de Volkskrant, 19 november 1994


 
 

PTT START PLANET INTERNET


 
  De PTT gaat vanaf maart volgend jaar op grote schaal lokale toegang tot Internet aanbieden. De start van de nieuwe dienst, Planet Internet genaamd, wordt maandag officieel bekend gemaakt. De dienst is het resultaat van een samenwerking tussen het deze week opgerichte bedrijf PTT Multimedia en Maarten van den Biggelaar, uitgever van onder meer de tijdschriften Quote en Elle. Beide bladen zullen daarmee vanaf maart ook in elektronische vorm beschikbaar zijn.
  De prijs die de gebruiker moet betalen is concurrerend voor wat andere Internet-aanbieders nu vragen en zal rond de vijf gulden per uur liggen. Voor dat bedrag kan met elk van de naar schatting 35 miljoen Internetgebruikers waar ook ter wereld gecommuniceerd worden en is een schier oneindige hoeveelheid informatie beschikbaar.
  Planet Internet gaat echter veel meer omvatten dan alleen volledige toegang tot het wereldwijde computernetwerk. Het bedrijf biedt zelf exclusieve diensten zoals speciale forums over onderwerpen als voetbal, televisie en business. Om de aantrekkelijkheid daarvan te vergroten worden Bekende Nederlanders aangetrokken die deelnemen aan discussies op hun vakgebied. Fans krijgen zo de kans min of meer direct in contact te treden met hun idolen. Speciale redacties worden gevormd om informatiediensten op te zetten die verschillende doelgroepen kunnen bedienen.
  Naast het beschikbaar stellen van informatie concentreert Planet Internet zich op onderlinge communicatie tussen gebruikers en het bieden van interactief amusement. Een van de verwachte toppers van het systeem wordt het spel Air Warrior, een grafisch vliegsimulatiespel waarmee veertig verschillende spelers in teams vanachter hun computer live een luchtslag kunnen uitvechten. De PTT wordt op die manier indirect een concurrent van de omroepen.
  Daarnaast wordt een groot aanbod van advertenties verwacht, zowel van particulieren als bedrijven. In de praktijk blijken dergelijke on-line diensten erg geschikt voor bijvoorbeeld het werven van personeel en het leggen van prive-contacten.
  Van den Biggelaar ziet een ongekend aantal mogelijkheden. Hij wil online adviesdiensten opzetten naar het model van de tijdschriftrubrieken waar lezers hun hart uitstorten. Om het systeem te behoeden voor een statisch imago wordt aan elk informatiegebied een verstrooiend element verbonden. Het financiele nieuws bijvoorbeeld zou verluchtigd kunnen worden met een op de realiteit gebaseerd beursspel waar beleggers-in-spe zonder financiele risico's dagelijks hun economisch inzicht kunnen testen. Overigens zullen niet alle diensten gratis zijn. Het bedrijf studeert op een techniek om gemaakte kosten direct van de bankrekening van de gebruiker af te kunnen schrijven.
  Paradepaardje van Planet Internet is de grafische software die speciaal geschreven wordt door een Amerikaans bedrijf en met een uitgekiende vormgeving het gebruik tot kinderspel moet maken. De distributie en verkoop van het pakket verloopt via boekhandels en niet via de voor de hand liggende kanalen van de Primafoonwinkels omdat Planet Internet zich nadrukkelijk als zelfstandig bedrijf wil presenteren.
  Een andere opvallende service is de mogelijkheid om ruimte te kopen voor een gesloten gebruikersgroep. Bedrijven en instellingen kunnen daarmee via Planet Internet hun interne communicatie langs elektronische weg afhandelen. Volgens Van den Biggelaar bestaat daarvoor grote belangstelling.
  De lancering van Planet Internet geschiedt in verschillende fasen. Tot het najaar van 1995 wordt voornamelijk gemikt op een doelgroep van beter opgeleiden die overweg kan met een computer maar voor wie Internet nu nog te ingewikkeld en omslachtig is. Er wordt in maart gestart met lokale inbelpunten in het gebied in en om de Randstad. Voor eind volgend jaar moet de dekking van heel Nederland gerealiseerd zijn en start een massale wervingscampagne. Ingewijden schatten dat Planet Internet binnen enkele jaren honderdduizenden gebruikers gaat tellen.
  Vooralsnog moeten er nog wel een aantal problemen overwonnen worden. De mogelijkheden die het wereldwijde netwerk Internet biedt vormen bijvoorbeeld een nachtmerrie voor iedereen die afhankelijk is van auteursrechten. Het systeem maakt de ongecontroleerde en ongelimiteerde reproduktie van materiaal mogelijk. Zo circuleren op Internet duizenden uiterst populaire illegale foto's van topmodellen als Cindy Crawford waarvoor nooit een cent betaald is. Daarom moeten de auteursrechten van fotografisch materiaal uit Elle en Quote afgekocht worden zodat de beelden vrij verspreid kunnen worden. Van den Biggelaar erkend het probleem. Voor teksten verwacht Van den Biggelaar minder problemen omdat die minder makkelijk hergebruikt kunnen worden door derden.
  De elektronische tijdschriften worden geheel gefinancierd uit advertenties en gratis aan de lezers aangeboden. Volgens Van den Biggelaar is die markt interessant omdat het aantal mogelijkheden groter is dan bij de gedrukte media of omroepen. Zo kunnen online bestellingen worden verricht en is het mogelijk om in de elektronische tijdschriften ook bewegende videobeelden op te nemen.
  Het is onduidelijk welke diensten de PTT zelf via Planet Internet gaat aanbieden. Het ligt voor de hand dat onder meer de telefoongids ter beschikking wordt gesteld. Ook daarbij is echter sprake van barrieres. Deze elektronische dienst wordt nu nog verzorgd door Videotex Nederland, een bedrijf waarin ook de PTT participeert. Videotex heeft al eerder te kennen gegeven zelf de mogelijkheden van Internet te willen benutten.
 
 Francisco van Jole
 
 
 

Francisco van Jole


NB: Deze tekst bestaat uit ongecorrigeerde kopij en is eigendom van Francisco van Jole. Er is geen enkele garantie dat tekst en publikatiedatum overeenstemmen met de gedrukte versie. Gedrukte artikelen zijn op te vragen bij de documentatiedienst van de Volkskrant. Verdere verspreiding of gebruik niet toegestaan zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de auteur.

Geraadpleegde bronnen

Home