NET ECHT: MISC.CONSUMERS
`Vroeger pleegden ze in elektronicazaken nog wel eens het beeld
van de goedkopere televisies opzettelijk slecht af te stellen.` De opmerking
is afkomstig van Lon Stowell en maakt deel uit van een langer betoog over
hoe de klant de kwaliteit van verschillende merken met elkaar moet vergelijken.
Stowell houdt dat betoog in misc.consumers, een discussiegroep op Internet
waar consumenten elkaar op de hoogte houden over hun koopervaringen. De
tips van Stowell zijn een reactie op de vraag van Daphne Domingo die vorige
week dinsdag stelde. Ze had de zaterdag daarvoor in een winkel voor slechts
driehonderd dollar een Toshiba televisie gezien met een beeldbuis van zeventig
centimeter. `Zou dat een goede koop zijn? Of is Toshiba niet zo`n goed
merk?` Volgens Stowel, die binnen een dag reageert, is het een uitstekend
merk maar Robert Prehn heeft andere ervaringen: `Ik heb zo`n toestel maar
kort na het verstrijken van de garantieperiode begon het geluid te storen.
De stereo-ontvangst valt regelmatig weg.` Een andere gebruiker is daarentegen
uitermate tevreden en heeft zonder problemen twintig jaar lang een Toshiba
gehad. Vraag is natuurlijk of Daphne veel wijzer wordt van die tegenstrijdige
adviezen. Niettemin is misc.consumers een paradijs voor de consument, al
is het alleen maar om je hart te luchten:
`De verhuiskosten zijn de grootste afleggerij in dit land. Je
kunt waarschijnlijk beter de grote meubelstukken verkopen en opnieuw aanschaffen
in je nieuwe woonplaats.` Dat schrijft Bill Papadopoulos als antwoord op
een vraag over ervaringen met verhuisbedrijven in de Verenigde Staten.
Hij raadt de vragensteller aan z`n spullen in een container te stoppen
en met een gewoon transportbedrijf te laten vervoeren. Het grappige van
dergelijke discussies is dat het nauwelijks meer uitmaakt waar mensen wonen.
Een inwoner uit Los Angeles kan gemakkelijk een tip krijgen van een mede-consument
uit Miami. Evenmin gelden er conventies over wie je bent. Sommige mensen
maken zich alleen bekend met hun voornaam of een pseudoniem, anderen ondertekenen
reacties zelfs met informatie over waar ze werken en wat hun functie is.
Het enig wat telt is de inhoud en waarde van het bericht. Al het andere
is onbelangrijk. Een dergelijke selectie-methode wordt vermoedelijk nergens
anders in de maatschappij toegepast.
De newsgroup is op z`n zachtst gezegd levendig te noemen met
gemiddeld bijna tweehonderd bijdragen per dag. Consumenten vragen elkaar
advies of klagen over hun ervaringen. Voor bedrijven moet de discussie
een nachtmerrie zijn. De regel dat een ontevreden klant zijn verhaal gemiddeld
aan zeven mensen doorverteld en er dus zeven - potentiële - klanten ontevreden
zijn, geldt hier niet. Iedere klager kan met een paar regels tienduizenden
anderen waarschuwen en dat gebeurt dan ook regelmatig. `Koop geen Emerson
(en al helemaal niet bij Target)` roept Tom Day. Afgelopen Kerst gaf zijn
dochter hem een videorecorder van het merk Emerson cadeau. `Ik heb er misschien
vijf films op gespeeld maar het ding is nu al stuk. Er blijkt geen reparatie-garantie
op te zitten en hun `service dienst` zit ergens in een uithoek.` Evenmin
is hij enthousiast over de winkelketen Target waar het apparaat gekocht
werd. `Ze erkennen dat de garantie waardeloos is en gaven te kennen dat
de fabrikant vermoedelijk binnenkort failliet gaat. Hun eigen technische
dienst wil de recorder evenmin repareren.` In een reactie hierop legt de
zoon van een werknemer bij Emerson uit hoe het bedrijf in elkaar steekt,
van welk ander bedrijf het eigendom is en wat ze nog meer fabriceren. De
onvoorspelbaarheid van de reacties en de aanwezige kennis maakt van misc.consumers
meer dan zo maar een verzameling klagende klanten. Het is een soort virtuele
consumentenbond.
Francisco van Jole
NB: Deze tekst bestaat uit ongecorrigeerde kopij
en is eigendom van Francisco van Jole. Er is geen enkele garantie dat tekst
en publikatiedatum overeenstemmen met de gedrukte versie. Gedrukte artikelen
zijn op te vragen bij de documentatiedienst van de
Volkskrant. Verdere verspreiding of gebruik niet toegestaan zonder
voorafgaande schriftelijke toestemming van de auteur.
Geraadpleegde
bronnen
Home
|