de Volkskrant, 10 oktober 1994


 
 

COMPUTERPROTEST TEGEN PTT


 
  Een elektronische blokkade moet het worden met als doel PTT Telecom op de knieen te dwingen. Niet vanwege spooknota's maar vanwege `schriknota's', onaangenaam hoge telefoonrekeningen waar de klant zelf verantwoordelijk voor is.
  Ontevreden computergebruikers willen op 2 november hun machines gebruiken om de telefonische servicediensten van de PTT te overbelasten. Sinds enige weken circuleert onder de titel PTT-Nee! op de elektronische netwerken een pamflet waarin wordt opgeroepen om computers op de actiedag massaal en onafgebroken de gratis servicenummers van de telefoonmaatschappij - zoals Inlichtingen Buitenland - te laten bellen.
  Een computer is een ideaal apparaat voor een dergelijke omdat het zonder mankeren een opdracht eindeloos blijft herhalen. Zo zorgt de digitale revolutie er voor dat een mens zelfs zijn huis niet meer uit hoeft om actie te voeren.
  `De bedoeling van deze Actie is dat de wachtrijen van PTT
 Telecom zodanig vol raken dat de 'dienstverlening' niet goed kan worden uitgevoerd en/of dat de telefonistes gek worden.' Wie er achter de actie zitten is vooralsnog onduidelijk. De initiatiefnemers maken zich nergens bekend en zelfs bij het anti-PTT bolwerk Hack-Tic zegt men van niets te weten.
  De actie wordt gevoerd als protest tegen de tariefsverhogingen die de PTT sinds april vorig jaar heeft doorgevoerd. Daardoor zijn de kosten van het lokaal telefoonverkeer verdubbeld. De computeraars voelen zich daardoor extra getroffen omdat het gebruik van computernetwerken meestal gepaard gaat met langdurige lokale telefoonverbindingen.
  Klap op de vuurpijl was dat de winst van KPN eind augustus van dit jaar gestegen bleek te zijn tot meer dan een miljard gulden waarvan driekwart gegenereerd was door PTT Telecom. De actievoerders concluderen dat de tariefsverhoging dus geheel overbodig was.
  Overigens zijn niet alle computeraars even enthousiast over het initiatief zo blijkt uit de discussies die langs elektronische weg over de actie gevoerd worden. `De telefonistes hebben mij niets misdaan en helpen mij altijd prima, in tegenstelling tot het Primafoon-personeel,' aldus een van de reacties waarin tevens fijntjes wordt gewezen op artikel 161 van de wet computercriminaliteit dat het opzettelijk storen van de telecommunicatie-infrastructuur bestraft met zes maanden cel.
  PTT Telecom blijkt op de hoogte van het initiatief maar kan niet vertellen of er aanklachten ingediend zullen worden tegen eventuele deelnemers aan de actie. Het is voor de PTT vrij eenvoudig vast te stellen vanaf welke nummers er actie gevoerd wordt. Dat maakt de anonimiteit waarmee de initiatiefnemers zich omgeven wel uitermate curieus.
  Het is niet de eerste keer dat ontevreden klanten naar een dergelijk middel grijpen. Eerder blokkadepogingen hebben kennelijk niet het gewenste resultaat gehad. Zo werd in maart van dit jaar werd in het actieblad NN opgeroepen om elk uur een protest te sturen via de gratis faxnummers van PTT Telecom.
 
 

Francisco van Jole


NB: Deze tekst bestaat uit ongecorrigeerde kopij en is eigendom van Francisco van Jole. Er is geen enkele garantie dat tekst en publikatiedatum overeenstemmen met de gedrukte versie. Gedrukte artikelen zijn op te vragen bij de documentatiedienst van de Volkskrant. Verdere verspreiding of gebruik niet toegestaan zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de auteur.

Geraadpleegde bronnen

Home


1