de Volkskrant, 19 augustus 1995

MICHAEL JACKSON VERLAMT HET NET

 Zelfs op Internet kan Michael Jackson niet zonder body-guards. De megaster maakte vrijdagmorgen om vier uur Nederlandse tijd van het netwerk gebruik voor een ontmoeting met zijn fans. De bijeenkomst, die op grote schaal werd aangekondigd, ontaarde in het meest massale evenement uit de geschiedenis van het netwerk. En wellicht ook de grootste mislukking. Duizenden fans van over de hele wereld verdrongen zich voor de poorten van IRC, het babbelbox-gedeelte van Internet met als gevolg dat het systeem het regelmatig begaf onder het elektronisch geduw en getrek. `Cannot connect`, verscheen er voortdurend op het scherm. De spaarzame keren dat het lukte om door te dringen tot het kanaal #mj bleek Michael Jackson zelf in geen velden of wegen te bekennen.
 Al snel werd duidelijk dat de organisatie het systeem niet meer in de hand had. Ondanks het feit dat alle bijdragen van de bezoekers `gescreend` zouden worden, verschenen er toch mededelingen als `Michael Jackson is een homo`. Het kanaal was aan alle kanten gekraakt door handige lieden, die zich gedroegen als voetbalsupporters op een Tupperware-party. Platenmaatschappij Sony had de zaak wel heel verkeerd aangepakt. Niet alleen vanwege de poging om met een systeem dat nog het meeste weg heeft van een 27mc-bakkie `radio` te maken maar ook omdat de opzet slecht was doordacht. Het is alsof er een ontmoeting tussen de mediaschuwe kindervriend en zijn fans in de speeltuin van bijvoorbeeld Zweth wordt georganiseerd die tevoren wereldwijd in alle media wordt aangekondigd: `Gratis toegankelijk voor iedereen!` Een trefzekere manier om het gehucht van de aardbodem te laten verdwijnen.
 De `ontmoeting` vond niet alleen plaats op Internet maar tegelijkertijd ook op commerciële netwerken als Prodigy, Compuserve en America On-Line. Alleen bij die laatste dienst waren er al meer dan vierduizend belangstellenden. Bovendien werd het evenement in de Verenigde Staten rechtstreeks uitgezonden door MTV. Uit verslagen daarvan blijkt dat Jackson wel degelijk contact heeft gehad met zijn fans. Hij bleek de conversatie te gebruiken om zich af te zetten tegen de media in het algemeen en de roddelbladen in het bijzonder. `Spendeer daar je tijd en geld niet aan.` Ook meldde hij dat er geen sprake van is dat de verkoop van zijn nieuwste album HIStory slecht verloopt. `In tegenstelling tot wat de pers meldt, zijn er zeven miljoen exemplaren verkocht in de eerste week. Een ongekend hoog aantal.` De vragen die de fans mochten stellen werden gefilterd door een leger elektronische redacteuren. De zeef bleek vooral bedoeld om critici de mond te snoeren. Een bijzondere benadering voor een medium dat vooral succes heeft wegens de ongebreidelde vrijheid van meningsuiting.

Francisco van Jole


NB: Deze tekst bestaat uit ongecorrigeerde kopij en is eigendom van Francisco van Jole. Er is geen enkele garantie dat tekst en publikatiedatum overeenstemmen met de gedrukte versie. Gedrukte artikelen zijn op te vragen bij de documentatiedienst van de Volkskrant. Verdere verspreiding of gebruik niet toegestaan zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de auteur.

Geraadpleegde bronnen

Home