CD-I: TITANIC
Interactiviteit is voor digitale technologie wat de Titanic was
voor de scheepsbouw. De Titanic werd vanwege de vermeende onzinkbaarheid
beschouwd als de ultieme overwinning op de zee. Interactiviteit zou volgens
een vergelijkbare gedachtenlijn oceanen van kennis bedwingen. Grenzeloze
hoeveelheden informatie - wat dat ook mag zijn - kunnen met de techniek
ontsloten worden. Met als gevolg dat iedereen slim, verstandig en gelukkig
wordt. De Titanic liep op een ijsberg en zonk, interactiviteit loopt tot
nu toe vast in de wilde plannen van de makers of is niet meer dan oude
koek in een nieuw jasje. Daarom is het des te opvallender dat juist een
interactieve documentaire over de ondergang van de Titanic een van de eerste
titels is die aantoont dat de nieuwe digitale technologie niet de zoveelste
technologische zeepbel is.
De cd-i die Philips onder de titel `Titanic' uitbrengt kan niet
onder een bestaande noemer gebracht worden. Het is geen computerprogramma,
geen naslagwerk en geen documentaire maar een uiterst geslaagde poging
om met behulp van interactieve technieken dè ultieme scheepsramp indrukwekkend
in kaart te brengen. Wie een onderwerp in film of verhaal wil behandelen
stuit op het probleem dat er een lijn aangebracht moet worden. Het vervelende
is dat die lijn meteen ook bepaalde informatie uitsluit omdat de bewuste
gegevens niet in de verhaallijn passen. Interactiviteit ondervangt dat
probleem althans gedeeltelijk omdat er verschillende verhaallijnen verteld
kunnen worden zonder dat de kijker de weg kwijt raakt.
De `Titanic' wordt met behulp van een cd-i speler bekeken op
een gewone televisie. Met tekeningen, foto's, filmbeelden en (Engels) gesproken
tekst wordt de noodlottige geschiedenis van de oceaanstomer verteld. In
totaal zijn er meer dan 2500 plaatjes in verwerkt. De kijker of `gebruiker'
zoals het in jargon heet, kan daarbij kiezen uit verschillende benaderingen.
Zo is er de keuze om de bouw van het schip te volgen vanaf de eerste plannen.
Een andere mogelijkheid is het volgen van de soms bizarre lotgevallen van
een aantal passagiers. In de verhalen zijn interviews verwerkt met overlevenden
van de ramp. Het knappe van de uitgave is dat met het materiaal een geheel
is gevormd als een soort uitgekiend mozaïek. Gegevens worden vanuit verschillende
invalshoeken tevoorschijn getoverd. Dezelfde fragmenten duiken daarbij
in een steeds andere context op. Fragmenten uit de persoonlijke verhalen
bijvoorbeeld worden ook verwerkt in de globale vertelling van de ramp en
andersom. In tegenstelling tot wat men zou verwachten, zijn die herhalingen
niet irritant. Integendeel, voor de kijker zijn het puzzelstukjes die op
hun plaats vallen en steeds scherper het beeld tekenen van de historische
gebeurtenis.
De ramp met de Titanic op 14 april 1912 was geen ongeluk maar
een opeenstapeling van blunders. De cd-i maakt duidelijk dat er heel wat
voor nodig was om het schip daadwerkelijk tot zinken te brengen. Dat het
uiteindelijk toch gelukt is om het schip naar de bodem van de oceaan te
sturen, met vijftienhonderd passagiers in het kielzog, is te danken aan
de onkunde, arrogantie en kortzichtigheid die aan boord in ruime mate voorhanden
waren. Zo werden de waarschuwingen voor de naderende ijsberg genegeerd
omdat de marconisten te druk bezig waren met het verzenden van de telegrammen
voor de passagiers, een kennelijk erg lucratieve bezigheid. En toen de
huid van het schip eenmaal over een grote lengte was opengereten, waren
er officieren die het niet de moeite waard vonden om daar voor uit bed
te komen. De ramp werd compleet gemaakt door een aantal slordigheden in
het ontwerp. Zo was een deel van de reddingboten op onhandige plaatsen
gemonteerd. In de praktijk bleek het onmogelijk om ze vanuit die positie
te water te laten. Veel aandacht wordt ook besteed aan het scheepswrak
dat nog steeds op de bodem van de Atlantische Oceaan rust. Zo kan de kijker
een rondleiding krijgen door het wrak en is het mogelijk de letterlijk
vergane glorie te vergelijken met hoe het schip er oorspronkelijk uitzag.
De cd-i `Titanic' is een naslagwerk. Nieuwe onthullingen zijn
er niet op te vinden maar voor wie niet uit ten treuren bekend is met de
ramp staat het vol met verbazingwekkende feiten. Zoals bijvoorbeeld het
verhaal over het schip dat kort na de ramp langs de Titanic voer, plots
alle lichten doofde en weer wegvoer, de drenkelingen achterlatend in het
ijskoude zeewater. De identiteit van dit schip is nooit achterhaald.
Het knappe van de uitgave is dat de makers, ondanks het feit
dat iedereen bekend is met de dramatische afloop, een spanning weten op
te bouwen. Door voortdurende - maar niet irritante - beeldwisselingen en
het gebruik van verschillende commentaarstemmen komt de ramp stap voor
stap tot leven. Tegelijk zou dat de kritiek kunnen zijn. Het valt niet
mee om eenmaal aanschouwde delen terug te vinden want een heldere index
ontbreekt. Waarschijnlijk heeft dat te maken met het feit dat de makers
zo min mogelijk gebruik wilden maken van geschreven teksten omdat het televisiescherm
zich nu eenmaal niet erg leent voor lezen. Een ander nadeel is de prijs.
De cd-i is minstens twee keer zo duur als een gemiddelde videofilm of boek.
Maar misschien is het ook wel twee keer zo leuk.
Titanic, an interactive exploration.
Philips Interactive Media. fl. 99,95
Francisco van Jole
NB: Deze tekst bestaat uit ongecorrigeerde kopij
en is eigendom van Francisco van Jole. Er is geen enkele garantie dat tekst
en publikatiedatum overeenstemmen met de gedrukte versie. Gedrukte artikelen
zijn op te vragen bij de documentatiedienst van de
Volkskrant. Verdere verspreiding of gebruik niet toegestaan zonder
voorafgaande schriftelijke toestemming van de auteur.
Geraadpleegde
bronnen
Home
|