NET ECHT: ALT.BITTERNESS
`Zelfmoord is een bevestiging van leven, maar niet van dit.` Deze
enkelregelige boodschap werd door vorige week door Wayne Freno gedropt
in alt.bitterness, een verzamelplek op Internet voor mensen die alle hoop
hebben laten varen. Geheel in de stijl van het digitale tijdperk is er
`4 Sheri` aan toegevoegd, de numerieke schrijfwijze van `Voor Sheri`. Of
het betekent dat zij zich van kant heeft gemaakt, of Wayne dat zelf gaat
doen, is niet duidelijk. De volgende dag laat Wayne weer een cryptische
boodschap achter: `Ik ben een blije clown. Mensen zijn goed. Dood.`
De circa driehonderd berichten die wekelijks in de discussiegroep
alt.bitterness verschijnen zijn doordrenkt van liefdesverdriet, zielesmart
en alcohol. Sommige schrijvers houden het net als Wayne kort maar anderen
laten hun hartekreten de vrije loop. Niettemin is het humorgehalte hoog.
Uit elk bericht dampt de sfeer van J.D. Salingers `Catcher in the Rye`
op, de roman die zo indringend het hemeltergende tienerleed beschrijft.
`Laat me jullie waarschuwen dat ik geen enkele reden heb om deze
emotionele kots over jullie uit te storten. Verwijder het als je me niet
wil horen schelden en klagen,` waarschuwt Michael Davis die vervolgens
omstandig uiteenzet hoe hij is gevallen voor een meid die bij nader onderzoek
als stripper in een nachtclub werkt. `Je zou het niet geloven maar ik dacht
er niets eens aan om haar te neuken. De hele nacht wandelden we al pratend
rond in het strandgebied. Ze had veel wilde verhalen maar dat donderde
niet.`
Probleem is dat Michael niet weet wat hij met een stripper aan
moet. `Mijn vrienden zijn van die types die naar haar werk zouden gaan
alleen om mij te laten weten dat ze haar naakt hebben gezien. Aan de andere
kant hebben honderden mensen haar zo al gezien dus waar zou ik me zorgen
om maken? Het erge is dat ik vermoed dat ik eigenlijk net zo als mijn vrienden
ben. Haar beroep intimideert me, ik kijk er op neer. Terwijl ik haar gezegd
heb dat het me niet uit maakt.` De reacties zijn ronduit warm. `Gekkie.
Sla je arm om haar heen.`
Maar het zijn niet enkel gebroken harten waar de lezer over struikelt.
Begin deze maand ontstond er een levendige uitwisseling van frustraties
over het gebrek aan boodschappen op het antwoordapparaat. `Er is geen triester
gezicht dan dat van mij als ik twee trappen opgerend ben, de deur van mijn
verduisterde appartement open en de display van mijn apparaat op NUL staat.
(...) Ik koester fantasieën over hoe het apparaat het begeeft onder een
overdaad aan berichten, maar dat is verre van het geval. Het staat daar
maar in die verdomde keuken, emotie- en uitdrukkingsloos, al het stof verzamelend
dat deze wereld regeert. Soms brandt er een 1 of een 2 maar als ik ze afluister
hoor ik slechts de tonen van iemand die opgehangen heeft zonder iets in
te spreken. Dat zijn degenen die echt alle hoop om iets te hebben wat lijkt
op een buitengewoon sociaal leven, vernietigen. Ik voel me de gevangene
van een bespottelijke machine die als doel heeft me het gevoel te geven
dat ik het meest eenzame, lelijke wezen in het gebied van netnummer 212
ben,` aldus ene Andyland die elk van zijn berichten op het net automatisch
door zijn computer laat afsluiten met de Amerikaanse dooddoener `Have a
nice day!`
Een paar weken later beschrijft hij onder de welluidende titel
`Bloedvlekken op het keukenplafond` een lekkage in zijn huis. `Net boven
de douche. Handig!` De douche staat overigens in zijn keuken. Andyland
merkt na verloop van tijd dat de druppels langzaam rood worden. `Het lijkt
verdomme wel alsof mijn plafond is voorzien van stigmata.` Hij maalt door
over zijn vermoeden dat het gebouw waar hij in woont eigenlijk eigendom
is van de maffia en hoe er in de flat boven hem ongetwijfeld een dode gangster
in bad ligt.
De onstuitbare hoeveelheid zwartgalligheid maakt van alt.bitterness
een uitstekend anti-depressiemiddel. Zo veel leed, zo veel smart, gewikkeld
in onnavolgbare humor, dat doet je als depri alleen maar goed voelen.
Francisco van Jole
NB: Deze tekst bestaat uit ongecorrigeerde kopij
en is eigendom van Francisco van Jole. Er is geen enkele garantie dat tekst
en publikatiedatum overeenstemmen met de gedrukte versie. Gedrukte artikelen
zijn op te vragen bij de documentatiedienst van de
Volkskrant. Verdere verspreiding of gebruik niet toegestaan zonder
voorafgaande schriftelijke toestemming van de auteur.
Geraadpleegde
bronnen
Home
|