vogel Archief

Redactie: Maarten Reijnders



Index



Archief


Oktober

EMMERS STRIPNIEUWSBRIEF 6 (donderdag 31 oktober 1996)
Aantal abonnees per 30/10: 263

Mededeling: er staan nu nog meer illustraties in de nieuwsrubriek van Emmers Stripsite. Kom kijken op: http://www.xs4all.nl/~emmermr/emmernieuws.html


Binnenlands stripnieuws
Voorlopig geen nieuwe Gilles de Geus
Tekent Dick Matena Storm?
Guido van Driel wint Prijs van de Leeuw
Jaarprijzen voor 1996 uitgereikt
Sigmund voorpaginanieuws
Striptekenaars maken ontwerpen voor Stripmuseum
Strips in Amsterdam
Roermondse priesters overwegen boycot stripboek

Buitenlands stripnieuws
Uitgeverij moet verkoop nieuwe Blake en Mortimer stopzetten
Nieuw Asterixalbum stelt teleur
Disneyland: Mickey Mouse is watching you!

Stripnieuws op Internet
Free prijst Emmers Stripsite
Twee Haagse stripwinkels op het Net
Calvin & Hobbes, Rode Ridder en Websmurfen


Voorlopig geen nieuwe Gilles de Geus

Voorlopig komt er geen nieuw album van Gilles de Geus. Dat zegt Hanco Kolk in een interview met het stripinformatieblad Zozolala. Daarnaast onthult Kolk dat hij weg is bij zijn uitgever Arboris. Hij is op zoek naar een nieuwe uitgever om het derde deel van Meccano uit te geven. Dat er voorlopig geen nieuwe Gilles de Geus komt, heeft niet alleen te maken met de onenigheid die Hanco Kolk heeft met Arboris. Kolk: "De produktie van zo'n strip is ontzettend duur, bijna niet meer te betalen voor een blad of voor een uitgever. We zijn op zoek naar een manier waarop we dat kunnen financieren. Het komt wel weer, maar voorlopig niet."

Ook de financiering van het laatste album van Gilles de Geus, Willem de Zwijger, was problematisch. In de dossier-editie van het album (de editie met harde kaft) zetten Hanco Kolk en Peter de Wit uitvoerig uiteen op welke manieren ze allemaal hebben geprobeerd geld bij elkaar te krijgen. Een toneelstukje voor twee mannen:

Hanco Kolk (HK): Het is bijna een filmproduktie hoor, op kleine schaal dan. Dus wij gingen driftig op zoek naar aanvullende fondsen om het financieel gedeelte rond te krijgen.
Peter de Wit (PdW): Volgens mij hadden we allerlei dingen overwogen van sponsering. Mensen die de originele pagina konden kopen...
HK: Ja! We zouden naar Sonja gaan, Sonja's Goed Nieuws Show, en dan zouden we het hele plan uit de doeken doen en op het einde van de uitzending hadden we dan het hele album gefinancierd.
PdW: Dan zou iedereen die meedeed op een plaatje getekend worden...
HK: Ja hoor.
PdW: ...en daarna zouden ze de originele pagina thuis krijgen.

En zo gaat het nog wel een pagina door. Maar ook Het Keukenhof en Japanners wilden het album niet financieren.

Het derde album van Meccano wordt op het moment hertekend door Hanco Kolk. Het verhaal verscheen eerder wekelijks in het Algemeen Dagblad. Het ging over een VN-soldaat in Joegoslavië. Relus ter Beek, toen minister van Defensie, was niet blij met de strip. Volgens hem ondermijnde het verhaal het moreel van de Dutchbatters, de Nederlandse VN-soldaten. Het onderwerp van de strip is veranderd.

Kolk: "Het gaat over de dood. De dood is 'in' tegenwoordig. Het heeft het zelfde uitgangspunt als de oorspronkelijke versie die in het Algemeen Dagblad stond. Het draait nog steeds om een burgeroorlog, alleen is de hoofdpersoon geen VN-soldaat meer. De satire slaat niet meer alleen op ex-Joegoslavië, maar nu ook op Tsjetsjeni‘ en zo."

Nog meer nieuws van Hanco Kolk: er is een CD-ROM in de maak van Inspecteur Netjes.


Tekent Dick Matena Storm?

Er is een nieuw verhaal van Storm: Het Voyager-virus. We berichtten er twee maanden geleden al over. De strip wordt niet getekend door Don Lawrence. Wie het wel tekent, is onduidelijk. Tekenaar: John Kelly, staat er op het album. Maar wie is John Kelly? Veel mensen denken dat Dick Matena de strip (onder schuilnaam) tekent. De redactie van SjoSji ontkent. In het stripinformatieblad Zozolala lezen we: "De redactie van SjoSji weet over de nieuweling uit Engeland weinig te melden. Het contact verloopt via Lodewijk en Lawrence."

Maar in hetzelfde nummer van Zozolala lazen we het interview met Hanco Kolk (zie hierboven). En wat zegt Hanco Kolk? "De uitgevers bepalen de stripwereld, niet de tekenaars. Kijk maar naar Dick Matena die ineens Storm moet gaan tekenen. Dat is echt niet zijn eigen idee, daar kwam de uitgever mee aan omdat die een succesformule uit wil melken en daar een tekenaar in schuift. Aangezien er weinig werk is, kan Matena niets anders doen dan de opdracht aannemen."

Wie kan de redactie van Emmers Stripsite uitleg geven? Volgens ons is Matena de tekenaar van Storm, maar als u denkt te weten dat een andere tekenaar de strip tekent, dan horen we dat graag. Illegaal verkregen documenten van de redactie van SjoSji accepteren we als bewijsmateriaal. E-mail al uw speculaties naar de redactie.


Guido van Driel wint Prijs van de Leeuw

De Amsterdamse tekenaar Guido van Driel heeft maandag 14 oktober de 'Prijs van de Leeuw' van het Belgisch Centrum van het Beeldverhaal gekregen. De 34-jarige Van Driel ontving de onderscheiding voor zijn stripalbum Mijnheer Servelaat neemt Vakantie (verschenen bij uitgeverij Oog & Blik). Aan de internationale prijs is een bedrag van 200.000 Belgische franken (ongeveer 10.000 gulden) verbonden.

Het was voor de eerste keer dat de Prijs van de Leeuw naar een Nederlandstalige striptekenaar ging. Tot dusver werden alleen Franstalige auteurs bekroond met de 'Prix de Lion'. De prijs is bedoeld voor jong talent. Om in aanmerking te komen voor de prijs mag een auteur niet meer dan drie albums hebben gemaakt. De jury roemde vooral het scenario van Mijnheer Servelaat.

Guido van Driel begon in 1986 te tekenen voor het Amsterdamse universiteitsblad Folia. Behalve voor Folia tekent hij nu voor Het Parool, NRC Handelsblad, Forum, Mens en Gevoelens, VPRO Gids, Medezeggenschap, De Journalist, Psychologie en GroenLinks Magazine.

In september 1994 verscheen het eerste album van Van Driel: Vis aan de wand. Dat album werd vorig jaar tijdens de Stripdagen uitgeroepen tot 'Album van het Jaar' in de categorie oorspronkelijk Nederlands werk.

Het Belang van Limburg meldt dat Van Driel het prijzengeld wil gebruiken om eindelijk eens een commercieel interessante kleurenstrip te maken. Het Amsterdamse universiteitsblad Folia meldt dat het in de lijn der verwachtingen ligt dat Van Driels werk spoedig zal worden vertaald in het Frans.


Jaarprijzen voor 1996 uitgereikt

Op 13 oktober zijn op de Stripdagen in Breda de Jaarprijzen voor 1996 uitgereikt. Hieronder volgt een overzicht.

In de categorie 'Oorsponkelijk Nederlands' ging de prijs naar Dirkjan van Mark Retera. De andere albums die genomineerd waren voor de categorie 'Oorsponkelijk Nederlands' waren Gilles de Geus, Willem de Zwijger (van Hanco Kolk en Peter de Wit) en De Wraak van de Dikke Ong (van Willem Vleeschouwer). De Commissie was van mening dat "in het ruime aanbod van humoristische strips Dirkjan een opvallende en welkome verschijning is."

In de categorie 'Oorsprokelijk Buitenlands' ging de prijs naar De Stroman van Etienne Davodeau. De twee andere genomineerde albums waren Bone 1 (van Jeff Smith) en Mr. Blueberry (van Jean Giraud). Jan Bex schreef een recensie van De Stroman.

De Jaarprijs van Bijzondere Verdiensten ging dit jaar naar de initiatiefnemers voor het Nederlands Stripmuseum. Het Stripmuseum moet nog gebouwd worden (in Groningen), maar dat mag de pret niet drukken. De initiatiefnemers voor het museum hebben "aan een groot publiek weten duidelijk te maken dat ook het stripverhaal een kunst is die een eigen museum verdient."

De Prijs van Breda, voor striptalent, is toegekend aan Ulli Bürer. Bürer publiceert onder andere voor het amateurstripblad Incognito. "Opvallend in het werk van Bürer is het spel met licht en donker. In zijn stijl gebruikt hij veel klassieke vormen en grijpt soms terug op de jaren '50."

Op 12 oktober ontving Hanco Kolk (van Gilles de Geus en Meccano) de Stripschapprijs. Omdat hij zijn speech thuis had laten liggen, hield hij zijn bedankwoord kort. Hij bedankte Peter de Wit ("Peter de Wit is mijn man."), Aloys Oosterwijk (van Cor Morelli) en zijn vrouw.


Sigmund voorpaginanieuws

De Volkskrant bestaat 75 jaar. Reden om de krant eens flink door elkaar te gooien: nieuwe katernen dus. Om de veranderingen allemaal aan de lezers van de Volkskrant uit te leggen, mocht Sigmund (de hoofdpersoon uit de strip van Peter de Wit) enkele weken elke dag op de voorpagina staan. Paste waarschijnlijk ook goed in het streven van de hoofdredactie om de krant te 'verjongen' (de Volkskrant heeft het imago van een 75-jarige volgens de hoofdredacteur van de Volkskrant: "voorspelbaar, saai en burgerlijk").

In NieuwsTribune mocht Peter de Wit overigens vertellen over Sigmund. De Wit: "Het is vaak zo dat kleine onderwerpen het goed doen. Een stukje als een Europees onderzoek over huilgewoontes, knip ik uit. Wat vaststaat is dat Sigmund een strip is over een psychiater en zijn patiënten. Dat moet altijd een beetje een René Diekstra-gehalte hebben. Er zitten per slot van rekening toch veel New Age-aanhangers onder de lezers van de Volkskrant. Daarom lees ik veel tijdschriften als HP/De Tijd, Cosmo, Elle en Opzij. Die bladen houden mijn ideeënstroom actueel en fris. Nu weet ik dat incontinentie en stress al jaren hot zijn. Het IQ was in, nu heb je het emotie-quotiënt."


Striptekenaars maken ontwerpen voor Stripmuseum

Het Nederlands Stripmuseum in oprichting in Groningen heeft een groot aantal tekenaars uit binnen- en buitenland gevraagd hun idee‘n op papier te zetten over hoe het museum er uit moet komen te zien. Dat meldt The Comic Space. De ontwerpen van de tekenaars zullen worden doorgegeven aan de architect. De gevraagde tekenaars zijn Hanco Kolk, Jan Kruis, Henk Kuijpers, Lorenzo Mattotti, Don Lawrence, Martin Lodewijk, Dick Matena, Peter Pontiac, Frans Le Roux, Peter de Smet, François Schuiten en Joost Swarte.


Strips in Amsterdam

In het novembernummer van Ons Amsterdam staat een artikel (6 pagina's) over hoe striptekenaars Amsterdam weergeven in hun verhalen. Francq en Van Hamme bijvoorbeeld. Een gedeelte van Dutch Connection, het zesde deel in de reeks Largo Winch, speelt zich af in Amsterdam. "Aan alles zie je dat de makers gewapend met een fototoestel Amsterdam hebben bezocht: zelfs de parkeervergunningen op de achterruiten van auto's ontbreken niet."

Theo van den Boogaard is waarschijnlijk het bekendste voorbeeld van een tekenaar die Amsterdam in zijn strips gebruikt. Zijn tekeningen zijn zeer realistisch, maar niet alles klopt. "In Sjef van Oekel zoekt het hogerop (1983) hebben op de hoek van de Herengracht en de Oude Leliestraat enkele grachtenpanden, waaronder het huis van de tekenaar, het veld geruimd voor een fictief bankfiliaal."

Franka-tekenaar Henk Kuijpers gaat zo mogelijk nog verder met de weergave van de realiteit. In Ons Amsterdam staat een anekdote die Kuijpers ook al eens vertelde in de Teleac-cursus Strip- en Cartoontekenen: "Toen hij (Henk Kuijpers) tijdens het maken van De Vlucht naar Atlantis (1993) besloot Franka in de hal van het Centraal Station van bovenaf te tekenen, reisde hij van zijn woonplaats Benneveld naar Amsterdam om de gekleurde vloertegels te bestuderen."

Losse nummers van Ons Amsterdam kosten f 4,95. Of Ons Amsterdam ook in Rotterdam te krijgen is, kan de redactie van Emmers Stripsite niet met zekerheid zeggen.


Roermondse priesters overwegen boycot stripboek

Een nieuw stripboekje ter voorbereiding van de heilige communie voor leerlingen van katholieke basisscholen is een aantal priesters in het bisdom Roermond in het verkeerde keelgat geschoten. Dat meldt het Algemeen Dagblad. Sommige priesters, die vinden dat in enkele illustraties de spot met de kerk wordt gedreven, zouden zelfs een boycot van het stripboek overwegen.

In het stripboek wordt uitgelegd hoe brood en wijn worden gemaakt. Daarbij is een plaatje getekend van een dronken man. Jezus wordt in het boekje afgebeeld als een kaars. Een schandaal, vinden de priesters. Pastoor Merkx daarentegen vindt het stripverhaal "een prachtige kans om kinderen op hun niveau uit te leggen wat er allemaal komt kijken bij hun eerste eucharistieviering."


Uitgeverij moet verkoop nieuwe Blake en Mortimer stopzetten

Uitgeverij Dargaud moet de verspreiding en verkoop van de nieuwe Blake en Mortimer, De Zaak Francis Blake, stopzetten. Dat heeft de Brusselse rechtbank besloten. Met deze uitspraak komt de Brusselse rechtbank tegemoet aan de wensen van de Stichting Jacobs, die de belangen van de overleden auteur Edgar P. Jacobs behartigt. De Stichting had een kort geding aangespannen tegen de uitgever. Dat meldt Het Belang van Limburg.

Edgar P. Jacobs overleed negen jaar geleden. Bob de Moor, medewerker van Kuifje-tekenaar Hergé, voltooide aan de hand van het scenario en de schetsen van Jacobs het tweede deel van De 3 formules van Professor Sato. Het onlangs verschenen album De zaak Francis Blake is gemaakt door tekenaar Ted Benoît en schrijver Jean van Hamme. Zij maakten het album op verzoek van uitgeverij Dargaud, die na de dood van Jacobs diens uitgeverij Blake en Studio Jacobs opkocht. Het album lijkt sprekend op een verhaal van Jacobs. Zelfs de voetnoten onder aan de pagina's zijn net echt.

De Stichting Jacobs reageerde ontsteld op de nieuwe Blake en Mortimer. Charles Dierick, lid van de Stichting, zei tegen Vrij Nederland: "Wat absoluut niet kan, is dat op de rug en op de achterkant staat: E.P. Jacobs, De Zaak Francis Blake, want daarmee wordt het album aan Jacobs zelf toegeschreven. Op het omslag staan de namen van Van Hamme en Benoît pas onder de titel, in een kleine letter. De uitgeverij misbruikt Jacobs' naam. Wij beschermen zijn morele rechten. Jacobs zelf legde vlak voor zijn dood bij een notaris vast dat dit onze taak was."

Uitgever Claude de Saint-Vincent reageerde verbaasd op de uitspraak, zo schrijft Het Belang van Limburg. De Saint-Vincent: "Onbegrijpelijk! Zijn ze gek geworden, daar in België? Nu zijn we verplicht alles wat naar E.P. Jacobs verwijst te weren. Is het de bedoeling dat we Jacobs doodzwijgen? Bovendien is deze albumuitgave exact dezelfde als Sato 2, het album dat na Jacobs' dood afgemaakt is door Bob De Moor. Toen was blijkbaar alles oké voor de Stichting Jacobs. Natuurlijk gaan we in beroep. Maar zolang er geen beslissing ten gronde is, respecteren we dit arrest. We doen nu alles om over twee weken een heruitgave met aangepaste cover uit te brengen."

Werner Peeters meldt in de Strip Mailinglist dat er onduidelijkheid bestaat over de interpretatie van het vonnis. De advocaat van Dargaud meent dat het vonnis alleen slaat op de verdeling door
de uitgeverij en niet door de winkels. De voorzitter van Stichting Jacobs meent dat beiden verboden zijn. De Stichting Jacobs kan een dwangsom van 10.000 Belgische franken (ongeveer 500 gulden) eisen per boek dat in de winkel te vinden is. Naspeuringen van onze Amsterdamse verslaggever hebben uitgewezen dat het album nog op diverse plaatsen te krijgen is.

Het album loopt ondertussen als een trein. Binnen een week was de eerste druk, oplage 500.000, uitverkocht. De luxe uitgave was al na drie dagen niet meer te krijgen. Benoît en Van Hamme zijn al weer bezig aan een nieuw avontuur van Blake en Mortimer. Over drie jaar zal het veertiende album, De eigenaardige ontmoeting, verschijnen.


Nieuw Asterixalbum stelt teleur

Donderdag 10 oktober verscheen het dertigste en mogelijk laatste album van Asterix. Een gebeurtenis waar miljoenen Asterix-fans jarenlang reikhalzend naar hebben uitgekeken. Maar helaas, ze kwamen bedrogen uit. Het nieuwe Asterixalbum, De Beproeving van Obelix, stelt teleur. Vergeleken met de oude verhalen van de beroemde Galliër is dit album zelfs ronduit slecht.

Vijf jaar geleden verscheen het vorige album van Asterix, De Roos en het Zwaard. Sindsdien bleef het angstvallig stil. In 1994 verbrak Albert Uderzo, de tekenaar van Asterix, het zwijgen. Hij kondigde aan te stoppen met het maken van de succesvolle strip. Nu, twee jaar later, is er toch weer een nieuw album. Tegenover het persbureau Reuters verklaarde Uderzo dat hij de aankondiging om te stoppen met tekenen, destijds deed in een 'moment van zwakte'.

In 1959 verscheen het eerste album van Asterix. De tekeningen waren van Uderzo. De teksten werden geschreven door René Goscinny (ook bekend van Lucky Luke). Toen Goscinny in 1977 overleed, nam Uderzo het schrijfwerk van hem over. De Beproeving van Obelix is het zesde album dat Uderzo schreef.

Asterix is de succesvolste strip van Europa. In totaal zijn er 280 miljoen albums van Asterix over de toonbank gegaan. Van geen enkele strip zijn meer boeken verkocht. Ter vergelijking: van Kuifje, wat oplages betreft de grootste concurrent van Asterix, werden 100 miljoen albums minder verkocht. Het nieuwste album van Asterix verschijnt in 15 talen, met een totale oplage van 8 miljoen. (Opmerkelijk: het persbureau Reuters wist te melden dat de totale oplage opgestapeld een stapel van 80 kilometer zou opleveren. Dat zou betekenen dat het gemiddelde Asterixalbum 1 centimeter dik zou moeten zijn. Metingen van de redactie van Emmers Stripsite hebben uitgewezen dat het Asterixalbum in Nederland 4 millimeter dik is. Wie opheldering over deze zaak kan verschaffen, wint een chocoladereep van Max Havelaar!)

De populariteit van Asterix blijkt ook uit de talloze internetsites die aan Asterix zijn gewijd. Er is zelfs een Asterix Mailing List, waarop Asterixfans discussiëren over Asterix en albums met elkaar ruilen. Aan de Universiteit van Amsterdam is een Instituut voor Asterix Studies. Studenten kunnen bij de vakgroep oude geschiedenis een collegereeks volgen over Asterix. En je krijgt er nog studiepunten voor ook.

De verschijning van het nieuwe Asterixalbum werd omgeven door een grote geruchtenstroom. Zo meldde de Duitse krant Der Tagesspiegel in augustus dat het nieuwe Asterixverhaal zich zou afspelen in China. Ook waren er hardnekkige geruchten dat krachtpatser Obelix zou komen te overlijden.

Geen van beide geruchten blijkt op waarheid te berusten, zij het dat Obelix in het grootste gedeelte van het album niet de geweldenaar is die de Asterixfans kennen. Obelix drinkt namelijk aan het begin van het album van de toverdrank, iets wat hij absoluut niet mag. Hij verandert door het drinken van de toverdrank in steen.

De druïde, die de toverdrank bereidt, heeft geen goed middel om de verstening van Obelix ongedaan te maken. Hij geeft Obelix een drankje waarmee deze weliswaar tot leven komt, maar niet als de oude Obelix. Obelix is een kleuter geworden.

De rest van het album zijn Asterix en de druïde in de weer om ervoor te zorgen dat Obelix weer volwassen wordt. Daartoe reizen ze af naar Atlantis (en dus niet naar China). Tussen de bedrijven door helpen de Gallische helden ook nog eens een groep gevluchte slaven die een schip van Caesar hebben gestolen. Uiteindelijk loopt het allemaal goed af en eindigt het verhaal zoals elk Asterixverhaal eindigt: met een feestmaal met veel everzwijnen.

De Asterixverhalen zijn nooit opgevallen door de spannende plots. Dit album vormt daarop geen uitzondering. Het gebrek aan spanning werd in vroegere albums altijd ruimschoots vergoed door een grote hoeveelheid humor. Dat wil zeggen: de verhalen die door René Goscinny werden geschreven, blonken uit door geniale humor, grappige woordspelingen, knappe dialogen, leuke verwijzingen naar gebeurtenissen in de oudheid en een logische opeenvolging van de gebeurtenissen.

Sinds Uderzo de verhalen van Asterix schrijft, heeft de strip veel van zijn charme verloren. Het laatste album is een nieuw dieptepunt in de Asterixreeks. De grappen zijn vaak flauw, de dialogen zijn stroef en het verhaal verloopt moeizaam: vaak traag, maar soms ook te snel.

Tegenover Reuters zei Uderzo van plan te zijn door te gaan met het schijven van nieuwe verhalen. Het zou beter zijn als de 69-jarige Uderzo met pensioen ging.

Asterix homepages: http://strindberg.ling.uu.se/~erikt/asterix/welcome.html#pages
Asterix Mailing List: http://strindberg.ling.uu.se/~erikt/asterix/mail.html


Disneyland: Mickey Mouse is watching you!

De firma Disney gaat in haar pretparken experimenteren met kleine verborgen camera's in de stripfigurenkostuums. Dat meldt de Volkskrant. De camera's zijn bedoeld om opdringerige kinderen in de gaten te houden. De nieuwe videocamera's hebben de afmeting van een balpen (model Margreet Dolman?) en kunnen gemakkelijk in de kostuums worden verstopt. Wie in het kostuum zit, krijgt een speciale bril waarin hij de beelden van de camera's kan opvangen.

Het is allemaal preventief bedoeld, zegt Rich Baker, directeur van Disney's afdeling creative costuming. "De mensen grijpen die figuren constant vast. De personages worden tegen de grond gewerkt en soms letterlijk afgeranseld door tieners."

Vanuit de meeste kostuums van Disney-figuren is het zicht op het publiek tamelijk beperkt. Vaak trekken kinderen aan de staarten van Pluto en Simba. Ook wil het wel eens gebeuren dat mensen overgeven op de kostbare kostuums. En de vrouwen die in de jurk van Sneeuwwitje duiken, krijgen eerst een training over hoe om te gaan met al te opdringerige mannen.


Free prijst Emmers Stripsite

Free, een meeneemblaadje van de Free Record Shop, heeft elke maand een internet-rubriek. In de maand oktober was de rubriek gewijd aan strips. De bespreking van Emmers Stripsite was erg positief.

Over Emmers Stripsite schreef Free het volgende: "Absoluut de beste Nederlandse strippagina op het net is Emmers Stripsite. Heel bescheiden excuseert de maker Maarten Reijnders zich voor de verbouwing, maar zijn pagina is super actueel, goed geschreven en bescheiden doch doelmatig opgemaakt. Een volwaardig striptijdschrift op Internet! Als je wilt kun je je abonneren op zijn gratis maandelijkse elektronische nieuwsbrief. En dat is handig, want zoveel stripnieuws kom je niet tegen in andere media."

Andere Nederlandse stripsites brachten het er minder goed vanaf. Volgens Free ziet de homepagina van Stripschrift "er dus echt niet uit". Ook het oordeel over de pagina van de Stichting Beeldverhaal Nederland (deze pagina werd onlangs nog zeer lovend besproken in het Algemeen Dagblad) is vernietigend: "Er valt op de pagina niet veel te beleven. Er is wat onvolledige informatie te vinden over stripschrijvers, er valt een lullig stripje te lezen en er is een interview te vinden met Chris Ware, volgens kenners dé stripbelofte."

Emmers Stripsite: http://www.xs4all.nl/~emmermr/
Stripschrift: http://ourworld.compuserve.com/homepages/Stripschrift/
Stichting Beeldverhaal Nederland: http://www.dds.nl/~stripdgn/


Twee Haagse stripwinkels op het Net

De Haagse Stripshop en Stripantiquariaat Panda zitten sinds kort op internet. Bij de Haagse Stripshop zijn strips te bestellen. De Haagse Stripshop is gespecialiseerd in Amerikaanse comics, maar er zijn ook Nederlandse strips te krijgen. Ook biedt de Haagse Stripshop een standbeeld ('standbeild') van Haagse Harry aan. Daarnaast is er plaats voor aanstormend striptalent op de pagina.

Op de Panda-pagina's kun je informatie vinden over de uitgaven van de uitgeverij, nieuws over de stripwinkel en ook produkten die exclusief daar te koop zijn. Verder presenteert Stripgalerie Panda hier origineel werk van bekende striptekenaars. Panda geeft de Stripkatalogus uit. Of er gedeelten van de nieuwe Stripkatalogus (verschijnt in oktober volgend jaar) op Internet zullen worden gezet, is nog onduidelijk. Panda is van plan in de toekomst informatie over het werk van Marten Toonder te geven. De nadruk zal komen te liggen op Tom Poes en Heer Bommel.

Haagse Stripshop: http://www.nl-comic.com/
Panda: http://www.xs4all.nl/~pandaned/


Calvin & Hobbes, Rode Ridder en Websmurfen

In juli meldde Emmers Stripsite dat Calvin & Hobbes-fans noodgedwongen hun homepages moesten sluiten. De uitgever van Calvin & Hobbes stuurde mailtjes rond naar mensen met een Calvin & Hobbes-pagina. Of ze hun homepage maar wilden opdoeken. De uitgever sprak van een 'direct violation of copyright law'.

Gelukkig trekken Calvin & Hobbes-fans zich niks van deze dreigementen aan. Martijn Reemst bijvoorbeeld heeft een prachtig mooie Calvin & Hobbes-pagina gemaakt.

Calvin and Hobbes at Martijn's: http://huizen.dds.nl/~reemst/

De Rode Ridder heeft nu ook een homepage. Gemaakt door Geoffrey Meijerman. Op de homepage staan teksten uit de luxe-editie van het album Klingsor. Met veel achtergrondinformatie over de Rode Ridder en een mini-interview met de tekenaar van de Rode Ridder: Karel Biddeloo.

De Rode Ridder Pagina's: http://www1.tip.nl/users/t726805/index-rr.htm

In het oktobernummer van het internetblad Cyberia staat een interview met Grote Smurf ('Papa Smurf'). Ook staan er vier links naar Smurfsites. Vreemd genoeg kan de redactie van Emmers Stripsite maar twee van deze links bereiken.

Smurf Web Sites: http://www.arcos.org/astro/astro1.html
German Schlumpf Page: http://members.aol.com/smurfs/welcome.html