Home
Vertalingen
Stukken
Strips
Genealogie
CV
Links
Zoek

de Volkskrant, Kunst & Cultuur, 24 februari 2007 (pagina 15)

Tussen bezeten gemoker wordt ook nog geaaid en gestreeld

Slagwerkfestival The Big Bang. 22 februari, Muziekcentrum Frits Philips, Eindhoven. Herhaling: Utrecht (24), Enschede (25) en Amsterdam (26/2).

Aangenomen dat een actieve slagwerker gemiddeld acht meppen per seconde uitdeelt, krijgt het publiek bij The Big Bang in de loop van één avond toch al snel tegen de 90 duizend slagen te verwerken – en dat is een zuinige schatting, waarbij het effect van meer percussionisten tegelijk op het podium niet eens is meegerekend.

Toch wordt er bij The Big Bang, het tweejaarlijkse slagwerkfestival, ook geaaid en gestreeld. Glen Velez wrijft met een vinger vol spuug zoemende tonen uit een lijsttrom, en het Traces Ensemble tovert op gezag van componist Artyom Kim verfijnde boventoonmengsels uit gongs en snorrebotten. Maar het overgrote deel van het overvolle programma drijft toch op kracht, snelheid en razende roffels. 'Het mooie van slagwerk,' aldus presentator Cesar Zuiderwijk, 'is dat je niet vals kunt spelen, en ook niet uit de maat; dat doet altijd de rest van de band.'

De laconieke Golden Earring-drummer weet zelf van wanten. In zijn entr'actes bespeelt hij onder meer een drietal stoelen en gaat een duattle aan met collega Hans Eijkenaar, waarin de twee elkaar bestoken met knetterende salvo's op een manshoge koebel.

Eijkenaar op zijn beurt zet samen met zijn even slagvaardige maat Jeroen de Rijk een hoekige, strakke funky ondergrond neer voor vibrafonist Frits Landesbergen, die daaroverheen soleert in priemende octaven. Even absorberend is het optreden van het Iraanse Trio Chemirani, vader en zoons. Met hun zarb-trommels ontvouwen ze ritmische netwerken, waarbij ze met behulp van subtiele vingerzettingen ook nog eens verschillende tonen uit één vel halen.

Aanzienlijk aardser gaat het toe bij het New Yorkse slagwerkkwartet Hip Pickles dat het publiek bespeelt in een flitsende show met een uitgekiende choreografie, ongepolijste zang en frenetiek gemoker. Ook buiten de zaal, bij de stands van slagwerkorganisaties, is het getik en getrommel niet van de lucht: er zijn zelfs spelers die gezien hun lengte nog op de basisschool zitten, maar een formidabel partijtje drummen weggeven.

Hoogtepunt van The Big Bang is het optreden van het transcontinentale gelegenheidsensemble World Drummers Ensemble XL. De zes spelers vinden elkaar in een duizelingwekkende aaneenschakeling van complexe patronen, die ze met precisie en discipline volkloppen en variëren. Als er één discipline is waarin muzikale culturen moeiteloos versmelten is het wel die van het slagwerk.


© Frits van der Waa 2007