MICHAEL JACKSON VERLAMT HET NET
Zelfs op Internet kan Michael Jackson niet zonder body-guards.
De megaster maakte vrijdagmorgen om vier uur Nederlandse tijd van het netwerk
gebruik voor een ontmoeting met zijn fans. De bijeenkomst, die op grote
schaal werd aangekondigd, ontaarde in het meest massale evenement uit de
geschiedenis van het netwerk. En wellicht ook de grootste mislukking. Duizenden
fans van over de hele wereld verdrongen zich voor de poorten van IRC, het
babbelbox-gedeelte van Internet met als gevolg dat het systeem het regelmatig
begaf onder het elektronisch geduw en getrek. `Cannot connect`, verscheen
er voortdurend op het scherm. De spaarzame keren dat het lukte om door
te dringen tot het kanaal #mj bleek Michael Jackson zelf in geen velden
of wegen te bekennen.
Al snel werd duidelijk dat de organisatie het systeem niet meer
in de hand had. Ondanks het feit dat alle bijdragen van de bezoekers `gescreend`
zouden worden, verschenen er toch mededelingen als `Michael Jackson is
een homo`. Het kanaal was aan alle kanten gekraakt door handige lieden,
die zich gedroegen als voetbalsupporters op een Tupperware-party. Platenmaatschappij
Sony had de zaak wel heel verkeerd aangepakt. Niet alleen vanwege de poging
om met een systeem dat nog het meeste weg heeft van een 27mc-bakkie `radio`
te maken maar ook omdat de opzet slecht was doordacht. Het is alsof er
een ontmoeting tussen de mediaschuwe kindervriend en zijn fans in de speeltuin
van bijvoorbeeld Zweth wordt georganiseerd die tevoren wereldwijd in alle
media wordt aangekondigd: `Gratis toegankelijk voor iedereen!` Een trefzekere
manier om het gehucht van de aardbodem te laten verdwijnen.
De `ontmoeting` vond niet alleen plaats op Internet maar tegelijkertijd
ook op commerciële netwerken als Prodigy, Compuserve en America On-Line.
Alleen bij die laatste dienst waren er al meer dan vierduizend belangstellenden.
Bovendien werd het evenement in de Verenigde Staten rechtstreeks uitgezonden
door MTV. Uit verslagen daarvan blijkt dat Jackson wel degelijk contact
heeft gehad met zijn fans. Hij bleek de conversatie te gebruiken om zich
af te zetten tegen de media in het algemeen en de roddelbladen in het bijzonder.
`Spendeer daar je tijd en geld niet aan.` Ook meldde hij dat er geen sprake
van is dat de verkoop van zijn nieuwste album HIStory slecht verloopt.
`In tegenstelling tot wat de pers meldt, zijn er zeven miljoen exemplaren
verkocht in de eerste week. Een ongekend hoog aantal.` De vragen die de
fans mochten stellen werden gefilterd door een leger elektronische redacteuren.
De zeef bleek vooral bedoeld om critici de mond te snoeren. Een bijzondere
benadering voor een medium dat vooral succes heeft wegens de ongebreidelde
vrijheid van meningsuiting.
Francisco van Jole
NB: Deze tekst bestaat uit ongecorrigeerde kopij
en is eigendom van Francisco van Jole. Er is geen enkele garantie dat tekst
en publikatiedatum overeenstemmen met de gedrukte versie. Gedrukte artikelen
zijn op te vragen bij de documentatiedienst van de
Volkskrant. Verdere verspreiding of gebruik niet toegestaan zonder
voorafgaande schriftelijke toestemming van de auteur.
Geraadpleegde
bronnen
Home
|