de Volkskrant, 24 januari 1994


 
 

ORACLE BELOOFT REVOLUTIE


 
 LONDEN - Met de ogen dicht leek het even alsof de jaren zestig herleefden. Door de zaal galmden onafgebroken kreten als `we staan aan de vooravond van een revolutie', `beter onderwijs voor iedereen', `we kunnen hiermee het afbraakbeleid van de regering tegen gaan', en `sociale en politieke verandering'.
  Met de ogen open deed het echter in de verste verten niet denken aan progressieve of revolutionaire tijden. In de conferentiezaal waren zo'n duizend mensen, voornamelijk mannen in pakken, samengedromd. Op het podium prijkte de hi-tech in alle kleuren en de naam van een gerenommeerd software-huis: Oracle.
  Het Amerikaanse bedrijf had vanuit heel Europa belangstellenden naar Londen laten overvliegen om de presentatie bij te wonen van hun nieuwste paradepaardje: een voor de consument bedoeld multimedia systeem dat de wereld op zijn kop moet gaan zetten.
  De Oracle Media Server is een softwareprogramma dat een einde aan maakt aan het eenrichtingverkeer van de televisie. Het systeem biedt de mogelijkheid om via een gewone televisie waar een speciaal kastje op is aangesloten programma's te bekijken die niet uitgezonden maar opgevraagd worden. In een supersnelle computer zijn daartoe duizenden televisieprogramma's opgeslagen, net als boeken in een bibliotheek.
  De kijker kan zelf kiezen welk programma hij op welk moment wil zien. Oracle presenteert dit systeem als het voertuig voor de elektronische supersnelweg, de digitale verbindingen die op het ogenblik in de Verenigde Staten een belangrijk politiek item zijn. De media server maakt gebruik van telefoon- of kabelverbindingen. Oracle ging eerder deze maand een spectaculaire samenwerking aan met de Amerikaanse telefoonmaatschappij Bell Atlantic en supercomputerleverancier nCube om deze technologie in de praktijk te brengen.
  `Er gaat een ingrijpende verschuiving plaatsvinden bij de media,' waarschuwde Andrew Neil, hoofdredacteur van de Sunday Times en uitgenodigd als spreker om de uitdagingen van de digitale snelweg te schetsen. `Niet langer zullen de media het nieuwsaanbod van de consument bepalen maar juist andersom. Ik verwacht dat het bij de Olympische Spelen in Sydney (in het jaar 2000, fvj) al mogelijk zal zijn dat kijkers niet meer naar een verslag van geselecteerde sportwedstrijden kijken maar zelf kunnen bepalen welke onderdelen ze willen volgen. Het zal niet meer de regisseur zijn die het camerastandpunt bepaalt maar de kijker zal zelf kunnen kiezen vanuit welke hoek hij de prestaties wil aanschouwen.'
  Oracle kondigde vorige week een samenwerking aan de Amerikaanse omroep ABC om tot een systeem kan komen waarbij de kijker zelf kan kiezen uit het nieuwsaanbod.
  Volgens Neil zal deze keuzevrijheid zich dit niet beperken tot de media maar de totale maatschappij doordringen. Hij voorziet politiek verandering door de mogelijkheid eenvoudig referenda te houden en sociale verandering door iedereen de mogelijkheid te geven op hoog niveau onderwijs te volgen en economische verandering door een verschijnsel als teleshoppen, zeg maar een Wehkampcatalogus uitgevoerd als televisieprogramma en een optie om direct bestellingen te plegen. Bovendien zullen de bestaande bedrijven een transformatie ondergaan en meer gebruik gaan maken van telewerkers.
  Via een video-presentatie toonde Oracle-oprichter Larry Ellison de elektronische krant zoals die in zijn ogen vorm krijgt. De lezer kan daarbij een eigen editie samenstellen die is opgebouwd uit verschillende kranten. Vertaald naar de Nederlandse situatie kan dat inhouden dat bijvoorbeeld het binnenlandse nieuws uit de Volkskrant komt, het economiegedeelte uit NRC Handelsblad en de sport uit De Telegraaf. Om het de lezer helemaal naar de zin te maken worden te lange artikelen desgewenst door een computerprogramma samengevat.
  Voor wie denkt dat dergelijke ideeen gebaseerd zijn op technologische luchtfietserij haalde Neil voorbeelden uit het verleden aan. Toen zijn krant de satellietzender Sky Channel ging exploiteren, constateerden sceptici dat zoiets onzin was omdat niemand behoefte zou hebben aan nog meer kanalen naast de bestaande uitzendingen van BBC 1, 2 en de commerciele zender ITV. `Dat was tien jaar geleden, nu zijn er twintig Engelstalige televisiezenders te ontvangen.'
  Een van de eerste toepassingen van de technologie wordt het zogenaamde Video on Demand. Dit jaar wordt daarmee een proef gestart in Washington. Kijkers kunnen daarbij kiezen uit een bibliotheek van meer dan honderd films. De nCube-computer, een parallelle machine ter grootte van een koelkast die duizenden processoren bevat, kan 1700 kijkers tegelijkertijd bedienen. Ieder van hen kan daarmee op elk gewenst moment een zelfgekozen film bekijken. Afrekening van de kosten geschiedt automatisch.
  De praktijk moet nu gaan bewijzen of het systeem ook buiten het laboratorium werkt en of de consument op dergelijke mogelijkheden zit te wachten.
 
 

Francisco van Jole


NB: Deze tekst bestaat uit ongecorrigeerde kopij en is eigendom van Francisco van Jole. Er is geen enkele garantie dat tekst en publikatiedatum overeenstemmen met de gedrukte versie. Gedrukte artikelen zijn op te vragen bij de documentatiedienst van de Volkskrant. Verdere verspreiding of gebruik niet toegestaan zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de auteur.

Geraadpleegde bronnen

Home


??