de Volkskrant, 14 november 1994


 
 

HOTWIRED


 
  Het is geen tijdschrift en geen omroep maar iets er tussenin: een combinatie van redactioneel nieuws, filmbeelden, geluidsfragmenten, spelletjes, advertenties en een open forum. Het is een vorm van nieuwe media in optima forma. `Dit is een maagdelijk medium. We zien wel wat het uiteindelijk wordt,' aldus Andrew Anker, president van HotWired, de nieuwste poot van het Amerikaanse tijdschrift Wired, dat in zijn geheel gewijd is aan de digitale revolutie.
  HotWired is een elektronisch medium dat via het wereldwijde computernetwerk Internet gratis geraadpleegd kan worden. Begin deze maand ging het officieel van start en telde reeds binnen enkele dagen vijftienduizend abonnees. In HotWired is niet alleen de rubriek Kino te vinden waar kunstzinnige animatiefilmpjes te aanschouwen zijn maar ook de `talkshow' Late Byte. Dat laatste moet een soort elektronische late-nightshow worden waarbij `live' via de computer gediscussieerd kan worden met een prominente gast. Al gaat het begrip `late avond' niet echt meer op bij Internet omdat het op elk moment van de dag wel ergens op deze planeet `laat op de avond' is.
  Daarnaast zijn er artikelen te vinden, bijvoorbeeld over de invloed van de techniek op de journalistiek en geluidsfragmenten van muziekstukken. In afdeling met de naam Piazza kunnen abonnees onderling discussieren over het gebodene.
  HotWired telt verschillende `katernen', van sommige wisselt de inhoud elke dag, andere worden slechts een in de veertien dagen geupdate, in het jargon de term voor vernieuwen. `Het is de bedoeling dat er iedere dag iets nieuws te vinden is,' aldus Anker. De inhoud komt sterk overeen met die van het tijdschrift, dus veel aandacht voor de sociaal-culturele aspecten van de digitalisering en een felgekleurde avantgardistische opmaak.
  De service is bedoeld om de mogelijkheden te verkennen van het nieuwste snufje van Internet: World Wide Web, een soort multimedia poot van het netwerk dat afrekent met de saaie tekstschermen die het gebruik van datacommunicatie jarenlang plaagden. World Wide Web is voor Internet wat het glossy magazine is voor de tijdschriftenmarkt.
  Gebruikers kunnen de informatie die via HotWired niet alleen consumeren maar er ook op reageren, aan ieder katern is een eigen discussiegebied gehangen waar. `Het Web is weliswaar een van de mooiste presentatietechnieken van Internet maar tegelijkertijd is het erg statisch. Het is mogelijk om de kunstschatten van het Louvre op je scherm te bewonderen maar in de praktijk hou je dat na e/e/n keer wel gezien. Dat geldt voor de meeste diensten die via het Web worden aangeboden. Wij willen daar verandering in brengen door discussies te starten en iedere dag iets nieuws te brengen.'
  Het meest bijzondere aan HotWired is misschien wel dat er advertenties in het systeem zijn opgenomen en het geheel daardoor gefinancierd wordt. Aan elke pagina is een klein grafisch gedeelte gekoppeld met de naam van de sponsor. Door het plaatje aan te klikken wordt er een `deur' naar de showroom van de adverteerder geopend.
  Dit is meteen het meest heikele deel van het systeem. De indruk ontstaat gemakkelijk dat er een verband is tussen de redactionele inhoud en de reclame maar volgens Anker is daar geen sprake van: `Net als in ons blad is dat strikt gescheiden.'
  De techniek levert wel nieuwe mogelijkheden voor de reclamemarkt. Zo kan exact geregistreerd worden hoeveel mensen welke informatie raadplegen. De adverteerders krijgen dus een uitermate reeel overzicht van de belangstelling voor hun produkten. Dat kan problemen opleveren want reclamemakers verkopen in het algemeen niet alleen illusies aan de consumenten maar ook aan de opdrachtgevers. Volgens Anker betekent het ook dat de inhoud van reclame verandert: `Het is geen kwestie meer van pushen, zoals met normale reclame. Wie de aandacht wil trekken moet iets te bieden hebben. Het principe van het fotomodel dat poseert op de motorkap voldoet daartoe niet meer.'
  Een andere bijzonderheid is dat de gratis informatie niet zo maar geraadpleegd kan worden. Gebruikers moeten zich abonneren en bekend maken wie ze zijn. HotWired wil daarmee voorkomen dat het systeem een vrijplaats wordt voor herrieschoppers, zeurpieten en anonieme lolbroeken, een plaag die de rest van het net regelmatig teistert.
 
 

Francisco van Jole


NB: Deze tekst bestaat uit ongecorrigeerde kopij en is eigendom van Francisco van Jole. Er is geen enkele garantie dat tekst en publikatiedatum overeenstemmen met de gedrukte versie. Gedrukte artikelen zijn op te vragen bij de documentatiedienst van de Volkskrant. Verdere verspreiding of gebruik niet toegestaan zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de auteur.

Geraadpleegde bronnen

Home


1