de Volkskrant, 27 november 1995

NET ECHT: ALT.DRUNKEN.BASTARDS

 Het Mexicaanse bier Corona mag dan beschouwd worden als een trendy exotisch drankje voor de ware zuipschuit is het gewoon Chihuahua pies. In plaats van Corona wordt de voorkeur gegeven aan Mexicaanse merken als Bohemia, Pacifico of Nochebuena. Dat valt op te maken uit de berichten in alt.drunken.bastards, een newsgroup op Internet die fungeert als stamtafel voor notoire dronkelappen op de elektronische snelweg.
 In lallerige bijdragen wordt gepocht over de drinkprestaties. Zo meldt een Canadese deelnemer opgewekt dat de kofferbak van zijn auto tot de rand toe gevuld is met statiegeldflessen die hem al gauw een gulden of twintig opleveren: `Genoeg voor een paar lekkere biertjes.` Waarop een dronkeman uit Massachusets zijn neus ophaalt en zegt: `Ik heb wel eens meer dan honderd piek statiegeld ingeleverd.` Dat soort taal.
 De sfeer binnen de `discussie` is niettemin gemoedelijk. Want volgens de maatstaven van de innemers is iemand pas een ware dronkaard als de beneveling gecombineerd wordt met gezelligheid. Op agressieve drankorgels zit niemand te wachten. Wie eenmaal binnen de club is geaccepteerd, kan zijn naam laten toevoegen aan het lijstje van officieel benoemde drinkers op de homepage van de newsgroup. Het internationale lijstje is een soort handige toeristische gids want zo kunnen tijdens bezoeken aan vreemde steden en plaatsen eenvoudig drinkebroers worden opgeduikeld. Voorwaarde voor opname in de geledingen is immers dat men altijd bereid is het met een onbekende op een zuipen te zetten. Dat scheelt weer een hoop eenzaamheid. Het overzicht telt zo'n honderd deelnemers, verspreid over vier continenten. Het leeuwedeel van het gezelschap bevindt zich in de Verenigde Staten maar wie bijvoorbeeld in Hongkong gezelschap zoekt kan zo contact leggen met ene Shriram Chaubal.
 De dronkelappen zoeken elkaar ook voor de lol op. Zo staat er een gezamenlijke cruise door de Caraiben gepland in maart 1996 en wordt er nu reeds druk informatie uitgewisseld over op welk eiland de beste rum gestookt wordt en vooral hoe goedkoop het wel niet is.
 De aardigste bijdragen uit de discussie worden bewaard op de homepage. Zoals het verhaal van John Baker die een tijd de volgende melding op zijn antwoordapparaat gebruikte: `Hallo. John en Kevin zijn weer eens buiten de deur aan het drinken. Denk goed na voordat je een boodschap achterlaat want de kans is groot dat we je midden in de nacht dronken terugbellen.` Het bleek een probaat middel om het aantal boodschappen terug te brengen. Overigens is het niet noodzakelijk om buiten de deur te drinken. Wie thuis aan de fles gaat maar niet alleen wil zijn kan on-line kletsen door gebruik te maken van IRC, het babbelbox-gedeelte van Internet waar gebruikers live met elkaar communiceren door om en om regeltjes tekst in te tikken. De dronkelappen verzamelen zich rond het kanaal #adb.
 De newsgroup is overigens een van de vele plekken op het net waar gediscussieerd wordt over alcoholconsumptie. In newsgroups als alt.beer en alt.wine gaat het echter veel meer om de kwaliteit van de drank en het uitwisselen van informatie. In alt.wine bijvoorbeeld informeren mensen elkaar over welke wijnsoort het beste aangeschaft kan worden als geboortewijn, zodat de baby na twintig jaar over een uitermate heerlijke fles beschikt. In alt.drunken.bastards gaat het slechts om gezelligheid en vooral hoeveelheid. Wie van dat laatste last krijgt, kan overigens nog altijd terecht bij de newsgroup voor katers: alt.hangover.

Francisco van Jole


NB: Deze tekst bestaat uit ongecorrigeerde kopij en is eigendom van Francisco van Jole. Er is geen enkele garantie dat tekst en publikatiedatum overeenstemmen met de gedrukte versie. Gedrukte artikelen zijn op te vragen bij de documentatiedienst van de Volkskrant. Verdere verspreiding of gebruik niet toegestaan zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de auteur.

Geraadpleegde bronnen

Home