Port of Rotterdam, april 1995
SMARTCARD IN DE HAVEN
Vrachtwagenchauffeurs kunnen in de Rotterdamse haven hun hand
laten lezen. Niet om de toekomst te voorspellen maar om sneller te werken.
Als experiment wordt op een aantal plaatsen een speciaal apparaat neergezet
dat in staat is door middel van handlezing personen te identificeren. De
techniek is het nieuwste wapen in de strijd tegen bureaucratische rompslomp.
Iedere container die de Rotterdamse haven aandoet sleept in zijn kielzog
een vrachtje documenten mee. Een groot deel van die papiermolen is reeds
geautomatiseerd door middel van EDI, de elektronische uitwisseling van
documenten. Dat geldt echter niet voor de papieren die een chauffeur die
een lading komt ophalen of afleveren bij zich draagt. Het wachten op de
juiste documenten is een van de meest vertragende factoren in het transport
van goederen. Het nieuwe systeem moet daar een einde aan maken. Documenten
kunnen sneller verwerkt worden als de identificatie van de vervoerder geautomatiseerd
wordt.
`Het probleem is dat nooit van tevoren bekend is wanneer een
chauffeur precies arriveert en er dus ook niet vooruit gewerkt kan worden.
Nu is het zo dat de chauffeur een soort postduif is. Hij brengt de papieren
zelf van balie naar balie. De verwerking er van kan pas gestart worden
op het moment dat hij arriveert. Het was niet mogelijk om dat te automatiseren
omdat de documenten tevens een legitimatiemiddel zijn. Ze zijn het bewijs
dat hij gerechtigd is de goederen op te halen.
Het nieuwe systeem moet die afhandeling vlotter laten verlopen
doordat de identificatie plaats vindt door middel van een smart card. Als
de documenten niet meer noodzakelijk zijn voor de identificatie kunnen
ze langs elektronische weg en veel sneller verwerkt worden. In plaats van
dat de chauffeur moet wachten, kan het papierwerk al van tevoren gedaan
worden,' legt projectleider prof. ir. P van der Vlist van de stichting
Rotterdams Interne Logistiek uit.
Op dit moment is het overleggen van documenten een controlemiddel
om diefstal en fraude tegen te gaan. De papieren moeten voorkomen dat zo
maar iedereen met een container het terrein op en af kan rijden. In de
praktijk leidt die controle tot een paradoxale situatie. De papieren zorgen
voor wachttijden en in een poging die terug te dringen is het personeel
van stuwadoors, agenten en douane geneigd de controle minder nauw te nemen.
De papieren werken bij wijze van spreken als een kluis waarvan de combinatie
zo ingewikkeld is dat de deur vaak maar open gelaten wordt.
De smart card moet dat probleem oplossen. Het plastic kaartje
ter grootte van een gewone credit card bevat een chip waarin gegevens opgeslagen
kunnen worden. In dit geval die van de transporteur. Het gevaar van dergelijke
kaarten is echter dat ze in verkeerde handen kunnen vallen. Om dat tegen
te gaan worden met dit systeem de handen letterlijk gecontroleerd. In de
chip zitten namelijk ook zogenaamde biometrische gegevens over de handpalm
van de betreffende chauffeur opgeslagen. Bij de poort wordt niet alleen
de smart card elektronisch gelezen maar moet de chauffeur tevens zijn hand
op een speciaal apparaat plaatsen. Het apparaat controleert dan of de hand
en de card bij elkaar horen. Die combinatie maakt het onmogelijk dat kwaadwillenden
zich kunnen uitgeven voor iemand anders.
De handherkenning is ontwikkeld door het Evaluatie Centrum voor
Beveiliging van het onderzoeksinstituut TNO. Om fraude tegen te gaan wordt
gebruik maakt van cryptografische technieken, de gegevens die in kaart
zijn opgeslagen zijn zodanig bewerkt dat ze niet zonder meer te achterhalen
kunnen worden met gewone apparatuur. De cryptografie, een soort geheimschrift
voor computers moet voorkomen dat handige lieden een eigen kaart kunnen
maken op iemands anders naam. Overigens is het niet zo dat de chauffeur
voortaan bij elke handeling zijn hand moet tonen. `In principe hoeft een
dergelijke identificatie alleen aan de poort van het terrein plaats te
vinden,' aldus Van der Vlist. `Daarna is de smart card een middel om de
afhandeling vlotter te laten verlopen. Overal waar de chauffeur komt wordt
de kaart automatisch gelezen en vertelt het systeem welke goederen hij
komt ophalen of afleveren en op welke plaats. Dat scheelt een hoop zoekwerk.'
Het systeem is daarmee niet alleen veiliger maar ook efficiënter. `We willen
een situatie creëren waarbij de chauffeur meteen aan de beurt is op het
moment dat hij arriveert. Het is een van de laatste bottle necks in het
automatiseren van de overslag.'
De smart card controle vindt in aanvang plaats bij Seaport Terminals
en ECT Delta. Honderdvijftig chauffeurs van zes verschillende transportbedrijven
nemen er aan deel. Als de proef succesvol is zullen zo snel mogelijk andere
bedrijven in het project worden opgenomen. Er zijn namelijk nog andere
voordelen. Naast de betere controle is door middel van het systeem ook
altijd te achterhalen waar een chauffeur zich bevindt. `Voor de chauffeur
zelf is het ook prettiger. Hij kan bijvoorbeeld meteen zien of zijn lading
wel of niet door de douane gecontroleerd moet worden omdat de smart card
wordt gekoppeld aan de EDI-projecten die al veel langer in de Rotterdamse
haven lopen. De beveiligingsmethode is uniek voor het havenvervoer. Eerder
werd een soortgelijk experiment ingevoerd op luchthaven Schiphol waar `vaste
klanten' zoals zakenmensen door middel van automatische vingerafdruk sneller
door de douane konden. In de praktijk werkte dat niet altijd even vlekkeloos.
Volgens Van der Vlist zijn beide projecten echter niet met elkaar te vergelijken.
`Passagiers gedragen zich anders dan vrachtwagenchauffeurs. De eersten
zijn veel ongeduldiger. Het gaat hier om de reductie van wachttijden die
nu oplopen tot wel drie kwartier en een toestroom die totaal anders is.'
Een ander probleem is de kwetsbaarheid van de technologie. Haventerreinen
zijn bepaald geen porseleinkasten. `Daarom hebben we gekozen voor leesapparatuur
die afgeschermd is en contactloos werkt. Anders dan bij bijvoorbeeld de
betaalautomaat of telefooncel hoeft de kaart nergens ingestoken te worden.
Het is voldoende als de smart card in de buurt van de apparatuur wordt
gehouden.' Of het systeem de fraude en criminaliteit daadwerkelijk zal
terugdringen is nog maar de vraag. `De controle en beveiliging beperkt
zich natuurlijk tot de haventerreinen. Over wat daarbuiten gaat gebeuren
valt weinig te zeggen.' De toekomst moet uitwijzen of smart staat voor
`slim' of voor `ellende'.
Francisco van Jole
NB: Deze tekst bestaat uit ongecorrigeerde kopij en is eigendom van Francisco van Jole. Er is geen enkele garantie dat tekst en publikatiedatum overeenstemmen met de gedrukte versie. Verdere verspreiding of gebruik niet toegestaan zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de auteur.