CONSUMENT BESLIST OVER DIGITALE TOEKOMST


 
  Met de keuze tussen digitale cassette of disc staat veel meer op het spel dan alleen maar een nieuwe geluidsdrager. De consument lijkt zich van de ingrijpende consequenties echter totaal niet bewust.
  Nu de CD het vinyl definitief heeft verdrongen, is de geluidscassette het volgende slachtoffer van de digitalisering. De strijd zal echter veel moeizamer verlopen omdat er, in tegenstelling tot bij de CD, nu minstens twee keuzemogelijkheden zijn. Philips heeft de digitale cassette, Sony de mini-disc. De consument mag bepalen welke van de twee de opvolger van de gewone cassette wordt. Te vrezen valt dat het diezelfde consument eigenlijk worst zal wezen. Bij veel mensen overheerst het gevoel dat de elektronicafabrikanten 'weer zo nodig moeten' en de vernieuwing eigenlijk overbodig is. Kiezen betekent volgens die gedachtengang voornamelijk het risico nemen het verkeerde systeem aan te schaffen.
  Die onverschilligheid is jammer want er is niet zo zeer sprake van het zoveelste nieuwe snufje maar van een soort technologisch referendum. De uitslag bepaalt of er een definitieve overstap wordt gemaakt naar het digitale tijdperk, met alle mogelijkheden van dien, of dat we blijven hangen in de technieken van de jaren vijftig. Want in tegenstelling tot bijvoorbeeld tien jaar geleden, toen er een gelijksoortige oorlog woedde tussen de videosystemen VHS, VCC en Betamax, is er nu de keuze tussen twee radicaal verschillende technieken.
  De DCC van Philips is eigenlijk niet meer dan een verbetering van het reeds bestaande systeem. De digitale cassette heeft weliswaar een aantal extra snufjes maar het blijft een bandje. Het is om zo te zeggen een statisch medium. De inhoud kan niet gemanipuleerd worden. Het opzoeken van bepaalde fragmenten kost bovendien tijd.
  Daartegenover staat de disk van Sony die zich min of meer hetzelfde gedraagt als een gewone computerfloppy. Wat er op staat, valt eindeloos aan te passen. De liedjes van een album kunnen bijvoorbeeld, net als bij een CD, in elke gewenste volgorde afgespeeld worden. Het meest interessante is echter dat de disc op den duur ongetwijfeld geschikt zal zijn voor computergebruik. Dat schept de mogelijkheid om werkelijk van alles met het medium uit te halen.
  De gebruiker zal in staat zijn op ongekende wijze muziek, maar ook andere gegevens te manipuleren. Niets is dan meer heilig. Muziekstukken kunnen volgens de eigenlijke voorkeur geremixed worden. Bevalt de herhaling in de 7e symfonie van Beethoven niet? Hup weg ermee! Ook is het mogelijk verschillende gegevensvormen met elkaar te combineren. Bijvoorbeeld door iemand op disc een brief te schrijven en er bijpassende muziek aan toe te voegen. Bovendien kan er ook nog een digitale foto bij geplaatst worden. Bijvoorbeeld eentje waarbij puistjes met behulp van de computer onzichtbaar zijn weggeretoucheerd.
  De combinatie van deze toepassingen reikt verder dan het schrijven van liefdesbrieven. Het systeem maakt de weg vrij voor totaal nieuwe communicatievormen. Radiomakers moet het water helemaal in de mond lopen bij de montagemogelijkheden die de disctechniek biedt. Vanachter het beeldscherm kunnen opnamedelen zo in de gewenste volgorde achter elkaar gezet worden.
  De DCC heeft daarentegen als voordeel dat op de apparatuur ook bestaande cassettebandjes afgespeeld kunnen worden. Dat is zoiets als een auto waarin voor de zekerheid ook een trapinstallatie is aangebracht. De DCC-apparatuur prijkt nu reeds op de schappen terwijl de minidisc-recorder naar verwachting in februari leverbaar is. De keuze is aan de consument. Dat lijkt democratisch maar werkt alleen goed als de consequenties duidelijk zijn. Want een trapauto lijkt op het eerste gezicht natuurlijk wel erg handig.
 
 

Francisco van Jole


NB: Deze tekst bestaat uit ongecorrigeerde kopij en is eigendom van Francisco van Jole. Er is geen enkele garantie dat tekst en publikatiedatum overeenstemmen met de gedrukte versie. Gedrukte artikelen zijn op te vragen bij de documentatiedienst van de Volkskrant. Verdere verspreiding of gebruik niet toegestaan zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de auteur.

Geraadpleegde bronnen

Home