Rom: Spaceknight (1979) 75 delen + 4 annuals
uitgegeven door Marvel
Schrijver: o.a. Bill Mantlo
Tekenaar: o.a. John Byrne, Steve Ditko, Frank Miller

Reviewer: Frank Rikkers

De tekenaars die aan deze serie hebben gewerkt zijn zeker niet de minste. Namen als Byrne, Ditko, Miller, Starlin e.a. komen bij deze serie veelvuldig voor. Het Rom figuurtje was van oorsprong een speelgoedje van een grote fabrikant in Amerika. Zoals je tegenwoordig van elke superheld poppetjes kunt kopen zo kan dat in het begin van de tachtiger jaren ook. Soms werd een nieuwe lijn op de markt gebracht die niet gebaseerd was op bestaande figuren, Rom is er hier een van. De grote bazen van Marvel zagen er echter wel geld in zitten om hier ook een comic van uit te brengen. Uit de vrij lange looptijd is wel op te merken dat Rom een tijd lang behoorlijk populair is geweest. Dit werd niet in de laatste plaats veroorzaakt door de vele gast optredens en cross overs die de serie gekend heeft. Om maar eens een paar figuren te noemen die deze pagina's gesierd hebben: X-men, Fantastic Four, Nova, Champions, Sub Mariner, Dr. Strange en nog vele illustere figuren meer.

De serie wordt gedragen door twee pijlers, nl. magie en wetenschap. Rom is een gewoon mens (wel van een andere planeet) die zich heeft laten ombouwen tot een cyborg (wetenschap) om een vreselijk gevaar te bestrijden, dat zijn uiterst vreedzame planeet dreigde te overweldigen. De Dire Wraiths, afzichtelijke figuren afkomstig uit een gedeelte van het universum waar de natuurwetten nou niet bepaald aangenaam werken, willen ook aangenamere delen van het heelal in bezit nemen (voornamelijk met behulp van magie).

De eerste poging die ze wagen is Rom's planeet. Hier worden ze echter verslagen, waarna ze zich over het heelal verspreiden. De Spaceknights, zoals Rom en zijn lotgenoten zich noemen, gaan achter hen aan om ze voorgoed onschadelijk te maken. Rom komt op aarde terecht en wordt hier voor een moordenaar aangezien, omdat hij Die Wraiths met een speciaal wapen naar limbo stuurt (een van de limbo's die het Marvel Universe rijk is). Oh ja, je moet dan natuurlijk wel weten dat de Dire Wraiths een mens kunnen imiteren door de figuur te doden en zijn herinneringen over te nemen.

Uiteindelijk (tegen het einde van de serie) komen de mensen erachter wat voor dreiging de Dire Wraiths vormen en worden ze met harde hand verwijderd. Dit verhaal is onder meer te vinden in de Avengers series. Vraag me niet welke nummers want ik haal dit verhaal uit een of andere diepe uithoek van mijn hersenen naar boven aangezien deze comics op een vrij ontoegankelijke plaats zijn opgeslagen. Niet al te kort gezegd, Rom en uitstekende keuze voor iemand die wegens de vakantie niet zo veel te doen heeft.

Als iemand zich soms afvraagt hoe ik er bij kom om deze serie te noemen? Ja dat dacht ik al, nou... ik zat op mijn gemak Hulk #418 te lezen (jawel the wedding issue en voor de mensen die nu zeggen "de Hulk is toch al getrouwd!" ga je schamen, het is het huwelijk van Rick Jones iemand die ook veelvuldig te zien was in de Rom serie (ongeveer dertig delen lang). Wie kwam ik tegen in dit zeer fraaie voorbeeld van comics, zoals ze zouden moet zijn. Je raadt het al... Rom!