ELEKTRONISCHE STRIJD TEGEN SPAMMERS
De grootste onruststokers in de Verenigde Staten zijn vermoedelijk
advocaten. In dat land, met het hoogste aantal juristen per hoofd van de
bevolking ter wereld, valt namelijk veel geld te verdienen aan conflicten.
Echtscheiding, personeelsconflicten, verkeersongelukken, gederfde levensvreugde
en andere persoonlijke rampen leveren kennelijk echter nog niet voldoende
geld op en daarom heeft het advocatenechtpaar Laurence Canter en Martha
Siegel uit Phoenix, Arizona een nieuw - nog onontgonnen -gebied ontdekt:
Internet. In hun boek `How to make a fortune on the Information Superhighway,`
stellen ze dat er goud valt te verdienen aan het computernetwerk. Vooral
als in cyberspace de gewone wetten van kracht worden en er dus geprocedeerd
kan worden.
Nu is Internet nog een min of meer zelfregulerend systeem waar gebruikers
conflicten zelf oplossen, laten verwaaien of omzetten in langdurige elektronische
loopgravenoorlogen met als wapens beledigingen en smaad. Canter en Siegel
hebben daar inmiddels ervaring mee. Ze behoren tot de meest gehate personen
op Internet. Er is een speciale nieuwsgroep aan ze gewijd en er zijn zelfs
computerprogramma`s ontworpen die het net afspeuren naar hun namen en elk
bericht dat afkomstig is van het duo vernietigen.
In het voorjaar van 1994 hebben Canter en Siegel zich in ongekend
hoog tempo impopulair gemaakt door het net te vervuilen met duizenden ongevraagde
reclameboodschappen. Toen hen door woedende gebruikers duidelijk werd gemaakt
dat Internet daar niet voor bedoeld is, kropen ze niet zoals verwacht in
hun schulp maar tartten ze de elektronische gemeenschap verder door een
bedrijf op te richten dat zich specialiseert in het verspreiden van ongevraagde
reclame via het net. Vervolgens schreven ze een `doe-het-zelf`-handleiding.
Adverteren op Internet is niet verboden. Integendeel: tal van bedrijven
gebruiken het net om hun produkten aan te prijzen zonder dat iemand zich
daar aan stoort. Op Internet worden tienduizenden discussies gevoerd. Meestal
zijn die discussies, ook wel aangeduid als Usenet, gebonden aan een enkel
onderwerp als bijvoorbeeld een bepaalde wetenschappelijke discipline, techniek,
hobby, muziekgroep of levensovertuiging. De reclame-advocaten gebruiken
juist die discussies om hun commerciele aankondigingen te verspreiden.
Deze techniek staat bekend als `spamming` en is in strijd met de op Internet
geldende fatsoensnormen: de netiquette.
Het spreekt vanzelf dat dergelijk gedrag veel weerzin oproept. Het
is alsof een onbekende bezoeker een verjaardagspartijtje probeert om te
zetten in een Tupperware-party. Of wanneer je elke avond een keer of tien
gebeld wordt door een telefonische verkoper.
De laatste maanden verschijnen er met enige regelmaat `advertenties`
die geinspireerd zijn door de handleiding van het duo. Het scenario dat
zich vervolgens voltrekt, is steeds hetzelfde. Na het verschijnen van de
boodschap, wordt de elektronische postbus van de afzender (meestal een
nieuwkomer op het net) bestookt met een waar spervuur aan retourzendingen
van het bericht. Vervolgens verschijnen kort daarop de excuses van de afzender
waarin op bedremmelde toon wordt uitgelegd dat het een vergissing was of
een fout van een onwetende werknemer. Twee weken geleden verscheen een
van de eerste Nederlandstalige reclames: een ellenlange promotie van een
obscuur middel tegen huidirritaties en ook hier lieten de excuses niet
lang op zich wachten.
Om te voorkomen dat Canter en Siegel alsnog hun zin krijgen en er
juridische regels komen voor dergelijke Internet-conflicten heeft de wiskundestudent
Alex Boldt uit het Californische Santa Barbara een zwarte lijst aangelegd
van bedrijven die zich aan ongewenste reclame hebben bezondigd. Boldt vindt
dat de Internet-gemeenschap `in eigen huis` moet oplossen, bijvoorbeeld
door een massale boycot van de betreffende produkten. De inspiratie daarvoor
is van Canter en Siegel zelf afkomstig die ooit in een interview stelden:
`Pas als de anti-advertentievandalen klanten kunnen overtuigen geen waren
te kopen die via Usenet geadverteerd worden, zullen de advertenties stoppen.`
De lijst is vanzelfsprekend via het net opvraagbaar en maakt duidelijk
dat de loopgravenoorlog nog lang niet ten einde is. Een van de technieken
die wordt ingezet om de zondaars te ontmoedigen is het inzetten van computerprogramma`s
die via prive-kanalen en met behulp van kunstmatige intelligentie juist
belangstellend verder informeren naar de aangeprezen waren. Het idee daarachter
is dat het bewuste bedrijf uren kwijt is aan het voorlichten van klanten
die helemaal niet bestaan, zonder dat voor de rest iemand anders daar last
van heeft. En als een bedrijf een soortgelijk middel juist inzet om klanten
te bedienen, zijn er methodes om een dergelijk programma eindeloos met
zichzelf te laten praten. De strijd maakt duidelijk dat Internet weliswaar
een krachtig medium is, maar dat er slimmere methodes moeten bestaan om
klanten het koningsgevoel te bezorgen.
Francisco van Jole
NB: Deze tekst bestaat uit ongecorrigeerde kopij
en is eigendom van Francisco van Jole. Er is geen enkele garantie dat tekst
en publikatiedatum overeenstemmen met de gedrukte versie. Gedrukte artikelen
zijn op te vragen bij de documentatiedienst van de
Volkskrant. Verdere verspreiding of gebruik niet toegestaan zonder
voorafgaande schriftelijke toestemming van de auteur.
Geraadpleegde
bronnen
Home
|