waarschuwingen dat dergelijke figuren levensgevaarlijk
zijn. Via het net zijn ook de details op te vragen rond de moord op de
26-jarige Valerie Wilson uit Oxford in de Amerikaanse staat Mississippi.
De politie verdenkt haar vriend Greg Giblin vooral omdat kort daarop diens
broer, William, letterlijk badend in het bloed werd aangetroffen. De foto
van William die onderuit ligt in bad is ook op het net te zien. Net als
bij Valerie was het lichaam van William zwaar verminkt. Verder zijn er
uitgebreide beschrijvingen van de locaties beschikbaar, biografieën van
de slachtoffers, kranteknipsels en onderzoeksrapporten.
Het onderzoek naar de moorden wordt uitgevoerd door de rechercheurs
Armstrong en Anderson die al maanden het publiek via het net op de hoogte
houden van hun vorderingen. Bovendien kunnen geïnteresseerden commentaar
geven op de zaak. Zo wijst een attente gebruiker er op dat het feit dat
Valerie de boodschappen op haar antwoordapparaat niet had afgeluisterd
mogelijk betekent dat ze in gezelschap was van iemand bij wie ze zich niet
op haar gemak voelde. De detectives noemen dat een `interessante interpretatie
van de feiten.` De onderzoeksresultaten worden voortdurend aangevuld. Op
de plaats van de eerste moord werd bijvoorbeeld een pakje condooms gevonden.
Uit de op te vragen fax van de distributeur blijkt aan welke winkels de
bewuste partij is geleverd.
In werkelijkheid heeft er echter helemaal geen moord plaatsgevonden.
De uitgebreide hoeveelheid informatie vormt de net-equivalent van de detectiveroman,
het toneelstuk of de politieserie op televisie. De zaak is opgezet door
het bedrijf Quest Interactive Media (www.quest.net). Het is een alleraardigste
voorbeeld van het creatief gebruik van nieuwe technieken.
Het verschijnsel nieuwe media wordt vaak omschreven als de combinatie
van beeld, geluid en data en in de praktijk zijn de uitvoeringen ervan
net zo erg als de definitie doet vermoeden. Makers die verdrinken in de
mogelijkheden van de techniek presenteren samenraapsels van oude media
en roepen om het hardst dat het nieuw is. Verdrietig makende voorbeelden
zijn meestal alleen maar vermoeiend omdat de makers de combinatie voornamelijk
te onpas gebruiken en aldus de consument hetzelfde gevoel bezorgen dat
je krijgt wanneer je de krant leest terwijl tegelijkertijd televisie en
radio snoeihard de aandacht vragen.
De moordzaak op Valerie en Greg laat daarentegen zien hoe de
samengevoegde technieken wel degelijk tot iets nieuws kunnen leiden. Elk
onderdeel heeft zijn eigen functie, nergens wordt de gebruiker bedolven
onder het gebruikelijke geweld van multimedia. Zo is er filmpje op te vragen
waarvan de makers beweren dat het afkomstig zou zijn uit een aflevering
van Unsolved Mysteries, de Amerikaanse versie van Opsporing Verzocht. Bovendien
tonen de makers aan dat interactiviteit geen kwestie van knopjes drukken
is maar een zaak van mensen. Het aardige is immers dat de gebruiker zelf
in staat is een bijdrage te leveren.
Interessant is verder dat de moordzaak bewijst dat de grens tussen
fantasie en werkelijkheid met de opkomst van nieuwe media nog schimmiger
wordt dan ze al door de oude media was gemaakt. Zo verwijzen de makers
in hun werk naar serieuze politiesystemen, alsof ze daar zelf onderdeel
van vormen. Door de mogelijkheden van het netwerk doen ze dat in feite
ook. Verwijzen betekent op Internet immers verbinding maken.
Slechts het ontbreken van een exacte datum en tijd waarop de
misdrijven plaatsvonden en de curieuze naam van het politiekorps, Yoknapatawpha
County, wijzen er onomstotelijk op het dat het om fictie gaat. Het grappige
is trouwens dat niemand nog weet hoe je een dergelijke vorm van fictie
moet noemen. Maar de term roman werd ook pas bedacht toen de eerste al
lang en breed geschreven was.
Francisco van Jole
NB: Deze tekst bestaat uit ongecorrigeerde kopij
en is eigendom van Francisco van Jole. Er is geen enkele garantie dat tekst
en publikatiedatum overeenstemmen met de gedrukte versie. Gedrukte artikelen
zijn op te vragen bij de documentatiedienst van de
Volkskrant. Verdere verspreiding of gebruik niet toegestaan zonder
voorafgaande schriftelijke toestemming van de auteur.
Geraadpleegde
bronnen
Home
|