CURRY KIEST VOOR INTERNET


 
 `Er zijn drie conclusies mogelijk. Een: ik ben gek geworden. Twee: ik ben aan de drugs. Drie: ik heb een nieuwe goudmijn ontdekt.' Een donkere zonnebril verbergt de blik van MTV Video Jockey Adam Curry maar de rest van zijn gezicht straalt zo triomfantelijk dat de keuze wat hem betreft duidelijk is. De 29-jarige presentator die afgelopen seizoen nog voor Veronica de beeldbuis teisterde met een pijnlijk verkeerd televisiespelletje, blijkt een uitgekiende zakenman met een spannende toekomstvisie.
  Anderhalve week geleden nam hij op staande ontslag bij het Amerikaanse televisiestation en kondigde aan zich geheel te gaan wijden aan het wereldwijde computernetwerk Internet.
  Een opmerkelijk besluit van de Amerikaans/Nederlandse disc-jockey die zijn carriere begon bij de Amsterdamse radiopiraat Decibel. Hij zegt immers een uiterst lucratief inkomen vaarwel en waagt de overstap naar een terrein dat door de gevestigde media nog als onzeker en onontgonnen wordt beschouwd.
  Hoe groot Internet precies is, weet namelijk niemand. Schattingen spreken van meer dan twintig miljoen gebruikers. De anarchistische structuur van het computernetwerk - iedereen kan zich aansluiten en een eigen gedeelte beheren - maakt dat de commercie niet goed raad weet met het systeem. Aan het gebruik zijn traditioneel relatief weinig kosten verbonden en alle informatie is in principe gratis. De winstkansen lijken daarom veel kleiner dan bij bijvoorbeeld 06-lijnen. Kortom, waar ligt de goudmijn van Curry?
  `Ik maak al jaren gebruik van commerciele computernetwerken als bijvoorbeeld Compuserve maar ontdekte Internet pas afgelopen zomer, nieuwsgierig geworden door de vele publiciteit. Er ging een wereld voor me open. Vrijwel meteen besloot ik een onder de naam mtv.com een eigen domein op te zetten.' Ondanks de naam heet mtv.com niets met MTV te maken. De naam wordt dan ook binnekort veranderd.
  Curry raakte gefascineerd door de communicatiemogelijkheden. `Normaal is het voor iemand als mij niet mogelijk om echt contact te hebben met fans. Ze staren je aan en weten niet wat te zeggen, of ze benaderen je op een ongelegen moment. Via Internet kreeg ik echter meteen veel - inhoudelijk interessante - fan e-mail. Dat zette me aan het denken. Het net is dus kennelijk in staat communicatie op gang te brengen die anders onmogelijk is.'
  Het systeem, in jargon de site, van Curry raakte in korte tijd populair. Met hulp van medewerkers van de universiteit van Michigan gaf hij het op indrukwekkende wijze vorm.
  De site, inmiddels uitgegroeid tot een geliefd demonstratieobject om de kracht van Internet te tonen, maakt onder meer gebruik van World Wide Web, een van de nieuwste methoden om informatie te ontsluiten. In mooi opgemaakte pagina's worden niet alleen teksten maar ook plaatjes getoond en geluid en videobeelden aangeboden. Zo is het mogelijk om via mtv.com naar de popgroep U2 te luisteren. Overigens bevat het ook trivialiteiten als een roddelrubriek.
  `De dagen van televisiestations en platenmaatschappijen zijn geteld,' stelt Curry. `Die houden zich namelijk alleen bezig met distributie. Internet maakt dat overbodig.' Dat kan best maar er zijn nog wel een paar gigantische problemen op te lossen. Niet alleen technisch maar bijvoorbeeld ook de regeling van auteursrechten bijvoorbeeld. Hoe moeten artiesten geld verdienen als hun materiaal gratis verspreid wordt?
  `Je moet het zo zien,' zegt Curry. `Oude meesters als Beethoven en Mozart zijn mede zo populair omdat hun werk vrij is van rechten. Zij kregen gewoon per compositie betaald van een opdrachtgever. De platenmaatschappijen hebben dat veranderd. Ze plukken mensen van straten, verdienen er veel geld aan en dumpen ze vervolgens na gebruik. Dus zou je het oude systeem weer in ere kunnen herstellen. De elektronicafabrikanten zouden de functie van opdrachtgever kunnen aannemen. Zij exploiteren dan een site en betalen muzikanten - afhankelijk van de populariteit - eenmalig voor werk dat ze er op plaatsen. Zo wordt de muziek gekoppeld aan het merk afspeelapparatuur, marketingtechnisch gezien heel interessant.'
  Hij blijkt de opzet ter plekke verzonnen te hebben. `Verdomd, wat een goed idee eigenlijk. Zo ga ik het doen.' De muzikanten verliezen dus wel een belangrijke inkomstenbron van de royalties. `Ach, er wordt toch niemand muzikant om rijk te worden.'
  De compensatie voor dit leed is wellicht dat Curry plannen heeft om muzikanten over de hele wereld met elkaar te laten samenwerken. Hij wil onder meer een techniek ontwikkelen om via het netwerk `live'-jamsessies te organiseren waarbij de drummer in Japan kan zitten en de gitarist in Zuidafrika. Ze horen tegelijkertijd de muziek die ze samen maken. Technisch is dat al mogelijk maar het probleem is de synchronisatie van het geluid omdat de verbindingen soms erg traag zijn.
  Ook op televisegebeid vcorspelt hij veranderingen. `Al die honderdduizenden mensen met camcorders krijgen met Internet de mogelijkheid om hun eigen programma's aan te bieden.' Curry baseert zijn uitspraak op eigen ervaring als aandeelhouder van het Amerikaanse station C-Net, dat zich concentreert op programma's over computertoepassingen. Het station exploiteert ook een computernetwerk. `Achteraf gezien was dat televisiekanaal overbodig. Achthonderdduizend dollar later kwamen we er achter dat het netwerk veel meer opleverde, hoewel daar nauwelijks geld in gestoken was.'
  De commerciele plannen van Curry zijn geheel gericht op marketing. `Bedrijven willen niets anders dan een groep klanten aan zich binden. Kijk naar de sportschoenenfabrikant Reebok die met de campagne Planet Reebok een heel eigen wereld wil creeren. Internet biedt daartoe ongekende mogelijkheden. Je hebt direct contact met je klanten, neemt kennis van hun ervaringen, kan ze informatie aanbieden.'
  Curry probeert inmiddels zoveel mogelijk bedrijven over te halen een eigen site op te zetten. Hij wil volgens eigen zeggen `vreselijk rijk' worden door die sites te verzorgen en onderhouden. In hoog tempo verzamelt hij de benodigde kennis om zich heen. Zo kocht hij een topprogrammeur weg bij de computerfabrikant Sun die onder meer software voor de beurs van Wall Street schreef.
  Aan de andere kant bestaat onder Internet-gebruikers grote weerstand tegen commercialisering van informatie. `Daar moet je rekening mee houden en niets ongevraagd opdringen. Wie de weerberichten wil bekijken moet geen reclamelogo te zien krijgen. Dat irriteert namelijk alleen maar.'
  Een van de voordelen Internet is dat informatie niet langer geplaatst is aan tijd en plaats. Vanuit de hele wereld is op elk moment alles opvraagbaar. Curry doet daar zelf ook zijn voordeel mee. `Ik ga weg uit New York en op de Bahama's wonen. Voor het onderhoud van al die sites maakt dat niet uit.'
 

Francisco van Jole


NB: Deze tekst bestaat uit ongecorrigeerde kopij en is eigendom van Francisco van Jole. Er is geen enkele garantie dat tekst en publikatiedatum overeenstemmen met de gedrukte versie. Gedrukte artikelen zijn op te vragen bij de documentatiedienst van de Volkskrant. Verdere verspreiding of gebruik niet toegestaan zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de auteur.

Geraadpleegde bronnen

Home


??