de Volkskrant, 11 mei 1991
DE MAZEN IN HET TELEFOONNET
Telefoonfraudeurs verzinnen keer op
keer nieuwe methodes om het net te misbruiken. Niet alleen telefoonmaatschappijen
maar ook particuliere gebruikers zijn de dupe. Vorige week werd door de
computerkrakers van het blad Hack-Tic de zoveelste variant van gratis internationaal
telefoneren bekend gemaakt. En er kan nog veel meer. Buitenlandse telefooncentrales
die met het verouderde C5- systeem werken kunnen vanuit Nederland misleid
worden. Een aantal van deze centrales is gratis te bereiken via 06- nummers
die telefoonmaatschappijen als internationale service exploiteren.
Het principe van deze methode werd al
in september 1987 bekend gemaakt. Toen ging het om een C4-centrale in Denemarken
die eveneens via een Nederlands 06-nummer te bereiken was. Dat werd kort
daarop ongedaan gemaakt. De vervanging van de C5 centrales laat echter
nog enige jaren op zich wachten. Telefoonfraude betekent niet automatisch
dat de telefoonmaatschappij wordt getild. Ook de consument kan de dupe
zijn. De jongste dievenpraktijk om op andermans kosten te bellen werkt
via de kaarttelefooncellen. De dader schuift daarbij een stukje plastic
onder de haak waardoor deze geen contact meer maakt. De eerstvolgende gebruiker
steekt nietsvermoedend een kaart in de gleuf maar merkt dan dat er geen
kiestoon komt. Echter omdat het ophangcontact is belemmerd, geeft het apparaat
de kaart niet terug. Trekken helpt niet, evenmin als het indrukken van
de knop 'Verwijder kaart'. De technische foefjes met het telefoonnet
berokkenen niet alleen financi‰le schade. Ze leiden ook tot schending van
de privacy. Met alle gevolgen van dien. Bij de redactie van het blad Hack-Tic, of nou ja, de huiskamer van hacker Gonggrijp, in de Amsterdamse Bijlmer rollen over het beeldscherm alle in Nederland verstuurde semafoonmededelingen. Zo'n driehonderd A4-tjes per dag. Semafoons, ook wel piepers genoemd, zijn draadloze oproepsystemen. Er bestaan verschillende uitvoeringen. Sommigen kunnen alleen eenvoudige eencijferige codes ontvangen, anderen tonen de gebruiker op een beeldschermpje het nummer wat gebeld moet worden en bij de uitgebreidere versies kan zelfs een korte tekst ontvangen worden. De meldingen van deze draagbare oproepapparaten,
ook wel 'piepers' genoemd, worden bij Hack-Tic opgevangen met een eenvoudig
ontvangertje en doorgestuurd naar een PC. Op het scherm verschijnt de tijd
waarop de mededeling uitgaat, de ontvangstcode RIC (Receiver Identification
Code) en de mededeling zelf, meestal een telefoonnummer. Soms staat er
tekst als: "Totaal alarm Korps Vierlingsbeek". Opvallend is het
volgende korte prive-bericht: "Als je geen tijd voor me hebt, dan
hebben we elkaar niets meer te zeggen marj". "Vaak krijg je zo meteen hele verhalen te horen, vari‰rend van een kapotte lift tot inzetten op de illegale lotto." Volgens Gonggrijp realiseren semafoongebruikers zich niet dat de doorgepiepte informatie uit de lucht geplukt kan worden. Het opvangen van de signalen is overigens niet strafbaar. Het gebruiken van de informatie wel. Hetzelfde geldt voor het autotelefoonnet.
Iedereen kan met een eenvoudige - vrij in de handel verkrijgbare - scanner
deze gesprekken afluisteren. In Spanje leidde dit onlangs tot een politieke
rel omdat een minister zich in een autotelefoongesprek laatdunkend uitliet
over de premier. Een krant drukte de betreffende passages letterlijk af. Draadloze telefoons maken het fraudeurs
nog gemakkelijker. In de Verenigde Staten bestaat het verschijnsel 'cruising
for dial tones' waarbij tikkendieven al autorijdend met behulp van een
telefoonzender woongebieden afstropen. Zo gauw ze een draadloze, niet in
gesprek zijnde, telefoon in de ether signaleren, gebruiken ze die om zelf
te bellen. In maart 1989 lekte er een intern rapport
van de PTT uit waaruit bleek dat het ernstig is gesteld met het misbruik
van het telefoonnet. Volgens PTT-woordvoerder F. Lenderink valt het bijna
nader inzien wel mee met de fraude. Niettemin neemt de PTT binnenkort een
beveiligingssysteem in gebruik voor de kabelverdeelkasten die aan de openbare
weg staan. Ook aan het dichtspijkeren van de gaten in het autotelefoonnet
wordt gewerkt.
|
NB: Deze tekst bestaat uit ongecorrigeerde kopij en is eigendom van Francisco van Jole. Er is geen enkele garantie dat tekst en publikatiedatum overeenstemmen met de gedrukte versie. Gedrukte artikelen zijn op te vragen bij de documentatiedienst van de Volkskrant. Verdere verspreiding of gebruik niet toegestaan zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de auteur.