MEER VROUWEN OP HET NET
De heersende opvatting dat Internet louter een speeltje is voor
`jonge honden` en digitale revolutionairen klopt niet. Althans, klopt niet
meer. In zes maanden tijd is de gemiddelde leeftijd van Internetgebruikers
met bijna vier jaar gestegen tot vijfendertig. De elektronische Jan Modaal
voldoet nu meer aan het stereotype beeld van de burgerman: Een hoog opgeleide,
getrouwde dertiger met een boven modaal inkomen. Dit gebruikersprofiel
is de uitkomst van een door het Amerikaanse Georgia Institute of Technology
uitgevoerd onderzoek waarvoor meer dan dertienduizend Internetgebruikers
werden geënquêteerd. Het onderzoek is de grootste in zijn soort. Uit de
enquête, die voor de derde keer in anderhalf jaar werd gehouden, blijkt
ook dat het aantal vrouwen op het net is toegenomen tot meer dan vijftien
procent, een groei van tien procent ten opzichte van januari vorig jaar.
Over het algemeen genomen is het `computerfreak`-gehalte van de gebruikers
sterk verminderd. Weliswaar is nog steeds bijna een derde van hen werkzaam
in de automatisering maar andere beroepen, zoals management, rukken op.
Deze trends bevestigen het vermoeden dat het internationale computernetwerk
`normaliseert` tot een alledaags medium.
Het onderzoek richtte zich op een enkel onderdeel van het net:
World Wide Web, het technisch meest geavanceerde maar tegelijkertijd minst
sociale onderdeel van Internet. Het Web maakt het door de combinatie van
tekst, beeld en geluid mogelijk informatie op een gelikte manier te presenteren.
Daarentegen is er bij dit onderdeel nauwelijks sprake van interactie tussen
gebruikers. Een manco is dat de enquête werd uitgevoerd op vrijwillige
basis. Via het net zelf maar ook middels oproepen in bladen werden gebruikers
verzocht de vragen on-line te beantwoorden. Bijzonder is wel dat de gebruikers
van Prodigy, een Amerikaanse particuliere netwerkdienst die ook toegang
biedt tot het net, apart werden benaderd. Het merendeel van de respondenten
is Amerikaan, slechts tien procent Europeaan. Het inkomen van deze laatste
groep ligt met 53500 dollar onder dat van de Amerikanen. Wellicht daarom
zijn de Europeanen minder bereid te betalen voor elektronische diensten.
Daarentegen zijn de Europeanen wel jonger (31) en hoger opgeleid.
Uit de resultaten blijkt dat het particuliere gebruik zo is toegenomen
dat universiteiten en andere onderwijsinstellingen, die traditioneel de
meest gebruikte toegang tot het net vormden, hun belangrijke positie hebben
verloren. Nog maar een kwart van de websurfers, zoals lieden die het web
raadplegen worden genoemd, is voor hun faciliteiten afhankelijk van dergelijke
instituten. Voor wat betreft het praktisch nut geven de websurfers de voorkeur
aan `zo maar` wat rondsnuffelen, amusement, het opvragen van documentatie
en het lezen van elektronische publikaties als kranten en tijdschriften.
Vrouwen blijken iets meer dan mannen de voorkeur te geven aan gerichte
informatie en het voeren van discussies. Daarentegen maken ze minder vaak
gebruik van het net. Driekwart van de ondervraagden neemt minstens een
keer per dag een kijkje op het web. Zestien procent doet dat zelfs meer
dan negen keer.
Het gebruik van het web als postorder-service is veel minder
gegroeid dan verwacht. Een half jaar geleden dachten gebruikers nog aan
een toename van vijfentachtig procent op dit gebied, in werkelijkheid ligt
de groei op vijfendertig procent. Het on-line kopen en bestellen is daarmee
van de minst gebuikte toepassingen van het web. Als voornaamste reden voor
die stagnering wordt de onveiligheid van het betalingsverkeer genoemd,
tevens de belangrijkste zorg van Internetgebruikers. Het via elektronische
post aan bedrijven afgeven van credit cardnummers wordt algemeen afgeraden
omdat niet is uitgesloten dat onbevoegden de gegevens onderscheppen en
vervolgens de betreffende rekening plunderen.
Bij het commercieel benutten van de mogelijkheden treedt het
opvallende verschijnsel op dat gebruikers het web weliswaar raadplegen
om informatie te zoeken over dure artikelen maar daarentegen slechts de
goedkope produkten on-line bestellen. Dit bevestigt het beeld dat het websurfen
vooral een vorm van windowshoppen is: Met de neus tegen de ruit of het
beeldscherm wordt verlekkerd gekeken naar allerlei onbetaalbare produkten.
Het geld blijft vooralsnog in de - al dan niet digitale - portemonnee.
Francisco van Jole
NB: Deze tekst bestaat uit ongecorrigeerde kopij
en is eigendom van Francisco van Jole. Er is geen enkele garantie dat tekst
en publikatiedatum overeenstemmen met de gedrukte versie. Gedrukte artikelen
zijn op te vragen bij de documentatiedienst van de
Volkskrant. Verdere verspreiding of gebruik niet toegestaan zonder
voorafgaande schriftelijke toestemming van de auteur.
Geraadpleegde
bronnen
Home
|